BOKSLUTSKOMMUNIKÉ FÖR PERIODEN 2009-01-01 TILL 2009-12-31

• Nettoomsättningen för kvartal fyra uppgick till 3,5 MSEK ( 3,2 MSEK)

• Periodens resultat för kvartal fyra uppgick till -9,8 MSEK (-18,8 MSEK)

• Nettoomsättningen för 2009 uppgick till 13,6 MSEK ( 4,9 MSEK)

• Periodens resultat för 2009 uppgick till -34,3 MSEK (-35,1 MSEK)

• Orderingången under 4:e kvartalet uppgår till 3 antenner, varav 2 levererats i kvartalet.

• Under 2009 har bolaget tecknat orders om totalt 24 antenner. Bolaget har under samma period levererat 17 antenner.

• Bolaget har under 2009 genomfört två emissioner om totalt 74,5 MSEK före kostnader.

• Bolaget har under 2009 öppnat ett dotterbolag i Singapore och ett representationskontor i Kina.

• Bolaget har under 2009 ökat produktionskapaciteten genom att etablera externa produktionsenheter i Singapore och Kina.

• Bolaget har under året etablerat ett samarbetsavtal med Orange Business Services samt vunnit en order till Thales om totalt 9 antenner vilka kommer att levereras 2010.

• Efter periodens slut har bolaget tecknat order om 10 antenner, varav 8 st. till Orange.

VD har ordet

2009 har varit ett år av stora förändringar för C2SAT, såväl strategiska som operationella. Den plan som etablerats under våren ligger fast och de operationella målsättningar som kommunicerades på årsstämman har i stort sett uppfyllts. Bolaget har under året haft såväl motgångar som framgångar, men det är min bedömning att C2SAT idag står väsentligt bättre rustat för att möta framtiden än vid samma tidpunkt föregående år.

C2SAT har under året börjat etablera en fungerande försäljningsorganisation vilket redan nu börjar ge synligt resultat i ökad orderingång och försäljning. Fram tills 2009, hade bolaget sålt 8 antenner. Under 2009 såldes och levererades totalt 17 antenner och bolaget har nu en väsentligt bättre ordersituation inför ingången av 2010 än någonsin tidigare.

C2SAT förväntas under det första kvartalet 2010 leverera fler antenner än under hela 2009 och inför året 2010 ligger målsättningarna på en försäljning om ca 120 antenner. Det är ett aggressivt mål, men det kommer att krävas ökade försäljningsvolymer för att etablera lönsamhet och positiva kassaflöden på sikt. Försäljningsmålet är därför det enskilt viktigaste målet inför året 2010.

Vid årsstämman kommunicerades målsättningen om en tillväxt i försäljningen om 50 % per kvartal, vilket uppnåddes på ackumulativ nivå. Denna målsättning kvarstår för 2010. Fjärde kvartalets försäljning blev dock lidande av förseningar hos slutkunderna varför en del av försäljningen skett i det första kvartalet 2010 istället. Periodiseringseffekterna kommer gradvis att minska med ökad försäljningsvolym.

För att möta den ökade försäljningen har det varit viktigt att etablera en långsiktig produktionskapacitet. C2SAT har under året rekryterat personal i Söderhamn. Det är viktigt att C2SAT har en produktionsanläggning som ligger nära produktutvecklingen för att kunna utveckla produkten, samordna strategiska kvalitets- och utvecklingsarbete samt produktionsteknik, men även för att kostnadsrationalisera produkterna.

Volymproduktionen förväntas dock på sikt ske i Singapore. Genom att etablera produktion i Sydostasien kan C2SAT bättre samordna logistik samt rationalisera tillverkningskostnaderna. Närheten till C2SATs viktigaste marknader gör även att ledtider, frakt- och leveranskostnader reduceras.

Montering av antenner med påföljande slutleverans till kund sker nu i Singapore, med mycket gott resultat. Till dags datum har detta dock skett i begränsad skala då produktionen baserats på ”material kit” som levererats från Söderhamn. I dagarna har C2SAT lagt en första ”Turn- key” order om 10 antenner till Fong’s, C2SATs produktionspartner i Singapore, för leverans under maj månad. Produktionen i Singapore anses därmed vara fullt etablerad.

I arbetet med att utveckla bolaget har ytterligare personal rekryterats och i Singapore har ett självständigt försäljningsbolag etablerats, tillsammans med ett BSO i Shanghai. Vid inledningen av året uppgick antalet C2SAT anställda till 9 personer. Under året har rekryteringar skett inom alla områden och personalstyrkan uppgår vid årets slut till 19 personer. Ökningen av personalkostnader ersätter i viss mån kostnader för konsulter. Det bedöms som nödvändigt att organisationen uppnår en kritisk massa med redundans för att minska sårbarheten och riskerna i verksamheten.

För att etablera C2SAT som en trovärdig global leverantör, med en stabil verksamhet förutsätter detta fortsatt rekrytering av nyckelkompetens. C2SAT är sårbart inom vissa tekniksegment samt i behov av att etablera en väl fungerande service och supportorganisation i takt med att fler antenner levereras.

Under året har C2SAT träffat avtal med ett antal viktiga referenskunder. Thales, en av Europas ledande teknologi- och försvarskoncerner, har under 2009 utvärderat C2SATs produkter och genomfört omfattande tester inom ramen för ingånget leveransprojekt, tester som C2SAT nu passerat. Thales har dessutom i det fjärde kvartalet utökat beställningen till 9 antenner. Leverans av dessa antenner sker i det första kvartalet ( 4 st.) och i det andra kvartalet ( 5 st.) Leverans av den första antennen var tidigare planerad till Q4 2009.

PT AJN Solucindo, i Indonesien, har under december beställt och tagit leverans av ytterligare två C- bands antenner, varav en installation innebär ett utbyte av en antenn från en annan leverantör. Totalt har C2SAT levererat 8 st. C- bands antenner till Indonesien. Ytterligare leveranser förväntas ske under 2010.

Det enskilt viktigaste kontraktet för C2SAT under 2009 var det i november ingångna partneravtalet med Orange Business Services, France Telecoms affärsområde för telekommunikationstjänster till multinationella företag. Orange satsar nu stort på att bli en ledande aktör inom marina kommunikationslösningar. För C2SAT innebär avtalet att C2SAT ges möjlighet att leverera antenner i takt med att Oranges maritima affärsområde utvecklas och parterna har redan genomfört gemensamma marknadsföringsaktiviteter.

Hittills har Orange redan beställt 8 antenner inom ramen för två separata projekt, varav fyra av dessa antenner har levererats i januari månad och resterande antal antenner kommer att ha levererats innan första kvartalets utgång. Ytterligare avrop sker löpande.

Under året etablerades även ett exklusivt distributions- och produktionsavtal med Xingou IT för den kinesiska marknaden. C2SAT har under året levererat 7 Ku- bandsantenner ur eget lager, inklusive ”uppgraderingskit” för C- band, till Xingou IT samt haft personal på plats för att produktionssätta projektet. Xingou IT har exklusivitet för den kinesiska marknaden, och givet erfarenheter av tidigare samarbetsavtal i Kina, har C2SAT accepterat de begränsade möjligheterna till insyn i de affärsmässiga relationerna med slutkunderna och kan inte påverka tidpunkten för eventuella beställningar från Xingou. Eventuell försäljning som görs på den kinesiska marknaden kommer att göras på licensbasis, utan investeringar i rörelsekapital, och är därför kassaflödespositiv när försäljningen tar fart i Kina.

Om årets nya kunder har överraskat positivt, så har C2SATs tidigare distributörer och kunder inte levt upp till förväntningarna. Exempel på detta är bl. a ramavtalet med SeaNet och utvecklingsprojektet tillsammans med TracID, som var för sig haft svårigheter av olika karaktär. Vidare tillmäter C2SAT det tidigare samarbetet med DRS ett ringa värde. Samarbetet inleddes för att gemensamt delta med respektive bolags produkter i en militär upphandling och då upphandlingen avslutats är värdet av denna överenskommelse begränsad och i realiteten avslutad.

C2SATs produkter var vid ingången av året 2009 i det närmaste att betrakta som prototyper. Under året har således ett omfattande arbete pågått för att kvalitetssäkra produkterna, upprätta dokumentation och manualer, säkerställa nödvändig certifiering, samt påbörja en kostnadsrationalisering. Vidare har integrationsarbetet med de vanligaste kommunikations- och modemprotokollen genomförts så att C2SATs produkter nu är kompatibla med de viktigaste standarderna. Arbetet med att kvalitetssäkra produkterna har pågått under hela hösten och tagit betydande resurser i anspråk.

C2SAT övergår nu successivt i en ny fas med kraftigt ökade volymer, där kvalitetssäkring, leveransförmåga och kostnadsrationaliseringar står i fokus. Det är därför av avgörande betydelse att industrialiseringen av produkten och därtill hörande kostnadsrationaliseringar lyckas, så att uppsatta mål om en uthållig bruttomarginal om minst 30 % uppnås innan utgången av 2010.

Inför 2010 fortsätter utvecklingen med såväl generell som kundspecifik utveckling främst inom utökad mjukvarufunktionalitet, ökad användarvänlighet och formell certifiering. Arbete pågår även för att möjliggöra en breddning av C2SATs produktutbud.

Expansionen kräver ökat rörelsekapital i form av varu- och komponentlager för att möta de volymer och leveranstider C2SAT förutsätts kunna prestera under 2010. Hittills har C2SAT kunnat leverera den volym som efterfrågats inom ramen för existerade rörelsekapital, men detta kommer att förändras då leveransvolymerna ökar.

Målsättningen är att finansiering skall kunna ske genom en kombination av externt kapital och ägarfinansiering inom ramen för de aktier som redan ryms inom bolagsordningen. Arbetet pågår med förberedelserna inför en kommande kapitalanskaffning och bolaget kommer att presentera ett färdigt förslag för aktieägarna att ta ställning till inom kort.

Solna den 24:e februari 2010

Fredrik Nygren, VD

(FÖR FULLSTÄNDIG RAPPORT MED TABELLER, SE BIFOGAD FIL)