Kvinnor 40+: Tre av tio har underlivsbesvär varje månad

Report this content

En ny Novus-undersökning på uppdrag av Hyalofemme (Exeltis) visar att tre av tio kvinnor 40+ har underlivsbesvär varje månad. Vid behandling av besvär är bland det viktigaste att man inte behöver behandla varje dag, utan att den har en lång varaktighet.

Den vaginala slemhinnan är mjuk och smidig tack vare en noggrant balanserad mekanism som upprätthåller rätt fuktighet och mjukhet. Vid vissa tidpunkter i en kvinnas liv, till exempel i klimakteriet kan dock denna känsliga balans rubbas.

Mest besvär i klimakteriet

Klimakteriet upplevs på olika sätt och varierar från person till person. Några av de vanligaste underlivsbesvären som upplevs är klåda, sveda, irritation, torra och sköra slemhinnor. En Novus-undersökning på uppdrag av Hyalofemme (Exeltis), en hormonfri och fuktgivande intimgel, visar att tre av tio kvinnor 40+ har besvär i underlivet minst någon gång i månaden eller oftare. I åldersgruppen 50–59 år är det dessutom hela 17 procent som upplever besvär i underlivet varje vecka.

Underlivsbesvären beror på att mängden av könshormonet östrogen i kroppen minskar innan och under klimakteriet. Vävnaderna i slidan blir tunnare och torrare, vilket gör att slemhinnorna kan behöva återfuktas för att bli av med besvären.

Lång varaktighet viktigt vid val av behandling

Lång varaktighet, att man inte behöver behandla varje dag, är bland det viktigaste vid val av behandling mot underlivsbesvär enligt Novus-undersökningen på uppdrag av Hyalofemme (Exeltis). Även bevisad effekt i kliniska studier, snabb effekt, rekommendation av gynekolog samt återfuktande egenskaper anses viktigt.

Hur ofta har du besvär i underlivet, såsom klåda, sveda, irritation eller torra slemhinnor?
Varje dag 5 %
Varje vecka 8 %
Någon gång varannan vecka 4 %
Någon gång i månaden 12 %
Någon gång i halvåret 8 %
Någon gång om året 6 %
Mer sällan 23 %
Aldrig 30 %
Vet ej 4 %

Om du skulle behandla dina besvär i underlivet, vad av följande är viktigt vid val av behandling mot underlivsbesvär (såsom klåda, sveda, irritation eller torra slemhinnor)?
Lång varaktighet, att jag inte behöver behandla varje dag 36 %
Bevisad effekt i kliniska studier 35 %
Snabb effekt 33 %
Att den är rekommenderad av gynekolog 33 %
Återfuktande egenskaper 32 %
Påskyndar den naturliga läkningsprocessen 27 %
Hormonfritt 25 %
Ingen av ovanstående 2 %
Vet ej 14 %

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Hyalofemme (Exeltis) under 3–9 oktober 2019. Totalt 1000 webbintervjuer genomfördes i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel bland ett riksrepresentativt urval av kvinnor i åldern 40–65 år.

Om Hyalofemme
Hyalofemme är en fuktgivande gel baserad på hyaluronsyra. Hyaluronsyra är en naturligt smörjande och fuktgivande substans som finns i huden och runt lederna. Den används ofta i hudprodukter och läkemedel på grund av sin biokompatibilitet och återfuktande egenskaper.

Tack vare den unika frisättningen av hyaluronsyran hydeal-D skapar gelen en bättre absorption till slemhinnan, där återfuktningen sker inifrån istället för bara på ytan av underlivets slemhinnor. Den ger därför en snabb och långvarig lindring samt en läkande effekt på djupet där hyaluronsyran reparerar och återfuktar torra och irriterade slemhinnor i underlivet. Produkten behöver dessutom bara appliceras en gång var tredje dag och kvinnan kan även använda produkten enbart vid behov om extra fuktighet behöver tillföras. Den innehåller inga hormoner, vilket passar för de kvinnor som inte vill ta hormonpreparat eller vid sjukdomar och vissa cancerformer där hormonell behandling inte är lämplig. Den innehåller inte heller några parabener eller andra konserveringsmedel.

Dokumenterad långvarig effekt i kliniska studier
Två kliniska prövningar har genomförts med Hyalofemme, en observationell kohortstudie och en randomiserad prövning där man jämförde Hyalofemme med östriolkräm. Hyalofemme, applicerat en gång var tredje dag, minskade besvärliga symtom som sveda, klåda och dyspareuni, samt förbättrade faktorer som dålig lukt, leukorré och kladdig känsla. Hyalofemme orsakade inte några förändringar av det vaginala ekosystemet. Både Hyalofemme och östriolkräm var effektiva behandlingar av vaginal torrhet. Hyalofemme kan övervägas som ett välgrundat alternativ till östrogenbaserade behandlingar för lindring av symtom på vaginal torrhet.

Sophie Jansson, sophie.jansson@bcw-global.com

Heidi Landegren, produktchef Exeltis, nordics@exeltis.com

För pressbilder se under fliken ”Multimedia” i pressrummet på Cision. http://news.cision.com/se/exeltis.

Hyalofemme är en medicinskteknisk produkt och finns på Apotea.se, Lloyds Apotek, Kronans Apotek, Meds, Apohem och Netoteket. Pris: 145-179kr/förpackning. 30g tub med 10 applikatorer för engångsbruk.

Om Exeltis
Exeltis är del i ett internationellt läkemedelsföretag med en stark position inom området kvinnohälsa. Företaget ingår som en del i Insud Pharma, ett spanskt familjeföretag grundat 1977 och en av Europas största läkemedelsproducenter. Exeltis har en produktportfölj med över 300 läkemedel och produkter. Företaget har omkring 4 000 anställda och produkterna säljs i över 40 länder världen över. Det nordiska huvudkontoret finns i Stockholm och i Norden arbetar företaget helt fokuserat på kvinnohälsa. www.exeltis.se