Bokslutskommuniké för perioden 2011-01-01 till 2011-12-31

• Nettoomsättningen för Q4 uppgick till 4,7 MSEK (2,7 MSEK) och för helåret 6,2 MSEK (20,9 MSEK).
  • EBITDA för Q4 uppgick till -7,4 MSEK (-12,9 MSEK) och för helåret till -31,8 MSEK (-41,5 MSEK).
  • Orderingång för Q4 uppgick till 1,7 MSEK (5,0 MSEK) och för helåret 8,2 MSEK (17,9 MSEK). Orderboken per den siste december uppgick till 1,4 MSEK.
  • Resultat efter finansiella poster för Q4 uppgick till -16,4 MSEK (-14,3 MSEK) och för helåret -54,7 MSEK (-46,5 MSEK).
  • Helårsresultatet belastas av ned- och avskrivningar av engångskaraktär om cirka 19 MSEK.
  • Bytet av marknadsplats till NGM MTF innebär även byte av redovisningsprincip, från IFRS till ÅRL och BFN, vilket medför förutom engångskostnader i resultat-räkningen även att ingående eget kapital reducerats med cirka 15 MSEK.
  • Den svaga sjöfartsmarknaden har resulterat i väsentligt lägre aktivitet och stark prispress på den marina VSAT marknaden.
  • I december 2011 slutfördes förvärvet av AIMS och i januari 2012 bildades FMC2 i vilket C2SAT äger 20 %.
  • I Q4 har konvertibellån om 11,0 MSEK emitterats av totalt 36,1 MSEK under 2011.
  • Orderingång för februari 2012 överstiger väsentligt redovisad orderingång för januari 2012.

Nyckeltal, MSEK

okt -dec     2011

okt - dec     2010

helår 2011

helår 2010

Nettoomsättning

4,7

2,7

6,2

20,9

EBITDA

Resultat efter skatt

Likvida medel

3,3

0,5

3,3

0,5

Nettoresultat per aktie, före utspädning

Nettoresultat per aktie, efter utspädning

Orderingång, MSEK

1,7

5,0

8,2

17,9

Förändrade redovisningsprinciper

I samband med att C2SAT bytt noteringsplats från NGM Equity till NGM MTF har C2SAT valt att övergå från IFRS till ÅRL och BFN i moderbolaget samt att tillämpa Redovisningsrådets rekommendation RR1:00 för koncernen, som ett led i att reducera omkostnadsnivån. Detta innebär dock att i samband med årsredovisning för 2011 återupptas den avskrivningsplan av goodwill som tillämpades före bolaget bytte till IFRS, vilket innebär att goodwill måste omräknas från årets ingång. Denna omräkning medför att det egna kapitalet för 2011 påverkats negativt liksom även omräkningstalen från föregående år.

C2SAT kommer således framöver att göra planenliga avskrivningar av goodwill.

Resultat och omsättning

Koncernens nettoomsättning för fjärde kvartalet uppgick till 4,7 MSEK (2,7 MSEK) och resultat efter finansiella intäkter till -16,4 MSEK (-14,3 MSEK). Rörelsekostnader uppgick till -11,8 MSEK (-17,8 MSEK). EBITDA för fjärde kvartalet uppgick till -7,4 MSEK (-12,9 MSEK). Finansiella poster har under kvartalet påverkats negativt av valutakursförluster om 0,9 MSEK. Orderingång för kvartalet uppgick till 1,7 MSEK (5,0 MSEK). Orderboken per den siste december uppgick till 1,4 MSEK.

Koncernens nettoomsättning för 2011 uppgick till 6,2 MSEK (20,9 MSEK) och resultat efter finansiella intäkter till -54,7 MSEK (-46,5 MSEK). Rörelsekostnader uppgick till -38,4 MSEK (-68,8 MSEK). EBITDA för helåret uppgick till -31,8 MSEK (-41,5 MSEK). Resultatet belastas med ned- och avskrivningar av engångskaraktär om cirka 19 MSEK. Planenliga avskrivningar är högre än föregående år då C2SAT sedan 2011 skriver ned på tidigare aktiverade utvecklingskostnader. Kostnader av denna karaktär kostnadsförs numer löpande. Finansiella poster påverkas av räntekostnader för under året upptagna konvertibel lån. Orderingång för 2011 uppgick till 8,2 MSEK (17,9 MSEK).

AIMS konsolideras av C2SAT från och med december 2011.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

I fjärde kvartalet har C2SAT bytt marknadsplats från NGM Equity till NGM MTF, ett led i att ytterligare reducera bolagets omkostnadsnivå.

Under perioden kunde också tillkännages att Star Cruises kontrakterat en C-bandsantenn, en av flera viktiga kunder i Sydostasien som beställt och tagit leverans av C2SAT antenner under andra halvåret 2011.

Konvertibellån om 11,0 MSEK har emitterats under fjärde kvartalet.

I november ingicks ett LOI med MRT och FONGS om bildandet av ett nytt Singaporebaserat bolag fokuserat på förnybar energi.

I december slutfördes förvärvet av Advanced Inertial Measurement Sweden AB (AIMS) genom en riktad emission av aktier till AIMS aktieägare, exklusive C2SAT, om totalt 5 081 550 nya C2SAT aktier.

Väsentliga händelser efter perioden

I januari 2012 godkändes C2SATs Ku II 1.2m antenn i enlighet med Eutelsat’s M standard för marina VSAT antenner. Arbete pågår även med Anatel certifiering, som är viktig för framförallt offshore sektorn.

C2SATs förvärv av AIMS registrerades hos bolagsverket i januari och de nyemitterade aktierna i C2SAT distribuerades till de tidigare aktieägarna i AIMS. Uppbyggnaden av AIMS organisation har inletts och en tillförordnad VD tillsatts samt rekrytering av teknisk personal påbörjats.

I januari har FMC2 Technologies Pte Ltd (”FMC2”) registrerats i Singapore, i vilket C2SAT äger 20%. Målsättningen är att FMC2 med egna resurser skall etablera produktion och försäljning av bolagets Vindkraft produkt samt slutföra utvecklingen av bolagets Stirling motor så att den är klar för kommersiell produktion. När dessa mål uppnåtts kommer FMC2 att söka extern finansiering för att kunna slutföra kommersialiseringen av bolagets Solar Dish produkt och Storage Unit.

Framtidsutsikter

C2SAT har, trots rådande osäkerhet om världsekonomin och den svaga sjöfartsmarknaden, inlett 2012 väsentligt bättre än motsvarande period för 2011. Orderingång inom samtliga verksamheter har fortsatt i februari och överträffar väsentligt tidigare redovisad orderingång för januari om 0,6 MSEK.

Investeringar

Investeringar i materiella anläggningstillgångar under fjärde kvartalet uppgick till 0,0 MSEK (0,2 MSEK) och för helåret 2011 till 0,0 MSEK (1,3 MSEK). Investeringar i forskning och utveckling för fjärde kvartalet uppgår till 0,0 MSEK (1,6 MSEK) och för helåret 2011 till 0,0 MSEK (5,6 MSEK). Kostnader avseende forskning och utveckling aktiveras inte sedan 2011 utan kostnadsförs löpande.

Finansiell ställning

Likvida medel uppgick till 3,3 MSEK (0,5 MSEK) per den siste december. Räntebärande skulder uppgick vid samma tidpunkt till 50,9 MSEK (15,1 MSEK). Soliditeten var 18 % (61 %). I fjärde kvartalet har emitterats konvertibellån om 11,0 MSEK och för helåret 36,1 MSEK.

Moderbolagets resultat

Moderbolagets intäkter uppgick under det fjärde kvartalet till 0,0 MSEK (0,1 MSEK) och kvartalets resultat uppgick till -3,6 MSEK (-33,8 MSEK). Moderbolagets intäkter under 2011 uppgår till 0,2 MSEK (1,2 MSEK) och resultat till - 7,8 MSEK (- 34,9 MSEK). Intäkterna avser på dotterbolagen internt vidarefakturerade kostnader.

Valberedning

Valberedningen består av Henrik von Essen (ordförande) som är utsedd av Hevonen Invest AB och Janaxel Näsman som är utsedd av Gestrike Invest AB samt Gunnar Säll som är utsedd av tidigare aktieägare i AIMS.

Årsstämma

Årsstämman är planerad att avhållas i Solna tisdagen den 8 maj 2012. Definitiv kallelse kommer att skickas ut tidigast 6 veckor, men senast 4 veckor, före årsstämman.

Årsredovisning kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida efter den 23 april 2012.

Styrelsen föreslår ingen utdelning för verksamhetsåret 2011.

Nästa rapporttillfälle

Rapport för första kvartalet 2012 kommer att lämnas den 8 maj 2012.

Fredrik Nygren, VD

08-705 95 00,

fredrik.nygren@c2sat.se

För att erhålla C2SATs pressreleaser och rapporter

Skicka ett e-mail till info@c2sat.se, skriv Önskar pressrelease, alternativt anmäl Dig på www.c2sat.se

Allmän information

Moderbolaget, C2SAT holding AB (publ), 556536-0954, bedriver genom sina dotterbolag, C2SAT communications AB, C2SAT Production AB och C2SAT Asia Pacific Ltd., utveckling, tillverkning och försäljning av stabiliserande antennsystem för satellitbaserad bredbandskommunikation. Genom dotterbolaget AIMS, som förvärvades i december 2011, bedrivs utveckling och försäljning av så kallade IMU:er.

Moderbolagets adress är Dalvägen 16, 169 56 Solna.

Transaktioner med närstående

Bolaget har under 2011 genomfört ett antal emissioner av konvertibellån som bl.a. tecknats av Gestrike Invest AB, som representeras i C2SATs styrelse av ledamoten Janaxel Näsman.

Redovisningsprinciper

I samband med att bolaget bytt noteringsplats från NGM Equity till NGM MTF i november 2011 har bolaget övergått från IFRS till BFN.

Styrelsens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat.

Stockholm, den 24:e februari 2012

Fredrik Nygren,  VD

Styrelsen i C2SAT holding AB (publ)

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

(För fullständig rapport, se bifogad fil)