C2SAT REDOVISAR FRAMGÅNGSRIKT BETATEST

(NGM: C2ST)

C2SAT holding AB:s (publ) dotterbolag C2SAT communications AB (C2SAT) tillkännager idag ett framgångsrikt betatest.

Helhetslösningen består av C2SATs patenterade 1,2 m stabiliserade Ku-band VSAT, telefonsystem, datornätverk, videokonferens över iDirects system för satellitkommunikation med därtill hörande modem och hub-station i teleporten på land. C2SATs stabiliserade antenn monterades på fartygets kommunikationsmast för så fri sikt som möjligt mot vald satellit vid olika kurs.

C2SATs VSAT sökte och fann med lätthet inom 4 till 8 sekunder vald satellit även i mycket grov sjö. Även svaga satelliter som är omgivna av starka grannar identifierades med lätthet. Under testperioden har C2SATs stabiliserade antenn träffat rätt satellit i första försöket vid samtliga övningar. C2SATs system visade sig kunna detektera och identifiera satelliter med en signalstyrka som endast överstiger brusgolvet med 1 dB, vilket är väsentligt bättre än konkurrerande system.

När vald satellit identifierats, låste det patenterade övergripande kontrollsystemet riktningen mot satelliten även i mycket grov sjö och vid tvära girar. C2SATs stabiliserade antenn har uppvisat full funktionalitet och till fullo samverkat med andra subsystem i helhetslösningen även under de mest ogynnsamma förhållandena till havs.

Lars-Uno Bryngeld, Kapten på testfartyget GG505 POLAR säger: ”Efter initialt intrimningsarbete har den upphandlade tjänsten fungerat perfekt. Besättningen är exalterad över de nya möjligheter som öppnat sig under de långa väntetiderna ute till havs. När vi väl provat C2SATä kan vi inte tänka oss att vara utan den stabiliserade antennen. Systemet är otroligt stabilt”

”Utvärderingen av testerna klargör att C2SATä härmed uppfyller kraven på en mogen produkt, redo för lansering på världsmarknaden. Som tidigare tillkännagivits har denna process redan inletts med förberedande marknadsaktiviteter. Formellt sker den internationella produktlanseringen den 19 – 22 februari på mässan Satellite 2007 i Washington D.C.”, säger Fredrik Hånell, VD C2SAT communications AB.

C2SATÔ är ett registrerat varumärke.

C2SAT är världsledande inom stabiliserade VSAT antenner och erbjuder on-line dubbelriktad bredbandskapacitet via satellit i såväl marina installationer som för rörliga landbaserade system.

För ytterligare information: info@c2sat.se