BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR PERIODEN 2008-01-01 TILL 2008-12-31

(NGM: C2ST B)

• Nettoomsättningen för kvartal fyra uppgick till 3,2 MSEK (0,0 MSEK)

• Periodens resultat för kvartal fyra uppgick till -18,8 MSEK (-3,5 MSEK)

• Nettoomsättningen för 2008 uppgick till 4,9 MSEK (5,2 MSEK)

• Periodens resultat för 2008 uppgick till -35,1 MSEK (-23,8 MSEK)

• I resultatet ingår nedskrivningar rörande innehavet för AIMS AB och

WermTec Teknik AB om totalt -6,4 MSEK.

• Ett försäljnings- och marknadsföringsavtal med DRS Technologies Inc.

i USA offentliggjordes.

• C2SAT erhöll order via sin distributör i Australien samt uppföljningsorders

från mellanöstern och den norska oljeindustrin.

• C2SAT och Seanet Maritime Communications AB ingick ett ramavtal avseende leverans av 60 antenner över en treårsperiod, givet en positiv utvärdering av nuvarande installation.

• Efter periodens utgång har C2SAT, under januari, genomfört en nyemission

vilket tillfört bolaget cirka 29,6 MSEK före emissionskostnader.

(för tabell se bifogad fil)

Bäste aktieägare,

Med Ert stöd kunde C2SAT nyligen framgångsrikt genomföra en nyemission. Detta var en nödvändighet för att C2SAT skall kunna arbeta vidare med den påbörjade uppbyggnaden av organisationen, framförallt inom försäljning, service, utveckling

och produktion. En förutsättning för att C2SAT skall uppnå en kommersiell försäljningsframgång, då det är viktigt att inte bara kunna erbjuda den tekniska lösningen, d v s antennen, utan även etablera en trovärdig installations- och service organisation.

Under det gångna året har C2SAT arbetat med att initiera, bearbeta och utveckla försäljnings- och distributionskanaler till ett flertalet kundsegment, både inom den civila och militära sektorn. För den typ av verksamhet som C2SAT bedriver är säljcykeln ofta komplicerad och tidskrävande. Säljprocessen löper oftast genom ett stadium av offertarbete, följt av en testinstallation för utvärdering, och först därefter kan volymorder förväntas. Processen och tid till avslut är inte alltid under C2SATs kontroll. Ju större investering för kunden, desto längre tid till avslut.

I höstas tecknade t ex C2SAT och Seanet Maritime Communications AB ett ramavtal avseende leverans av 60 VSAT antenner över en treårsperiod, givet att utvärdering av installation löper väl ut. En av dessa levererades och installerades innan årets slut. Samarbetet med vår norske partner Trac-ID visade under året att det gemensamma VSAT-projektet, som prospekterades hösten 2007, resulterade i en lyckad installation av systemet TracSat ombord M/V Malene Ostervold, ett av Wavefield Inseis ASAs seismologiska fartyg. TracSat bygger på C2SATs stabiliserade antennsystem.

C2SAT har under perioden lagt mycket tid och resurser på att förbättra befintliga antenner samt bredda produktportföljen med nya innovativa lösningar, bl a har en mindre och lättare antenn samt en C-bandsantenn lanserats, båda baserade på C2SATs ursprungsmodell. Vi anser oss därför nu ha en tillräckligt bred produktportfölj för att kunna offerera och tillhandahålla stabiliserade antennsystem

till olika distributionskanaler.

Förutsättningarna finns därför för att skapa ett lönsamt bolag. Det vi har framför oss nu är att fokusera på att säkerställa order och installationer. Våra utmaningar är att etablera oss på marknaden, installera tillräckligt med referensobjekt samt bygga upp en försäljnings- och produktionsorganisation.

Fredrik Nygren

tf VD C2SAT

Verksamhetsöversikt koncernen

Kvartal 4 i korthet

• Nettoomsättning uppgick till 3,2 MSEK (0 MSEK).

• Periodens resultat uppgick till -18.8 MSEK (-3,5 MSEK)

• Rörelseresultatet uppgick till -12.7 MSEK (-4,0 MSEK)

Resultatet i fjärde kvartalet belastas av jämförelsestörande poster av engångskaraktär om - 7,7 MSEK i rörelsen, samt nedskrivningar om - 6,4 MSEK av koncernens finansiella tillgångar.

Perioden 2008 i korthet

• Nettoomsättning uppgick till 4,9 MSEK (5,2 MSEK).

• Periodens resultat uppgick till -35,1 MSEK (-23,8 MSEK).

• Rörelseresultatet uppgick till -29,0 MSEK (-24,5 MSEK).

• Totala kassaflödet uppgick till -9,0 MSEK (3,0 MSEK).

• Koncernens likvida medel uppgick 2008-12-31 till 0,8 MSEK (9,8 MSEK)

• Soliditeten var 52 procent (83).

Finansiell översikt koncernen

Koncernen

I koncernen har i perioden Q4 gjorts reserveringar för omkostnader i samband med utvärdering av installationerna av C–bandsantenner i Indonesien, avskrivningar av tillgångar, samt för historiska kostnader i övrigt. Totalt motsvarar dessa reserveringar, som är av engångskaraktär, ett belopp om - 7,5 MSEK

I det första kvartalet 2008 ingår det en negativ resultatandel från AIMS AB, motsvarande - 0,3 MSEK. Bolaget har under 2008 genomfört ett antal nyemissioner, i vilka C2SAT inte deltagit, varför C2SATs nuvarande andelar motsvarar ett ägande om 8,8 % per den 31:a december 2008. Från andra kvartalet redovisas innehavet som övrig finansiell anläggningstillgång.

Andelarna i AIMS AB och WermTec Teknik AB har under Q4 justerats till att motsvara verkligt värde och ägarandel i respektive bolag. C2SATs ägarandel i WermTec Teknik AB uppgår vid årets slut till 35%.

Årets totala nedskrivningar av andelar i intressebolag och övriga finansiella anläggningstillgångar uppgår till - 6,4 MSEK.

Finansiering och likviditet

Koncernens styrelse och ledning arbetar kontinuerligt med att säkra bolagets löpande och långsiktiga finansiering. Under perioden 2008 säkerställdes C2SATs finansiering via en av C2SATs aktieägare om totalt 14 miljoner kronor, varav 12,5 miljoner utbetalades under perioden. Marknadsmässiga villkor har tillämpats.

Efter periodens slut, i januari 2009, har en emission genomförts som tillförde bolaget ca 29,6 MSEK i likvida medel före emissionskostnader.

Bolaget har vidare givit ut teckningsoptioner för aktier vilka förfaller i juni. Beroende på bolagets aktiekurs vid datum för lösen, ser bolagets behov av finansiering olika ut. I ett scenario där teckningsoptionerna utnyttjas, helt eller till större del, så är kapitalförsörjningen för bolaget säkrad för en lång tid framöver vilket skapar en trygghet för bolaget och dess kunder.

Ledningen för bolaget följer omvärldsutvecklingen och arbetar utifrån olika alternativa scenarios för hantering av löpande kassaflöden, bryggfinansiering, krediter och övrig finansiering.

Ledningens ambition är givetvis att bolaget på sikt skall kunna försörja sig genom internt genererade kassaflöden från rörelsen och att den genomförda emissionen skall vara tillräcklig för att uppnå uthålliga egna kassaflöden.

Händelser under perioden

C2SAT visade upp två nya produktlanseringar under året; C2SAT 1.2m Ku-4M, en lättare och mindre variant av ursprungsmodellen som visades på Satellite 2008 mässan i Washington DC, samt C2SAT 2.4m C, som visades på CommunicAsia mässan i Singapore. C-bandsantennen är också den baserad på C2SATs unika 4-axliga system med enkel anpassning till andra reflektorstorlekar upp till 2.4 m och även för X-bandstillämpningar.

I januari offentliggjordes samarbetet med DRS Technologies Inc., en amerikansk leverantör av kommunikationssystem till bland annat US Army och US Navy. Avtalet innebär att DRS ska marknadsföra och sälja C2SATs stabiliserade Ku- bands-terminaler till USAs försvar och statliga organ och att C2SAT ska marknadsföra och sälja DRS Technologies mindre X-, och Ku-bandsterminaler. C2SAT och DRS ställde ut tillsammans på Satellite 2008 i slutet av februari i Washington DC.

C2SAT erhöll i januari en order på C2SAT 2.4m C-bandsantenn. Beställningen innefattade fem enheter till C2SATs distributör, Maritime Communications Pty Ltd och var den första delleveransen till en större kund i Sydostasien för utvärdering. En första installation av C-bandsantennen betatestades fortfarande vid periodens slut. Kunden har kommunicerat ett totalt intresse för 25 antenner för leverans och installation.

I april erhöll C2SAT en uppföljningsorder på C2SAT 1.2m Ku från kund inom oljeindustrin i Mellanöstern. Den första pilotantennen installerades på ett olje-prospekteringsfartyg i början av 2007 och genomgick en omfattande utvärdering.

Samarbetet med C2SATs norska partner, Trac Networks, löpte vidare med fortsatta tester och uppgraderingar av mjukvara gällande C2SAT 1,3m RL, en mikrovågsantenn, primärt för användning inom offshoreindustrin. Radiolänksantennen är ett alternativ som möjliggör direktkommunikation mellan två antenner istället för att behöva använda optiska fiberkablar.

I maj tillkännagav C2SAT den första delleveransen av C2SAT 1.2m Ku-bandsantenn, i samarbete med Trac Networks, till den norska oljeindustrin. VSAT-projektet prospekterades hösten 2007 och systemet TracSat som installerades, grundar sig på C2SATs stabiliserade satellitantennsystem.

I september annonserade Trac-ID och slutkund, Wavefield Inseis ASA, den lyckade installationen av systemet TracSat ombord M/V Malene Ostervold, ett av Wavefields fartyg utrustad med den senaste seismologiska utrustningstekniken. Wavefields fartyg används i geofysiska undersökningar runt om i hela världen. Som ett ytterligare resultat av samarbetet ställde C2SAT ut tillsammans med Trac-ID på Offshore Days i Bergen under oktober månad.

I oktober tecknade C2SAT och den svenske leverantören av maritima GSM-tjänster, Seanet Maritime Communications AB, ett ramavtal avseende möjlig leverans av 60 VSAT antenner över 3 år. En av dessa levererades för utvärdering innan årets slut.

Samarbetet mellan CETC23-C2SAT upplöstes i december. C2SAT avser att fortsätta verka på den kinesiska marknaden.

I november fick tidigare VD, Fredrik Hånell, lämna samliga sina uppdrag för C2SAT holding AB (publ) och dess dotterbolag.

Den 19 december utsågs Fredrik Nygren till ny tillförordnad VD i C2SAT holding AB (publ) och dess dotterbolag med tillträde den 2 januari 2009.

Händelser efter periodens utgång

Vid en extra Bolagsstämma i januari beslutades om ändring av C2SATs bolagsordning såvitt avser aktiekapitalets gränser, innebärande att aktiekapitalet ska vara lägst 20 000 000 kronor och högst 80 000 000 kronor. Bolagsstämman beslutade även styrelsens beslut från den 19 december 2008 om emission av teckningsoptioner.

Enligt extra bolagsstämmans bemyndigande per den 24 november 2008 och styrelsens beslut den 17 december 2008, genomfördes under januari en emission med företräde för moderbolagets aktieägare, att teckna aktier med medföljande teckningsoptioner. Emissionen blev övertecknad varvid emissionsgarantin ej behövde tas i anspråk. Emissionslikviden betalades in till moderbolaget under januari månad och uppgick till ca 29,6 MSEK före emissionskostnader. Genom nyemissionen ökade antalet aktier i C2SAT holding AB (publ) med 118 319 874 aktier till sammanlagt 354 959 622 aktier, envar med ett kvotvärde om 0,13 kronor.

Lars Davås har utsetts till ny CFO för C2SAT holding AB (publ) och dess dotterbolag.

Investeringar

Årets investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till 0 MSEK ( 1,1 MSEK) Årets investeringar i forskning och utveckling uppgår till 2,5 MSEK ( 1,7 MSEK)

Transaktioner med närstående

Bolaget har under en tid saknat en verkställande direktör. Bolagets operativa ledning har under en interimsperiod om ca 2 månader skötts av styrelsen och styrelsens ordförande. För detta har de aktiva styrelseledamöterna kompenserats med en marknadsmässig ersättning, utöver ordinarie styrelsearvode.

Tvister

Den 23:e december avkunnades dom i Länsrätten för C2SATs mål, avseende nekad avdragsrätt för ingående mervärdeskatt. Länsrätten stöder skattemyndighetens bedömning. C2SAT avser att överklaga ärendet till Kammarrätten. Tvisten avser bolaget C2SAT holding AB (publ) och koncernen har tidigare reserverat motsvarande belopp i redovisningen.

Bolaget tvistar med bolaget ISN Mätinstrument AB med avseende på betalning avseende en fordran om ca 1 MSEK mot revers i samband med slutbetalning för avyttringen av C2SAT Development AB under 2007. Bolaget bedömer möjligheterna som goda att erhålla betalning för fordran.

Tvister följs regelbundet upp av koncernstyrelsen.

Värderingar av tillgångar

Immateriella anläggningstillgångar

Styrelsen och verkställande direktören har prövat värderingen av immateriella anläggningstillgångar såsom goodwill och balanserade utvecklingskostnader. Något nedskrivningsbehov anses ej föreligga. Kostnader med avseende på produkt -utveckling, exempelvis för bolagets C-bandsantenner så aktiveras dessa löpande. Styrelsen och VD har prövat de antaganden som ligger grund till grund för de genomförda nedskrivningstesterna. Något nedskrivningsbehov anses ej föreligga.

Risker och osäkerhetsfaktorer

2008 har varit ett turbulent år på de finansiella marknaderna globalt. Detta påverkar naturligtvis C2SAT på samma sätt som övriga bolag som verkar i en internationell miljö.

Den finansiella krisen i omvärlden påverkar investeringsbenägenheten hos alla aktörer på marknaden, även om C2SAT inte specifikt påverkas i enskilda affärer. De maritima näringarna upplever en stor nedgång och investeringsbenägenheten i nya fartyg har minskat i takt med svårigheterna att finansiera investeringarna ökar. I de marknadssegment som C2SAT verkar i är det svårt att avgöra vilka konkreta effekter för C2SAT som den generella ekonomiska nedgången ger.

Riskerna i C2SAT är mer orienterade mot utfallet av enstaka upphandlingar och investeringsbeslut hos specifika kunder, än en generell nedgång på marknaden. Utöver en nedskrivning av finansiella anläggningstillgångar bedömer styrelsen inte att de rådande omvärldsfaktorerna väsentligt påverkat bolagets värdering av tillgångarna på balansräkningen och den finansiella rapporteringen i övrigt.

Verksamheten är exponerad för en valutarisk i USD i samband med de öppna offerter där i vissa fall prisuppgifter anges med en löptid om flera år, vilket kan vara fallet i vissa större upphandlingar. Risken begränsas något då offererade priser inkluderar valutaklausuler.

Inköp av komponenter till produktionen i Söderhamn sker generellt i SEK.

C2SAT står inför en period av marknadsexpansion. Det medför ett antal risker med avseende på såväl produkternas teknik såväl som risker i uppbyggnaden av produktionskapacitet, referensinstallationer, samt etablering på avsedda marknader.

Då inga väsentliga förändringar skett under perioden avseende bolagsspecifika risker och bolagsspecifika osäkerhetsfaktorer hänvisas till förvaltningsberättelsen i årsredovisningen 2007 och efterföljande emissionsprospekt för en mer utförlig beskrivning bolagets generella finansiella och operationella risker.

Finansiell översikt moderbolaget

Moderbolaget

Moderbolagets (org.nr 556536-0954) nettoomsättning uppgick under det fjärde kvartalet till 0,8 MSEK (7,2 MSEK) och motsvarande periods resultat uppgick till -18,4 MSEK (-16,6 MSEK).

För helåret 2008 uppgick årets omsättning till 1,5 MSEK (13,7 MSEK) och resultat före skatt var -32,9 MSEK (-20,1 MSEK).

Intäkterna avser på dotterbolagen internt fakturerade kostnader.

Moderbolagets resultat belastas i Q4 med ett resultat från andelar i dotterbolag, intressebolag och övriga finansiella anläggningstillgångar om -14,4 MSEK.

Totalt för perioden 2008 uppgick resultatet från moderbolagets andelar i dotterbolag, intressebolag och övriga finansiella anläggningstillgångar till -28,3 MSEK. I beloppet ingår resultat från andelar i dotterföretag med - 21,6 MSEK.

Årsstämma

Årsstämma är planerad att avhållas i Stockholm torsdagen den 7 maj 2009. Definitiv kallelse kommer att skickas ut tidigast 6 veckor men senast 4 veckor före årsstämman. Årsredovisning kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida efter den 23 april 2009.

Valberedning

Valberedningen består av Sven-Olof Nehrer, valberedningens ordförande, Jan-Axel Näsman, Nils Eriksson och Björn Holmgren.

Styrelsen föreslår ingen utdelning för verksamhetsåret 2008.

Nästa rapporttillfälle

Delårsrapport för första kvartalet, 2009-01-01 till 2009-03-31 presenteras den 19 maj 2009.

Fredrik Nygren, tf VD 08-748 01 40, fredrik.nygren@C2SAT.se

Lars Davås, Finanschef 08-748 01 40, lars.davas@C2SAT.se

För att erhålla C2SATs pressreleaser:

Skicka ett e-mail till info@C2SAT.se, skriv Önskar pressrelease,

alternativt anmäl Dig på www.C2SAT.se.

Allmän information

Moderbolaget C2SAT holding AB (publ), 556536-0954, bedriver genom sina dotterbolag, C2SAT communications AB och C2SAT production AB, utveckling, tillverkning och försäljning av stabiliserande antennsystem för satellitbaserad bredbandskommunikation.

C2SAT holding AB (publ) är ägare i intressebolaget WermTec Teknik AB med ett ägande om 35% av bolagets aktier. C2SAT holding (publ) har ytterligare innehav i bolaget Advanced Inertial Measurement Systems Sweden AB (AIMS) med ett ägande om 8,8% av bolagets aktier.

Moderbolagets adress är Dalvägen 16, 169 56 Solna.

Moderbolag och koncern

C2SAT tillämpar International Financial Reporting Standards (IFRS) så som de antagits av den Europeiska Unionen. Väsentliga redovisnings- och värderingsprinciper återfinns på sidorna 27 -30 i årsredovisningen 2007. Nya eller reviderade IFRS som trätt i kraft efter den 31 december 2007 har inte haft någon väsentlig effekt på koncernens resultat- eller balansräkningar. Koncernens delårsrapport upprättas i enlighet med IAS 34. Moderbolaget tillämpar RFR 2.1.

Ändrad redovisning

Då ägardelen i Advanced Inertial Measurement Systems Sweden AB (AIMS) under andra kvartalet 2008 har minskat och därmed understiger 20% redovisas innehavet med regler för finansiella investeringar till verkligt värde i enligt IAS39. Omklassificeringen ledde inte till några förändringar i bokfört värde.

WermTec Teknik AB har under fjärde kvartalet klassats om som ett intressebolag, C2SAT har tidigare varit förhindrade att utöva ett betydande inflytande över bolaget. Då dessa hinder nu är undanröjda redovisas innehavet i enlighet med IAS28

Granskning

Denna rapport har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisorer.

Styrelsens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm, den 12 februari 2009

Fredrik Nygren, tf VD

Styrelsen i C2SAT holding AB (publ)

Granskningsrapport

Vi har utfört en översiktlig granskning av rapporten för C2SAT för perioden 1 januari 2008 till 31 December 2008. Det är styrelsen och verkställande direktören som har ansvaret för att upprätta och presentera denna finansiella delårsinformation i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen. Vårt ansvar är att uttala en slutsats om denna finansiella delårsinformation grundad på vår översiktliga granskning.

Vi har utfört vår översiktliga granskning i enlighet med Standard för översiktlig granskning (SÖG) 2410 Översiktlig granskning av finansiell delårsinformation utförd av företagets valda revisor. En översiktlig granskning består av att göra förfrågningar, i första hand till personer som är ansvariga för finansiella frågor och redovisningsfrågor, att utföra analytisk granskning och att vidta andra översiktliga granskningsåtgärder.

En översiktlig granskning har en annan inriktning och en betydligt mindre omfattning jämfört med den inriktning och omfattning som en revision enligt Revisionsstandard i Sverige RS och god revisionssed i övrigt har. De granskningsåtgärder som vidtas vid en översiktlig granskning gör det inte möjligt för oss att skaffa oss en sådan säkerhet att vi blir medvetna om alla viktiga omständigheter som skulle kunna ha blivit identifierade om en revision utförts. Den uttalade slutsatsen grundad på en översiktlig granskning har därför inte den säkerhet som en uttalad slutsats grundad på en revision har.

Grundat på vår översiktliga granskning har det inte kommit fram några omständigheter som ger oss anledning att anse att delårsrapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad för koncernens del i enlighet med IAS 34 och årsredovisningslagen samt för moderbolagets del i enlighet med årsredovisningslagen.

Stockholm, den 12 februari 2009

Öhrlings PricewaterhouseCoopers

Magnus Brändström

Auktoriserad revisor