DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 2009-07-01 TILL 2009-09-30

(NGM:C2ST B)

• Nettoomsättningen för kvartal tre uppgick till 5,5 MSEK (0,0 MSEK)

• Periodens resultat efter skatt för kvartal tre uppgick till - 9,9 MSEK (- 4,7 MSEK)

• C2SATs optionsprogram tecknades till 94,9% och tillförde bolaget ca 44,9 MSEK

före emissionskostnader i tredje kvartalet.

• Ett flertal betydelsefulla distributions-, installations-, och serviceavtal har ingåtts, bl.a. med Norsat och Orange. Med Orange har C2SAT för första gången en partner med egen kapacitet att globalt erbjuda lösningar där C2SATs produkter ingår och är därför ett viktigt kommersiellt genombrott för C2SAT.

• Dotterbolaget C2SAT Asia Pacific (Pte.) Ltd har etablerats.

• Ett produktionsavtal med Fong´s Advance Technology (Pte.) Ltd har slutits om att etablera lokal produktion av C2SATs antenner i Singapore.

• Gestrike Invest AB har valt att inte utnyttja sin konvertibelrätt om 14 MSEK.

• Nio (9) antennsystem är levererade och intäktsförda under tredje kvartalet.

• Bolaget har inte tecknat nya orders under tredje kvartalet. Orderingången efter periodens slut uppgår till två (2) st C-bandsantenner till PT AJN Solusindo.

• Styrelsen avser inom kort kalla till extra bolagsstämma för att besluta om ett optionsprogram till ledning och anställda.

(För tabell se bifogad fil.)

VD har ordet

Förändringsarbetet fortsätter och under tredje kvartalet har fokus varit, dels på fortsatt utbyggnad av C2SATs nätverk av distributörer samt service och installationspartners, en absolut nödvändighet för att säkerställa C2SATs framtida försäljningsmöjligheter, dels på att säkerställa C2SATs förmåga att möta de ökade krav som globala distributörer kommer att ställa på C2SAT. Arbetet har bl.a. resulterat i att ett antal nya distributörer och servicepartners etablerats, som tillsammans med pågående satsning i Sydostasien med ett eget dotterbolag och lokal produktion, utgör stommen i C2SATs framtida försäljningsorganisation.

Att C2SAT i oktober ingått distributionsavtal med Norsat International Inc, som under en längre tid utvärderat C2SATs antenn, är positivt för bolaget. Norsat har global distributionskapacitet, både bland kommersiella och militära kunder, och genomför nu en satsning på det maritima området genom att etablera ett eget affärsområde fokuserat på maritima kommunikationslösningar.

Att C2SAT nu i november ingått ett distributionsavtal med Orange Business Services är inte bara positivt, utan får även betraktas som ett avgörande kommersiellt genombrott för C2SAT. Orange är det viktigaste varumärket inom France Telecom, där affärsområdet Orange Business Services är en av världens ledande leverantörer av telekommunikationstjänster till multinationella företag. Redan idag är merparten av världens största bolag inom shipping samt olje- och offshoreindustrin kunder hos Orange, och de bygger nu vidare på sitt serviceutbud inom den marina marknaden med nya Orange Maritime Satellite Service, baserad på bl.a. C2SATs VSAT teknik. Detta ger en stor fördel för Oranges företagskunder med maritima kommunikationsbehov, då Orange kan erbjuda en unik marknadsposition genom att kunna kombinera både maritima och landbaserade nätverk.

Med Orange som distributionspartner ökar därför i ett enda slag möjligheten till avsättning för C2SATs produkter flerfaldigt. Samarbetet med Orange kommer redan inom en snar framtid att ge utdelning i ökad ordervolym och försäljning och för första gången sedan verksamheten startades har C2SAT nu en global partner med en egen kapacitet att komplettera C2SATs verksamhet och erbjuda en lösning där C2SATs produkter ingår.

Globala distributörer såsom Orange och Norsat ställer emellertid nya och större krav på C2SATs organisation, produkternas kvalitet, resurstillgänglighet, produktionskapacitet, leveranstider och leveransförmåga. C2SAT har därför redan under hösten lagt ned betydande resurser på att säkerställa att C2SAT lever upp till dessa förutsättningar. Orderingången för det tredje kvartalet har delvis blivit lidande därav, då resurserna på försäljningsavdelningen huvudsakligen varit engagerat i detta arbete, vilket har varit ett medvetet beslut från företaget.

Arbetet med att säkerställa produkternas kvalitet och kompatibilitet har upptagit mycket kraft och resurser i organisationen och kommer att göra så även framöver. Inom utvecklingssidan pågår, förutom arbetet med att göra C2SATs produkter fullt kompatibla med de större operatörernas protokoll och gränssnitt, ett arbete med att göra produkterna kompatibla med de standarder och krav som branschen kräver, främst inom verifierings-, certifierings- och standardiseringsområdet, bl.a. för att underlätta volymproduktion utifrån de ökade kraven från C2SATs samarbetspartners.

Därutöver pågår även ett intensivt arbete med att vidareutveckla C2SATs produkter med utökad global funktionalitet, men även för att kunna bredda C2SATs produktutbud inom Ku- och C-banden.

För att säkerställa C2SATs leveransförmåga avseende både volym och ledtider har därför, i tillägg till den planerade licenstillverkningen i Kina, beslut tagits om att etablera lokal produktion i Singapore tillsammans med Fongs Engineering, samt att utöka befintlig produktion i Söderhamn genom framförallt nyrekryteringar.

C2SAT har under perioden även satsat kapitalresurser på att öka antalet färdigställda antenner för att kunna möta beställningar med kort varsel från distributörer. C2SAT har nu för första gången förmågan att leverera produkter med kort ledtid, i linje med marknadens förväntningar.

C2SAT kommer vid årets slut att ha möjlighet att producera antenner i såväl Söderhamn, Singapore samt i Kina. Etableringen av fungerande produktionsanläggningar är nödvändig för att på ett för marknaden trovärdigt sätt möta en framtida förväntad försäljningstillväxt.

För att uppnå positivt resultat och kassaflöde krävs inte bara ökande volymer, utan även högre bruttovinster och minskade kostnader. I det arbete som pågår ingår därför även en översyn av C2SATs produktutbud och tillsammans med produktionsenheten i Singapore har en process inletts som syftar till att väsentligt sänka produktionskostnaderna och öka lönsamheten av sålda produkter.

En ny ledningsgrupp har etablerats för att möta de utmaningar som C2SAT står inför och därigenom skapa delaktighet i de målsättningar som tidigare kommunicerats. Ledningsgruppen består från och med den 21:a oktober av: Fredrik Nygren, VD, Lars Davås, Finanschef, Erik Dalin, Teknik- och produktchef, samt Ulf Sundqvist, Försäljningschef, samt Norbert Henschel, VD C2SAT Asia Pacific (Pte) Ltd.

Under rapportperioden har två antenner levererats till PT AJN Solusindo. Antennerna ingår i ett större projekt som leds av Telekomcell i Indonesien. Avropen av ytterligare antenner, och takten på avropen, till AJN beror i stor utsträckning på hur Telecomcells prioriteringar görs inom ramen för projektet.

Under kvartalet har C2SAT även levererat sju C-bands antenner till Shanghai Xinguo IT. De Ku-bands antenner som tidigare befunnits i Kina som en tillgång på C2SATs balansräkning sedan tiden för samarbetet med CETC23 har byggts om och uppgraderats till C-band. Gamla tillgångar har därmed kunnat realiseras. Då endast uppgraderingen av antennerna kan intäktsföras bidrar inte leveransen med ett positivt resultat för perioden, men C2SAT realiserar tillgångar som annars skulle vara bundna i lager till likvida medel. Därför är C2SATs rörelsekostnader under kvartalet exceptionellt höga i relation till försäljningen.

C2SAT har i dagsläget fordringar på Maritime Communications Pty Ltd, C2SATs tidigare distributör i Sydostasien. C2SAT har inlett en process som syftar till att dessa belopp återvinns, samt utreder eventuella jäv- och närståendeförhållanden i samband med ingåendet av avtalen med Maritime.

En första leverans av utrustning till Thales förväntas ske under fjärde kvartalet och följer en period av omfattande tester och acceptansprocedurer. De krav som Thales ställt på utrustningen har varit av stor betydelse för det interna kvalitetsarbetet, standardiseringsarbetet samt certifiering av C2SATs produkter, nu och inför framtiden.

C2SAT har i tre års tid deltagit i en upphandling av antenner i Indien. I denna upphandling har C2SATs antenner utvärderats i flera omgångar och funnits vara av hög teknisk prestanda. Kommersiellt, och givet de risker som projektet skulle utgöra för C2SAT, har C2SAT dock inte kunnat förbinda sig till de krav som kunden har ställt på bolaget.

De kapitaltillskott som gjorts under året har varit nödvändiga för att få ovan nämnda förändringar till stånd och C2SAT kan nu fokusera på att expandera verksamheten, ta de nödvändiga marknadsandelarna och på sikt bli vinstgivande och kassaflödespositivt.

C2SAT förutsätts göra ytterligare investeringar i en organisation som kan möta ökande krav från kunder, inte minst i samband med nu etablerat samarbete med Orange, samt inom verifiering och produktutveckling. Vid ordinarie bolagsstämma beslutades att styrelsen till nästkommande årsstämma upprätta förslag till incitaments program. Mot bakgrund av att det nu föreligger rekryteringsbehov, framför allt av senior personal inom försäljning, projektledning och utveckling, avser styrelsen att inom kort kalla till extra bolagsstämma för att besluta om ett optionsprogram till ledning och anställda.

De målsättningar som kommunicerats för bolaget ligger fast och avtalet med Orange är en av de nödvändiga pusselbitar som behövs för att försäljningsmålen uppnås. C2SATs övriga utmaningar består i att effektivisera produktionen, öka lönsamheten i produkterna, effektivisera kapitalanvändningen och reducera bolagets omkostnadsnivå.

Etablerade mål, bl.a. med en försäljningstillväxt om 50 % per kvartal, blir naturligtvis allt mer utmanande ju större försäljningen för varje enskilt kvartal som uppnås. Hittills har bolaget lyckats uppfylla målsättningarna, men de stora utmaningarna ligger fortfarande framför oss.

Stockholm, den 16:e november 2009

Fredrik Nygren, VD

Fredrik Nygren, VD 08-748 01 40, fredrik.nygren@C2SAT.se

Lars Davås, Finanschef 08-748 01 40, lars.davas@C2SAT.se

(För fullständig rapport se bifogad fil.)