Excillum vinner utmärkelsen Årets optik och fotonikföretag 2018

Report this content

Excillum har fått äran att ta emot utmärkelsen Årets optik och fotonikföretag 2018 som delas ut av PhotonicSweden för att uppmärksamma vikten av att kombinera omfattande grundforskning med innovativ teknologi. Genom att utse Excillum till årets fotonikföretag så vill PhotonicSweden belysa hur innovation inom fotonik sträcker sig mot nya domäner – smartare användningsområden för kortare våglängder.

Motivationen från PhotonicsSwedens lyder: “Excillum AB är uppfinnare av ett mikrofokusröntgenrör med världens högsta radians.  Efter flera års forskning och utveckling har Excillum omvandlat en innovativ teknologi till en produktportfölj av stabila och tillförlitliga röntgenkällor. Företagets initialt få produkter har med tiden utvecklats och utökats med högre accelerationsspänning och ökad effekttäthet. Baserat på MetalJet-teknologin så har företaget utvecklat en röntgenkälla som kan generera mer än 10 gånger högre radians än en röntgenkälla med en konventionell solid anod”.

“För oss som innovativt teknikföretag så kommer en sådan här utmärkelse som en bekräftelse på att vi gör rätt saker och vi känner stor tacksamhet över att vårt arbete och våra ansträngningar över tiden uppmärksammas på det här sättet”, säger Björn Hansson, vd på Excillum.“Det är en ära för oss att få tillhöra den fina skara av utmärkta företag som tidigare har fått det här priset”, konstaterar han.

För mer information:
Susanne Segeblad, Marketing Communications Manager
susanne.segeblad@excillum.com
070 -555462

Excillum AB är ett ledande företag inom högkvalitativa mikrofokusröntgenkällor. Excillum grundades 2007 av några forskare från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Excillum designar, utvecklar och tillverkar ljusstark mikrofokusröntgenkälla med MetalJet-teknologi. Tidigare ej möjlig intensitet på röntgenkälla har uppnåtts med denna unika och patenterade teknik. Andra generationens MetalJet röntgenkällor är nu tillgängliga för användning inom diffraction/scattering (XRD, SAXS), spectroscopy (XRF, XPS), imaging (NDT, CT, XRM, phase contrast) etc. Excillum har nått en stark position på marknaden och är nu inne i en expansiv fas. www.excillum.com

Om PhotonicSweden
PhotonicSweden är en ekonomisk förening grundad 2011 med syfte att ena svenska intressenter inom optik och fotonik, inklusive företag, organisationer inom forskning och utveckling, universitet och kompetenscenters för att stärka marknaden. PhotonicSweden möjliggör ett starkare samarbete mellan industri och forskning genom att utgöra en enad nationell röst för optik och fotonikintressenter. www.photonicsweden.com.

Taggar:

Citat

Excillum AB är uppfinnare av ett mikrofokusröntgenrör med världens högsta radians. Efter flera års forskning och utveckling har Excillum omvandlat en innovativ teknologi till en produktportfölj av stabila och tillförlitliga röntgenkällor. Företagets initialt få produkter har med tiden utvecklats och utökats med högre accelerationsspänning och ökad effekttäthet. Baserat på MetalJet-teknologin så har företaget utvecklat en röntgenkälla som kan generera mer än 10 gånger högre radians än en röntgenkälla med en konventionell solid anod.
PhotonicsSweden
För oss som innovativt teknikföretag så kommer en sådan här utmärkelse som en bekräftelse på att vi gör rätt saker och vi känner stor tacksamhet över att vårt arbete och våra ansträngningar över tiden uppmärksammas på det här sättet. Det är en ära för oss att få tillhöra den fina skara av utmärkta företag som tidigare har fått det här priset.
Björn Hansson, vd på Excillum