• Excosoft/

Samarbete mellan Excosoft och Software AG Det svenska mjukvaruföretaget Excosoft har i dagarna tecknat ett samarbetsavtal med Europas största systemleverantör. Kista, Sverige, 3 oktober, 2000 - Ett samarbetsavtal har tecknats mellan Excosoft AB, en ledande leverantör av lösningar för informationshantering och Software AG, Europas största systemleverantör. Samarbetet kommer att baseras på de båda företagens produkter gällande informationshantering, elektronisk handel, mjukvaruintegration och databashantering. Excosoft blir återförsäljare av Software AGs produkter och kommer att kunna erbjuda sina kunder integrerade lösningar för elektronisk handel. Basen för lösningarna blir Tamino, Software AGs XML-baserade databas, vilken möjliggör affärer via Internet. Ole Kock, CEO för Software AG Nordic A/S, säger att han är väldigt glad över samarbetet med Excosoft. Vidare menar han att de ser fram emot att tillsammans med Excosoft förse de gemensamma kunderna med vad de behöver: pålitliga mjukvarusystem som tillvaratar fördelarna med XML och Internet. Jörgen Friman, VD och CEO för Excosoft, ser detta avtal som en tydlig indikation på att Excosoft är på rätt väg. Han är övertygad om att en betydande förstärkning av marknadspositionen kommer att märkas inom de närmaste sex månaderna. Han säger vidare att reaktionerna från Excosofts kunder och samarbetspartner tyder på att Excosoft snabbt blir känt som den ledande leverantören av teknologi för att skapa och uppdatera webbaserad information. Fakta om Software AG Software AG, Darmstadt, Tyskland, är Europas största leverantör och en betydande aktör på världsmarknaden gällande spjutspetskompetens inom databashantering och elektronisk handel. Sedan 1998 har företaget fokuserat sin utveckling på XML-baserade produkter för Internet. Med över 2.600 anställda och representanter i 60 länder har Software AG uppvisat en försäljning på 366 miljoner Euro under 1999. Bland deras partner kan marknadsledande företag såsom IBM, Microsoft och SCO noteras liksom innovativa lösningsleverantörer som Extensibility, Softquad och Instranet. Tusentals välrenommerade företag världen över förlitar sig på Software AGs produkter i sin centrala hantering av information. Bland dessa kan nämnas Lufthansa, British Sky Broadcasting, ZDF, Dresdner Bank AG, Deutsche Bahn AG (German Rail), BP och VIAG Interkom. Software AG är noterade på Frankfurt-börsen. Ytterligare information finns att tillgå på www.softwareag.com Fakta om Excosoft Excosoft, Kista, Sverige, är en ledande leverantör av lösningar för informationshantering. Genom att utnyttja webbteknologi såsom WebDAV och XML hjälper Excosoft sina kunder att effektivisera informationsflödet i organisationen. Detta ökar konkurrenskraften på innovativa och snabbt föränderliga marknader. Företaget erbjuder ett brett sortiment av produkter, bland annat mjukvara inom dokumenthantering i nätverk, versionskontroll och konfigurationsstyrning. Även plattformar för elektronisk publicering av information och ett kraftfullt webbaserat dokumentationsverktyg erbjuds. Excosofts kundbas växer snabbt och består av bland andra Ericsson, Flextronics, SAAB, NetSchools, OM Technology, Celsius Tech och Holmen Paper. Ytterligare information finns att tillgå på www.excosoft.com För mer information: Jörgen Friman, CEO, Excosoft Ole Kock, CEO, Software AG Nordic Tel: +46-8 633 2900 A/S Fax: +46-8 633 2950 Tel: +45-4350 8800 E-post: jorgen.friman@excosoft.com Fax: +45-4350 8888 E-post: ole.kock@softwareag.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/03/20001003BIT00510/bit0002.pdf