• ExeoTech Invest/

C2SAT INGÅR ETT MARKNADSFÖRINGS- OCH FÖRSÄLJNINGSAVTAL FÖR SATELLITKOMMUNIKATIONSUTRUSTNING MED DRS TECHNOLOGIES, INC.

(NGM:C2ST)

STOCKHOLM, SVERIGE, 11 januari 2008 – C2SAT (NGM-börsen, C2ST), internationell leverantör av avancerade stabiliserade satellitkommunikationsterminaler för sjöfarten, har ingått ett tekniklicensieringsavtal med DRS Technologies, Inc. (NYSE: DRS), med huvudkontor i Parsippany, New Jersey. DRS är en ledande leverantör av integrerade produkter, tjänster och support till försvarsmakter, underrättelsetjänster och större globala upphandlare.

Enligt villkoren i detta avtal ska DRS marknadsföra och sälja C2SAT:s stabiliserade Ku-bandterminaler till USA:s försvar och statliga organ. För de 4-axliga stabiliserade 1,2- till 2,4 m-antennterminalerna används egenutvecklade tekniker som skyddas av en rad globala patent. Konstruktionen är robust och utformad för att uppfylla amerikanska MIL-standarder, inkluderande kraftiga stötar, vibration och EMC (elektromagnetisk kompatibilitet).

C2SAT ska marknadsföra och sälja DRS Technologies X- och Ku-bands-satellitkommunikationsterminaler som ger en liknande funktionalitet med 0,5- till 1 m-antenner i en mindre, robust systemlösning för landfordons- och småbåtstillämpningar.

Fredrik Hånell, VD för C2SAT, säger ”Vårt 4-axliga stabiliserade antennsystem har rönt stort intresse sedan den officiella lanseringen tidigare i år, och att hitta rätt partner i USA var viktigt för den fortsatta utvecklingen. Vi är glada över att samarbeta med DRS, ett ledande företag inom försvarsteknik, som har som mål att tillhandahålla toppmodern kommunikationsutrustning med ett etablerat gott anseende inom det amerikanska försvaret.”

Om C2SAT

C2SAT med huvudkontor i Solna, Sverige, är världsledande inom innovativa stabiliserade VSAT antenner och erbjuder on-line dubbelriktad bredbandskapacitet via satellit i såväl marina installationer som för rörliga landbaserade system. C2SAT holding AB är noterat på NGM-börsen (C2ST). C2SAT är ett internationellt registrerat varumärke.

För mer information om C2SAT, kontakta:

Fredrik Hånell, VD

C2SAT Group