C2SATs förvärv av AIMS är slutförd

STOCKHOLM, SVERIGE, 9 december 2011 – (NGM Nordic MTF, C2ST MTF). C2SAT holding AB (publ.) (“C2ST MTF”).

• Förvärv av AIMS slutförd genom riktad emission om cirka 5,1 miljoner C2SAT aktier.
  • C2SATs finansiering stärks genom konvertibellån om 6 MSEK som emitteras till Gestrike Invest AB med option på ytterligare finansiering under första kvartalet 2012 om 4 MSEK.
  • Förvärvet säkerställer en för C2SAT nyckelkomponent och ger samtidigt C2SAT fotfäste på en stor och snabbväxande marknad för IMU applikationer.
  • AIMS har redan en konkurrenskraftig produktportfölj sett till pris och teknisk prestanda och därtill en intressant portfölj av pågående projekt med ledande industriföretag, såsom Atlas Copco, BAE Systems och Humphree.
  • I takt med att AIMS projektportfölj övergår till kommersialiserings fas samt att nya kunder och användningsområden identifieras kommer ökande försäljning att noteras.

C2SAT holding AB (publ) (C2SAT) slutförde igår förvärvet av Advanced Inertial Measurement Sweden AB (AIMS) genom en riktad emission av aktier till AIMS aktieägare, exklusive C2SAT, om totalt 5 081 550 nya C2SAT aktier. Efter denna emission uppgår C2SATs ägarandel i AIMS till 100 % och det totala antalet utestående aktier i C2SAT holding AB (publ) till 11 311 530. Därutöver finns utställda konvertibellån motsvarande 3 893 269 aktier samt teckningsoptioner motsvarande ytterligare 1 069 231 aktier. Tillträde till AIMS förväntas ske i början av januari 2012 när apportemissionen registrerats.

I samband med förvärvet av AIMS har C2SAT ingått avtal om att emittera ett konvertibelt lån om 6 MSEK till Gestrike Invest AB samt ett optionsavtal med Gestrike Invest AB om möjlighet till ytterligare emission om 4 MSEK under första kvartalet 2012. Villkoren är desamma som för tidigare utgivna konvertibel lån. AIMS är av stor strategisk betydelse för C2SATs framtida tillväxt och lönsamhet. Dels säkerställer förvärvet tillgången till en för C2SATs antennsystem nyckelkomponent, dels får C2SAT fotfäste på en stor och snabbväxande marknad för IMU applikationer. AIMS produktportfölj bedöms som mycket konkurrenskraftig och C2SATs kunskap och erfarenheter inom distribution, produktion och som användare av AIMS IMU förväntas kunna påskynda den kommersiella framgången för AIMS.

AIMS kommer fortsatt att vara en fristående enhet inom C2SAT även om vissa funktioner samordnas med övrig verksamhet inom C2SAT. AIMS är idag ett produktbolag utan egna anställda och därför kommer en egen organisation inom AIMS att successivt etableras. Detta sker i nära samarbete med Zetiq Development AB (Zetiq), som ansvarat för utvecklingen av AIMS produktportfölj. C2SAT har ingått ett samarbetsavtal med Zetiq som säkerställer deras kompetens under denna process.

AIMS bedöms redan idag ha en konkurrenskraftig produktportfölj sett till pris och teknisk prestanda. AIMS produkter kännetecknas av relativt långa säljcykler. Produkterna utvärderas oftast först och därefter, vid lyckat resultat, inarbetas in i kundens nästa generation av produkter. AIMS har en intressant portfölj av pågående projekt med ledande industriföretag, såsom Atlas Copco, BAE Systems och Humphree, varav vissa nu successivt övergår till en kommersialiserings fas.

Om C2SAT

C2SAT, med huvudkontor i Solna, Sverige, ett dotterbolag i Singapore samt ett BSO i Shanghai, Kina, är ett svenskt bolag som utvecklar, tillverkar och säljer innovativa 4-axliga stabiliserade VSAT antenner och erbjuder on-line dubbelriktad bredbandskapacitet via satellit för marina installationer. Systemet skyddas av en rad globala patent. C2SAT holding AB är noterat på NGM Nordic MTF (C2ST MTF) med Mangold som likviditetsgarant (market maker). C2SAT är ett internationellt registrerat varumärke.

(www.c2sat.com)

För mer information, kontakta:

Fredrik Nygren, VD C2SAT

C2SAT