Unik frisättningsteknik av hyaluronsyra mot torra slemhinnor i underlivet

Report this content

Besvär i underlivet är vanligt bland kvinnor och kan bero på olika saker. Klåda, irritation, illaluktande flytningar, torra slemhinnor och sveda är de vanligaste problemen. Nu finns en receptfri vaginalgel med en unik frisättningsteknik av hyaluronsyran hydeal-D, som gör att återfuktningen sker inifrån istället för bara på ytan av underlivets slemhinnor. Tekniken ger därför en snabb och långvarig lindring mot torrhet samt en läkande effekt på djupet av irriterade slemhinnor. Den innehåller heller inga hormoner, vilket passar för dem som inte vill ta hormonpreparat eller vid sjukdomar där hormonell behandling inte är lämplig. Studier visar att Hyalofemme är lika effektiv som östriolkräm.

Underlivsbesvär hos kvinnor
Vaginalepitelet i underlivet är mjukt och flexibelt tack vare en noggrant balanserad mekanism som upprätthåller rätt fuktighet och mjukhet, men vid vissa tidpunkter i en kvinnas liv kan denna känsliga balans rubbas, till exempel efter att ha ätit p-piller, efter förlossning, under klimakteriet eller under särskilt stressiga perioder. Klåda, irritation, illaluktande flytningar, torra slemhinnor och sveda är de vanligaste problemen. Det kan klia och svida runt slidöppningen och på blygdläpparna, och ibland blir huden röd och svullen.

-  Underlivet har egentligen en fantastisk förmåga att hålla sig rent och återfuktat på egen hand, men ibland blir det obalans. Torra slemhinnor kan bero på överdriven hygien då underlivet tvättas för mycket och för ofta, säger Ing-Marie Wik-Nordström, barnmorska på BB Stockholms ungdomsmottagning på Ekerö.

Expertens tips för att förebygga torra slemhinnor

- Tvätta inte underlivet för mycket eller för ofta, använd helst enbart vatten.

- Undvik tvål i underlivet, det kan vara allergiframkallande och kan ge sveda och torrhet.

-  Underlivet mår bra av att luftas och man kan exempelvis sova utan trosor.

-  Använd helst trosor av naturligt material, exempelvis bomull, som släpper igenom fukt.

Vanligt efter förlossning och vid amning
Sprickor och friktionsskador är vanliga efter förlossning och vid amning då utsöndringen av könshormonet östrogen hindras, vilket kan göra att slemhinnorna blir torra och irriterade.

- Graviditeter innebär en stor hormonomställning i kroppen och strax efter att barnet blivit förlöst minskar nivåerna av östrogen och progesteron kraftigt. Man kan uppleva att sexlusten påverkas och att vaginan är torrare än vanligt. Östrogenbristen kan också ge en lokal torrhet i urinröret, vilket gör att det är svårare att hålla tätt samt att risken för urinvägsinfektion ökar vid torra slemhinnor, säger Ing-Marie Wik-Nordström, barnmorska på BB Stockholms ungdomsmottagning på Ekerö.

Klimakteriet
Klimakteriet upplevs på olika sätt och varierar från person till person. Av deltagarna i den internationella enkäten VIVA (Vaginal Health: Insights, Views & Attitudes) rapporterade 83% av de postmenopausala kvinnorna som upplevde vaginala besvär att de hade problem med vaginal torrhet. Några av de vanligaste underlivsbesvären som upplevs är klåda, sveda, torra slemhinnor och besvär från slidan. Detta beror på att mängden av könshormonet östrogen i kroppen minskar. Vävnaderna i slidan blir tunnare och torrare, vilket gör att slemhinnorna kan behöva återfuktas för att bli av med besvären.

Unik frisättningsteknik för bättre återfuktning
Hyalofemme är en fuktgivande gel baserad på hyaluronsyra, som har bevisad effekt vid vaginal torrhet. Hyaluronsyra är en naturligt smörjande och fuktgivande substans som finns i huden och runt lederna. Den används ofta i hudprodukter och läkemedel på grund av sin biokompatibilitet och återfuktande egenskaper.

Tack vare den unika frisättningen av hyaluronsyran hydeal-D skapar gelen en bättre absorption till slemhinnan, där återfuktningen sker inifrån istället för bara på ytan av underlivets slemhinnor. Den ger därför en snabb och långvarig lindring mot torrhet samt en läkande effekt på djupet där hyaluronsyran reparerar och återfuktar torra och irriterade slemhinnor i underlivet.

Produkten främjar den naturliga läkningen av sår och sprickor som orsakas av friktion vid förlossning och kan användas vid amning. Den har dessutom fördelen att den endast behöver appliceras en gång var tredje dag och kvinnan kan även använda produkten enbart vid behov om extra fuktighet behöver tillföras. Den innehåller inga hormoner, vilket passar de kvinnor som inte vill ta hormonpreparat eller vid sjukdomar och vissa cancerformer där hormonell behandling inte är lämplig. Den innehåller inte heller några parabener eller andra konserveringsmedel.

Om produkten - dokumenterad långvarig effekt i kliniska studier
Två kliniska prövningar har genomförts med Hyalofemme, en observationell kohortstudie och en randomiserad prövning där man jämförde Hyalofemme med östriolkräm. Hyalofemme, applicerat en gång var tredje dag, minskade besvärliga symtom som sveda, klåda och inflammation samt förbättrade faktorer som dålig lukt, leukorré och kladdig känsla. Hyalofemme orsakade inte några förändringar av det vaginala ekosystemet. Hyalofemme var lika effektiv behandlingsmässigt mot vaginal torrhet som östriolkräm, men utan att innehålla hormoner, och kan därför övervägas som ett välgrundat alternativ till östrogenbaserade behandlingar för lindring av symtom på vaginal torrhet.

Referenser

1177. Klåda i underlivet https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Klada-i-underlivet/

Tempera G. Evaluation of the tolerability and efficacy of Halgel Vaginal Gel for the treatment of vaginal dryness and irritation. 1998, data on file at Fidia farmaceutici S.p.A.

Chen J, Geng L, Song X, Li H, Giordan N, Liao Q. Evaluation of the efficacy and safety of hyaluronic acid vaginal gel to ease vaginal dryness: a multicenter, randomized, controlled, open-label, parallel-group, clinical trial. J Sex Med. 2013;10:1575-84

VIVA enkät, Nappi RE, Kokot-Kierepa M, Climacteric. 2012;15:36-44.

Alexandra Ås, alexandra.as@cohnwolfe.com

Niklas Silvert, nordisk produktchef Exeltis, nordics@exeltis.com

För pressbilder se under fliken ”Multimedia” i pressrummet på Cision. http://news.cision.com/se/exeltis. Hyalofemme är en medicinskteknisk produkt och finns på Apotea.se, Lloyds Apotek och Apoteksgruppen. Ca-pris: 179-249kr/förpackning. 30g tub med 10 applikatorer för engångsbruk.

Om Exeltis
Exeltis är ett internationellt läkemedelsföretag med en stark position inom området kvinnohälsa. Företaget ingår som en del i Chemo Group-koncernen, ett spanskt familjeföretag grundat 1977 och en av Europas största läkemedelsproducenter. Exeltis har en produktportfölj med över 300 läkemedel och produkter. Företaget har omkring 4 000 anställda och produkterna säljs i över 40 länder världen över. Det nordiska huvudkontoret finns i Stockholm och i Norden arbetar företaget helt fokuserat på kvinnohälsa. www.exeltis.se

Taggar: