ASTGs företrädesemission fulltecknades

STOCKHOLM, SVERIGE, 19 februari 2014 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

Advanced Stabilized Technologies Group AB (publ) (”ASTG” eller ”Bolaget”) har under perioden mellan den 29 januari och den 14 februari 2014 genomfört en nyemission med företrädesrätt för ExeoTech Invest AB (publ) (”ExeoTech”) aktieägare. Emissionen tecknades till cirka 76 procent med företrädesrätt och cirka 24 procent utan företrädesrätt. Genom att företrädesemissionen fulltecknades behöver inlämnade garantiåtaganden inte tas i anspråk. Totalt kommer 41 789 696 aktier att emitteras och tilldelning kommer att ske i enlighet med de principer som beskrivits i prospektet. ASTG tillförs därmed cirka 41,8 MSEK före avdrag för emissionskostnader.

• ASTGs nyemission med företrädesrätt för ExeoTechs aktieägare blev fulltecknad.
  • Sammantaget tecknades 41 789 696 aktier med kontant betalning och genom kvittning.
  • Företrädesemissionen tillför ASTG cirka 41,8 MSEK före avdrag för emissionskostnader.
  • Genom att företrädesemissionen fulltecknades behöver inlämnade garantiåtaganden inte tas i anspråk.
  • När emissionen slutgiltigt registrerats hos Bolagsverket kommer ExeoTech att äga 33 procent av ASTG.

Fredrik Gisle, verkställande direktör i ASTG säger i en kommentar: ”Det gläder oss mycket att det funnits så pass mycket intresse för verksamheten och emissionen. Resultatet i emissionen tyder på att både gamla och nya investerare i verksamheten tror på den nya strategin med utvecklingsprojekt i fokus”.

Av den totala emissionslikviden om cirka 41,8 MSEK betalas aktier motsvarande cirka 24,6 MSEK genom kvittning. Antalet aktier i ASTG kommer genom emissionen att öka med 41 789 696 aktier till totalt 62 684 544 aktier. Aktiekapitalet kommer att öka med 1 000 000 SEK till totalt 1 500 000 SEK. Efter emissionen kommer ExeoTech att äga 33 procent av aktierna i ASTG.

För varje tecknad, tilldelad och betalad aktie i emissionen erhåller investerarna en teckningsoption vederlagsfritt. Totalt kommer det att emitteras 41 789 696 teckningsoptioner. En teckningsoption berättigar till teckning av en ny aktie under tidsperioden 26 maj t.o.m. 13 juni, 2014. Genom utnyttjande av teckningsoptionerna kan Bolagets aktiekapital ökas med högst cirka 1 000 000 SEK till sammanlagt cirka 2 500 000 SEK. Teckningsoptionerna kommer att erhållas när nyemissionen av aktier slutregistrerats hos Bolagsverket, vilket beräknas ske under vecka 11. Styrelsen har beslutat att ansöka om att få notera aktuella teckningsoptioner på Nordic MTF.

Finansiell och legal rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare i transaktionen och Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB är legal rådgivare i transaktionen.

Om ExeoTech Invest AB

ExeoTech äger, efter slutgiltigt registrerad emission i ASTG, 33 procent av ASTG som i sin tur äger 100 procent av C2SAT communications AB, C2SAT Asia Pacific (Pte.) Ltd, AIMS AB samt FMC Renewable Technologies AB. Därtill har ExeoTech Invest en ägarandel om 26,75 procent i MRT Wind GmbH, ett bolag fokuserat på minivindkraftverk verksamt framförallt i Europa.

C2SAT communications AB utvecklar, tillverkar och säljer innovativa 4-axliga stabiliserade VSAT antenner för framförallt marina installationer. C2SAT Asia Pacific ansvarar för försäljningen, att bygga upp, koordinera och stödja nätverk av distributörer och service- och installationspartners i Sydostasien, baserat på lokal produktion i Singapore. AIMS AB utvecklar och säljer IMU:er. FMC Renewable Technologies AB, har exklusiva rättigheter till att distribuera, sälja och tillverka produkten minivindkraftverket WG 100 och dess efterföljare, på följande geografiska marknader; Sydostasien, Sydkorea, Japan, Kina, Taiwan, Australien och Nya Zeeland. Bolagets säte är i Stockholm.

ExeoTech Invest AB (publ) är noterat på NGM-MTF (ETIN) med Mangold som likviditets-garant (market maker).

Fredrik Nygren, Styrelseordförande

Fredrik Gisle, VD/CEO