Donaferty Premium för kvinnor som planerar graviditet

Report this content

Donaferty Premium är ett receptfritt kosttillskott och finns tillgängligt på apotek i Sverige för kvinnor som planerar graviditet och/eller har fått rekommendation att ta tillskott av myo-inositol och folsyra. Tillskott med inositol och folsyra har dokumenterad effekt vid polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS), en hormonell rubbning och den vanligaste orsaken till menstruationsrubbning och infertilitet hos kvinnor.

Polycystiskt ovarialsyndrom (PCOS) är en rubbning av kvinnliga könshormoner som styr menscykeln, det vill säga ägglossningen. PCO står för polycystiska ovarier, och betyder "många små äggblåsor i äggstockarna". Förutom ett ”pärlband” av många omogna äggblåsor har kvinnor med PCOS överskott av det manliga könshormonet testosteron. Det är den vanligaste hormonella (endokrina) och metabola störningen hos kvinnor och den vanligaste orsaken till menstruationsrubbning och infertilitet. Uppskattningsvis mellan 5 till 15 procent av alla kvinnor i fertil ålder är drabbade. Många kvinnor har PCOS utan att veta om det eftersom vissa av symtomen kan förväxlas med andra hormonella förändringar. PCOS upptäcks oftast i samband med barnlöshetsutredningar, menstruationsrubbningar, eller ökad behåring (hirsutism).

Tidig diagnos av PCOS viktig
För kvinnor som misstänker att de har PCOS och vill bli gravida rekommenderas att kontakta en gynekolog för att få hjälp. Kvinnor med en PCOS diagnos behöver inte försöka i ett år, som i regel är den allmänna rekommendationen, innan man söker hjälp. PCOS kan behandlas med olika läkemedel som normaliserar hormonbalansen i kroppen för att till exempel få igång ägglossningen och menstruationen. Att ha mens med ägglossning minst fyra gånger om året minskar dessutom risken för att få cellförändringar i livmoderslemhinnan1.

För diagnos PCOS ska två av följande tre kriterier vara uppfyllda: Många små cystor (äggblåsor) i äggstockarna, ingen eller oregelbunden menstruationscykel och förhöjt manligt könshormon (till exempel testosteron) och/eller kliniska tecken på ökat manligt hormon (till exempel manlig behåring och/eller akne). Omkring hälften av alla kvinnor med PCOS är överviktiga och det finns en koppling till det metabola syndromet, det vill säga en ökad risk för bukfetma, insulinresistens eller diabetes typ 2, högt blodtryck och blodfettsrubbningar. Idag tror man till viss del ärftliga anlag i kombination med miljöfaktorer är de främsta orsakerna till PCOS.

Vanliga symtom på PCO/PCOS är att:

• Du har sällan eller aldrig mens, utan att du till exempel använder hormonellt preventivmedel.
  • Du har ovanligt lång menscykel, 35 dagar eller mer.
  • Du har mycket hår på kroppen till exempel i ansiktet, på bröstet, magen och låren.
  • Du har finnar.
  • Du har lätt för att gå upp i vikt.
  • Du har svårt att bli gravid.

Du kan ha flera symtom eller bara något av dem. Du kan också ha PCOS utan att ha några påtagliga symtom.1

Om Donaferty Premium
Donaferty Premium är ett kosttillskott som innehåller myo-inositol, alfa-laktalbumin och folsyra.

Myo-Inositol är en molekyl som produceras i kroppen men som även finns i vissa födoämnen. Dess fysiologiska roll är att bistå kroppens svar på olika hormoner, som till exempel insulin och FSH (follikelstimulerande hormon). Insulin är det hormon som reglerar sockeromsättningen och FSH stimulerar tillväxten av folliklarna i äggstockarna fram till ägglossningen.

Alfa-laktalbumin är ett mjölkserumprotein som kan påverka upptaget av olika ämnen i tarmen.

Folsyra (omvandlas till folat) är ett B-vitamin, som bland annat bidrar till tillväxt av maternell vävnad hos gravida kvinnor. Låg folatstatus hos den blivande modern är en riskfaktor för utveckling av neuralrörsdefekter hos det växande fostret. Genom ett dagligt tillskott av 400 mikrogram folsyra under minst en månad före och upp till tre månader efter befruktningen, minskas den risken. I Sverige rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida att ta tillskott med folsyra11.

Donaferty Premium finns på Kronans apotek, Lloyds Apotek, Apotea, Apohem och Apotek Hjärtat från och med december 2019. Donaferty Premium kommer finnas på Apoteket AB i februari 2020.

Förpackningen innehåller 60 dospåsar som räcker för en månads förbrukning. Det är rekommenderat att ta 1 dospåse 2 gånger dagligen, mellan måltiderna. Lös upp innehållet i ett glas med vatten (200 ml). För att säkerställa ett jämnt intag av inositol, rekommenderas ett 12-timmars intervall mellan intag av dospåsarna.

Kosttillskott bör inte användas som alternativ till en varierad kost. Kvinnor rekommenderas rådfråga sin läkare om man är osäker på effekten, speciellt i kombination med andra behandlingar.

Sophie Jansson, sophie.jansson@bcw-global.com

Heidi Landegren, produktchef Exeltis, nordics@exeltis.com

För pressbilder se under fliken ”Multimedia” i pressrummet på Cision. http://news.cision.com/se/exeltis.

Om Exeltis
Exeltis är del i ett internationellt läkemedelsföretag med en stark position inom området kvinnohälsa. Företaget ingår som en del i Insud Pharma, ett spanskt familjeföretag grundat 1977 och en av Europas största läkemedelsproducenter. Exeltis har en produktportfölj med över 300 läkemedel och produkter. Företaget har omkring 4 000 anställda och produkterna säljs i över 40 länder världen över. Det nordiska huvudkontoret finns i Stockholm och i Norden arbetar företaget helt fokuserat på kvinnohälsa. www.exeltis.se

Referenser

1. Polycystiskt ovarialsyndrom – PCOS, 1177 Vårdguiden, https://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Polycystiskt-ovarialsyndrom---PCOS/