C2SAT STÄRKER SIN POSITION I SYDOSTASIEN

(NGM:C2ST)

Stockholm, Sverige, 18 augusti 2009 – C2SAT (NGM-börsen). C2SATs styrelse har beslutat att etablera ett eget dotterbolag, C2SAT Asia Pacific Pte Ltd, baserat i Singapore, för att möjliggöra

en kraftfullare satsning på de snabbt växande Sydostasiatiska marknaderna. Tillväxten för antalet installerade VSAT antenner i regionen var 30% under 2007 och man räknar med att tillväxten

kommer att fortsätta öka de kommande åren.

C2SAT Asia Pacific (Pte) Ltd kommer framförallt att bearbeta marknaderna genom att etablera ett nätverk av lokalt starka icke exklusiva distributörer samt service- och installations partners. En förutsättning för att vara en trovärdig leverantör är att C2SAT kan erbjuda högkvalitativa

installations-, service och underhållstjänster. Det är därför av stor strategisk betydelse att C2SAT nu ingått avtal med både Can Traders and Services (Pte) Ltd, Singapore, och Consilium Singapore (Pte) Ltd, Singapore, två väletablerade serviceorganisationer fokuserade på den marina sektorn med stor

regional räckvidd. Detta innebär att C2SATs kunder får tillgång till närmare ett 20-tal kvalificerade servicetekniker. Både Can Traders and Services och Consilium Singapore kommer dessutom,

på icke exklusiv basis, marknadsföra och sälja C2SATs produkter.

C2SAT har även säkrat ett fortsatt nära samarbete med PT AJN Solusindo i Indonesien, som C2SAT, tidigare via Maritime Communications Pty Ltd, till dags datum levererat 6 C-bands antenner till. C2SAT har beslutat att avbryta allt samarbete med Maritime Communication Pty Ltd, som sedan 2007 varit C2SATs exklusiva distributör på de Sydostasiatiska marknaderna samt Australien och Nya Zeeland, då Maritime Communication Pty Ltd inte fullgjort sina åtaganden. Ytterligare leveranser av antenner sker därmed direkt till PT AJN och förväntas ske under hösten 2009.

C2SAT har också ingått ett intentionsavtal med Fong´s Engineering and Manufacturing (Pte) Ltd i Singapore, ett av Singapores ledande finmekaniska företag, om att etablera lokal produktion av C2SATs antenner. Med lokal produktion i Singapore kan C2SAT säkerställa korta och kostnadseffektiva leveranser till Sydostasien. Vidare förväntas betydande kostnadsfördelar kunna uppnås. Produktion i Singapore beräknas vara igång senast under första kvartalet 2010.

Vid årsstämman tidigare i år visade C2SAT upp ett antal tydliga mål. Dessa är att C2SAT ska uppvisa minst 50 % försäljningstillväxt per kvartal under en tvåårsperiod, att C2SAT ska nå ett positivt kassaflöde senast 2010 samt att inom två år vara etablerade som en av tre globala antenntillverkare med en marknadsandel om 15 % av tillväxten.

”Jag är helt övertygad om att vi kommer att nå dessa mål. Med denna kraftfulla satsning får vi nu en stark marknads- och serviceorganisation på plats i Sydostasien, vår kanske viktigaste geografiska marknad”, säger Fredrik Nygren, VD C2SAT.

Fredrik Nygren fortsätter; ” Förutom marknadsmässiga fördelar med etableringen av det nya dotterbolaget och etableringen av det nya nätverket med flera distributörer i regionen, ges en möjlighet att med lokal produktion ytterligare reducera kostnaderna förknippade med tillverkningen av våra stabiliserade antennsystem. Jag tänker särskilt på C2SATs C-bandsantenn där vi hävdar oss väl i konkurrensen. Satsningen förknippas med mycket arbete men vi känner oss väl förberedda och alla inblandade parter är redo”.

Om Can Traders and Services Pte Ltd

Can Traders and Service Pte Ltd bedriver sedan 1981 försäljning och service till den marina sektorn i Sydostasien med Singapore som bas. Fokus är framförallt på kommunikations- och navigationsprodukter och systemlösningar. Can Traders representerar idag ett 20-tal olika leverantörer inom kommunikations- och navigationsutrustning till den marina sektorn. Förutom organisationen i Singapore har Can Traders egna servicekontor i både Indonesien och Vietnam. Därutöver har Can Traders ett nätverk av lokala partners som omfattar de mest betydelsefulla hamnarna i Sydostasien. (www.cantrade.com.sg)

Om Consilium Singapore Pte Ltd

Consilium Marine Singapore Pte Lte (Consilium Singapore), ingår i Consilium koncernen sedan 1998. Deras fokus ligger främst på distribution och service av Consiliums egna produkter och lösningar för navigation, kommunikation och varningssystem för brand och gas på fartyg. Consilium Singapore har åtta serviceingenjörer som arbetar över ett stort område i Sydostasien i samarbete med andra dotterbolag inom Consilium gruppen. (www.consilium.se)