Spillvatten kan tas till vara - Banbrytande svensk teknik utvinner elenergi ur ljummet vatten

– Energiforskningsföretaget Exencotech lanserar testanläggning i Stockholm

Stockholm 17 juni, 2010. Att omvandla ljummet vatten till elektricitet är en utmaning som många har försökt lösa. Svenska energiforskningsföretaget Exencotech har nu kommit med en lösning i form av en ny teknik som omvandlar spillvärme från industrier och fartyg till elektricitet. Tekniken möjliggör också elproduktion ur havsvatten genom att utnyttja temperaturskillnaden mellan varmt ytvattnet och det kalla vattnet på större djup. Industrialiseringen beräknar man påbörja år 2011.

Spillvärme kommer från el- och värmeproducerande kraftanläggningar, processindustrier samt motorer i fartyg och fordon. Det kan även komma från geotermiska applikationer och solfångare. Marknaden för att använda spillvärme är mycket stor då den förekommer som en restprodukt ur alla slags processer.

Exencotech lanserar nu en prototyp som omvandlar spillvärmen till mekanisk energi och elektricitet. Tekniken är kommersiellt gångbar så långt ned som till 25ºC och till en elproduktionskostnad på mindre än 26 öre per kilowattimme, något som idag är helt unikt. Prototypen är en testanläggning som för närvarande finns i Sollentuna, där den under en prövoperiod förser Sollentuna kommun med energi.

– Vi har utvecklat den här tekniken i samarbete med företag och forskare från hela världen. Tekniken är skalbar och ger förbättrad verkningsgrad och effekt jämfört med andra tekniker, säger Bengt Östlund, VD på Exencotech.

Tekniken används för att spara energi, öka processeffektivitet och minska miljöpåverkan. Utöver utvinning av energi från spillvärme möjliggör också Exencotechs teknik elproduktion ur havsvatten. Tillgången på värmeenergi i havsvatten får betraktas som oändlig vilket skapar enastående marknadsförutsättningar.

Exencotechs teknik har väckt stor uppmärksamhet hos industrier runtom i världen. För tillfället för man diskussioner med flera potentiella kunder och industriella partners inom olika segment. Utöver forskare från företag och universitet så stödjer även Energimyndigheten och VINNOVA Exencotech och dess banbrytande teknik.

Utvecklingsarbetet i Exencotech är uppdelat i sex faser:

1. Förstudie (2004-2007)
  2. Test av grundteknik (2007)
  3. Kostnadsstudie för fullskalig anläggning (2008)
  4. Utveckling och test av kritiska komponenter (2008-2009)
  5. Utveckling, tillverkning och test av prototyp (2009-2010)
  6. Industrialisering (2011)

Bilder finns att hämta på:

För mer information, kontakta Exencotechs grundare:
Bengt Östlund, +46 70 868 02 06, bengt.ostlund@exencotech.com
Assar Svensson, +46 70 593 17 38, assar.svensson@exencotech.com

Eller besök Exencotechs hemsida:

Frågor och svar

Q: Hur stor är marknaden för en sådan här teknik?
A: Marknaden för teknik som tar tillvara spillvärme och omvandlar denna till elektricitet är mycket stor då spillvärme förekommer som en restprodukt ur alla processer. Verkningsgraderna i dessa processer är ofta så låga att energin från spillvärmen utgör mer än 50 procent av den totala energi som driver själva huvudprocessen.

Q: När planerar ni att tekniken ska bli tillgänglig på marknaden?
A: Vi planerar att påbörja vår industrialisering under 2011. Vi har precis inlett testerna av prototypen. Samtliga genomförda faser visar hittills utmärkta möjligheter att producera el till låga kostnader ur lågvärdig värme.

Q: Förhandlar ni med några stora aktörer på marknaden?
A: Ja, diskussioner med såväl potentiella kunder som industriella partners pågår inom flera olika segment. Vi upplever ett stort intresse för tekniken.

Q: Hur pass miljövänlig är tekniken?
A: Eftersom den bättre utnyttjar de resurser som finns så leder det till minskade utsläpp av till exempel växthusgaser.

Q: Har ni patent?
A: Vår teknik är unik och vi har identifierat och sökt flera olika patent.

Q: Är ni helt ensamma på marknaden?
A: På temperaturer under 55ºC har vi inte kunnat identifiera några kommersiella konkurrenter. Vår teknik är kommersiellt gångbar ned till 25ºC.

Q: Vilka är Exencotech?
A: Exencotech AB har 7 delägare varav grundarna Bengt Östlund och Assar Svensson har aktiemajoriteten. Företagets verksamhet består i att utveckla och marknadsföra den så kallade PCM-teknologin som har sin grund i den innovation Bengt Östlund internt lanserade 2004 och som utgör kärnan i företagets system avsedda för utvinning av elenergi ur spillvärme.