DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 2009-01-01 TILL 2009-03-31

(NGM:C2ST B)

Förberedelse, analys och etablering av ny strategi

• Nettoomsättningen för kvartal ett uppgick till 1,5 MSEK (0,9 MSEK)

• Periodens resultat för kvartal ett uppgick till - 7,7 MSEK (- 6,6 MSEK)

• Tre antennsystem levererade och intäktsförda under perioden

• Orderingång under perioden uppgår till två antenner

• Orderingång efter periodens slut uppgår hittills till ytterligare tio antenner

• C2SAT har framgångsrikt genomfört en nyemission om 29,6 MSEK

• C2SAT har utgivit teckningsoptioner med lösen under juni 2009

• C2SAT har öppnat ett representationskontor i Kina

(För tabell se bifogad fil.)

VD har ordet

Första kvartalet har för oss i den nya ledningen till stor del ägnats åt att analysera C2SATs position och möjligheter, träffa befintliga och potentiella kunder, och utifrån denna process, enats om en för bolaget ny strategi. Detta har resulterat i att vi under kvartalet även vidtagit ett stort antal åtgärder samt fastställt tydliga och mätbara mål för att säkerställa omvandlingen av C2SAT från ett utvecklingsbolag till ett väl fungerande industriföretag. Åtgärderna kommer dock inte att vara fullt implementerade och få genomslag förrän tidigast i slutet av det andra kvartalet.

Bolaget har etablerat ett antal tydliga mål, både kortsiktiga och långsiktiga, såsom att C2SAT framöver ska kunna uppvisa minst en 50 procent försäljningstillväxt per kvartal under en tvåårsperiod. Vidare ska C2SAT nå ett positivt kassaflöde senast under 2010 och inom två år

ska C2SAT vara etablerade som en av tre globala antenntillverkare med en marknadsandel

om 15 procent.

Vi har fokuserat på C2SATs produktportfölj och marknadsanpassat vårt erbjudande, stärkt upp organisationen genom rekryteringar, främst inom försäljning, men även teknik och service samt administration. C2SATs produktportfölj är konkurrenskraftig, både med avseende på antennens tekniska prestanda såväl som dess funktionalitet. Det har dock varit viktigt att se över hur vi presenterar och säljer produkterna. Slutkunderna är priskänsliga och önskar standardiserade produkter med korta leveranstider. De köper dessutom en service och inte bara en hårdvara. Utvecklingsaktiviteterna fortsätter, men nu med inriktning mot systemintegration för att säkerställa att C2SAT framöver kan möta alla krav från ledande systemintegratörer.

Stort fokus ligger idag på att etablera ett distributionsnät med högsta prioritet på Asien, Mellanöstern och Europa. Detta distributionsnätverk, som även omfattar ett installations- och servicenätverk, bör vara på plats innan utgången av det tredje kvartalet. Detta är ett krav för att säkerställa löpande försäljning, där bolaget tidigare fokuserat på större upphandlingar med långa säljcykler. Vi måste aktivt kunna understödja vårt distributionsnätverk och det är mot bakgrund av detta som ytterligare säljare rekryteras. Vidare har det varit viktigt att kvalitetssäkra alla leveranser samt att säkerställa support och underhåll i samband med installation och driftsättning av nya antennsystem.

De första synliga tecknen på att förändringsarbetet har påbörjats bör snart ge resultat i en ökad orderingång och fakturering. Vi kan redan nu konstatera att C2SAT tagit fler order under perioden april och maj än under hela förra verksamhetsåret, samt att vi räknar med att kunna ta ytterligare order innan andra kvartalets utgång.

Med aktieägarnas stöd kunde vi i januari framgångsrikt genomföra en emission, som tillförde bolaget 29,6 MSEK innan emissionskostnader. Emissionen övertecknades och gav tillräckliga likvida medel att säkerställa bolagets omedelbara verksamhet och produktion i närtid. För att säkerställa bolagets långsiktiga behov har C2SAT även utgivit teckningsoptioner med lösen under juni månad. Maximalt utfall vid inlösen av teckningsrätter kan tillföra C2SAT 49 MSEK, vilket innebär att C2SAT med dessa medel kan genomföra den av ledningen fastlagda strategin och stå väl rustat inför framtiden.

Solna, maj 2009

Fredrik Nygren, VD

(För fullständig rapport se bifogad fil.)