DELÅRSRAPPORT FÖR PERIODEN 2010-07-01 TILL 2010-09-30

(NGM:C2ST)

(för komplett delårsrapport, se bifogad fil)

• Nettoomsättningen för kvartal tre uppgick till 1,1 MSEK (5,5 MSEK)

• Periodens resultat efter skatt för kvartal tre uppgick till - 9,2 MSEK (- 9,9 MSEK)

• Bolaget har genomfört nödvändiga uppgraderingar av C-bandsprodukterna av teknisk karaktär vilket påverkat leveransmöjligheterna i det 3:e kvartalet.

• De tekniska uppgraderingarna har varit oplanerade och har framgångsrikt slutförts efter räkenskapsperiodens slut.

• Ett (1) antennsystem har levererats och intäktsförts under tredje kvartalet.

• Tre (3) licenserade styrsystem har levererats till Xingou IT Ltd., Kina.

• Bolaget har registrerat en nyemission om 38,9 MSEK före emissionskostnader.

• Bolaget har efter räkenskapsperiodens slut erhållit resterande krediter från Norrlandsfonden och ALMI om 5,5 MSEK.

|TABLE ID=160|

* Siffrorna är uppskattade. Inkluderar endast kontrakterade intäkter. Orderingången omfattar inte kommande licensintäkter.

VD har ordet

Tredje kvartalet har varit en stor utmaning för C2SAT. I samband med tidigare aviserade s.k. Proof Of Concept (POC) installationer av C-bandsantenner, med bl.a. SingTel och Star Cruises, har det framkommit att tidigare gjorda verifieringar i samband med produktens framtagande inte helt korrekt återgivits inom bolaget. Ny information visade att antennens prestanda inte uppfyllde de kriterier som krävs för certifiering, vilket är en förutsättning för leveranser till globala operatörer. Nuvarande antennkonfiguration är dock fullt tillräcklig för regionala installationer.

C2SAT för idag långtgående diskussioner med ett flertal leverantörer av globala C-bandstjänster och bolaget har därför gjort bedömningen att det varit nödvändigt att omedelbart uppgradera C-bandsantennen så att den uppfyller kriterierna för certifiering. Under det 3:e kvartalet har bolaget därför valt att stoppa utleveranser och försäljning av C-bandsantenner i avvaktan på att denna uppgradering verifierats och därtill implementerats i produktionen. Bolaget undviker därigenom kostsamma uppgraderingar i fält. Detta har kortsiktigt varit ett svårt beslut, särskilt med tanke på de sedan lång tid högt ställda förväntningarna på bolaget och våra aggressiva tillväxtmål, men har sammantaget ändå bedömts vara en nödvändig förutsättning för att C2SAT långsiktigt skall kunna uppnå aktieägarnas målsättningar.

Konsekvenserna av beslutet att åtgärda och verifiera prestandan återspeglas framförallt i kvartalets försäljningsutveckling med en nettoomsättning om endast ca 1,1 MSEK (5,5 MSEK). Bolaget kommer därför inte att nå tidigare kommunicerade mål för året, då försäljning och leveranser inte kunnat ske som planerat under en period av nästan tre månader. För kvartalet har dock en (1) antenn levererats och tre (3) licensierade styrsystem levererats till vår kinesiska partner. Totalt har således 33 antenner levererats till kunder till och med utgången av det 3:e kvartalet, att jämföras med 15 för samma period 2009 och totalt 17 antenner för helåret 2009.

(För graf, se bifogad fil)

För det 3:e kvartalet redovisas ett rörelseresultat om – 9,2 MSEK, vilket förvisso är en förbättring från tidigare kvartal, men får ändå inte anses som tillfredställande. Förbättringen består delvis i effektiviseringar i rörelsen, men även av att bruttovinsterna rör sig i positiv riktning. Under det 3:e kvartalet har försäljningen varit låg, men den försäljning som skett har skett med en positiv bruttomarginalutveckling. Periodens bruttovinst, som procentuellt är relativt hög, påverkas av ett antal faktorer, inklusive lagerförändringar, men beror även på en fördelaktig produktmix då försäljningen av tre (3) ”Black Boxes” till Kina ger en hög andel licensintäkter.

Verifiering av den nya uppgraderade C-bandsantennens prestanda sker i november och implementeras parallellt i produktionen. Försäljning och utleveranser beräknas därför kunna påbörjas redan i slutet av november.

Uppgraderingsarbetet och utvärdering samt verifiering har i sig inte varit kostsamt, däremot har alternativkostnaden blivit desto högre, då de tekniska problemen återspeglas i reducerad försäljning och att bolaget tvingats fokusera tillgängliga resurser på teknikrelaterade frågor, istället för som planerat, fortsatt expansion och tillväxt.

Ovanstående beskrivna men nu lösta problematik med C-bandsantennen har naturligtvis även medfört förseningar i produktionsstarten av bolagets nya Ku II antenn. Denna antenn uppfyller i dagsläget samtliga krav som ställs för certifiering. Produktion var planerad att inledas i september, men har förskjutits till slutet av november. Detta medför även att den formella certifieringsprocessen försenats motsvarande period, då denna även omfattar produktionsprocessen. Certifieringsarbetet beräknas nu kunna avslutas under inledningen av 2011.

Bearbetning av redan väletablerade och de marknadsledande systemintegratörerna har fortsatt med gott resultat, även om vi under perioden inte kunnat genomföra kommersiella leveranser. En framgångsrik verifiering av bolagets nya Ku II antenn har under perioden genomförts tillsammans med SpeedCast, en av sydostasiens ledande systemintegratörer och därtill samarbetspartner med Eutelsat, där även ny funktionalitet testats och verifierats, såsom ABS och Co-Pol.

I december kommer dessutom C2SAT att dels ställa ut tillsammans med Radio Holland, en ledande global aktör inom marin kommunikation, vid en offshoremässa i Singapore, dels inleda en POC installation tillsammans med Radio Holland omfattande en Ku- och en C-bandsantenn för ett större asiatiskt rederi. En upphandling som förväntas ske under 2011.

Under senare år har en relativt omfattande marknad för korttidsuthyrning av maritima VSAT antenner vuxit fram inom framförallt offshore sektorn i Mexikanska Golfen och Nordsjön. Denna marknad är nu på framväxt även inom offshore sektorn i Sydostasien. C2SAT har därför tillsammans med partner utvecklat ett koncept för korttidsuthyrning av antenner som kommer att lanseras under slutet av året.

Samtidigt som bolaget har arbetat med tekniska uppgraderingar så fortgår övriga produktförbättrande aktiviteter. Inom teknikområdet pågår, utöver C–bandsuppgraderingarna, förbättringar och rationaliseringar av produkterna. Under det 3:e kvartalet har C2SAT uppgraderat den nya generationens antenner med nya styrenheter från C2SATs partner AIMS, vilket väsentligt förbättrar lönsamheten för samtliga nyproducerade antenner. Övriga kostnadsrationaliserande åtgärder har genomförts, eller kommer att genomföras, i närtid och innebär att bolagets uttalade målsättning kring bruttovinster om minst 30 % uppnås för bolagets C-bandsantenner under första delen av 2011.

För Ku-bandsantennerna är marginalerna ännu inte tillfredställande, främst då priskonkurrensen är större inom området. Utgångsläget är således sämre, men bolaget har en förhoppning om att även denna produkt på lite längre sikt skall kunna generera en bruttomarginal i enlighet med bolagets långsiktiga målsättningar.

Under perioden har vi reducerat produktionskapaciteten i Söderhamn, utökat resurserna på utvecklingssidan i Solna samt utökat produktionskapaciteten i Singapore. Volymproduktion av både C-bandsantenner och vår nya Ku II antenn kommer framöver till stor del att ske i Singapore, medan produktion av mer utvecklingsintensiva produkter även fortsättningsvis sker i Söderhamn.

C2SAT har under 3:e kvartalet levererat tre (3) licenserade ”Black Boxes” till Xinguo IT Ltd, vår partner i Kina. Pågående provinstallationer och verifieringsarbete med kund är nu i slutfasen och ytterligare leveranser förväntas därför kunna ske inom kort.

En fortsatt och nödvändig utbyggnad av vårt distributions-, service- och installationsnätverk sker löpande. Ytterligare partners har under perioden tillkommit i Malaysia, AceTech Engineering, i Spanien, Atlas Sistemas, samt i Sydafrika, SMD Telecommunications. I november deltog även C2SAT för första gången på Offshore Communications mässan i Houston, USA, för att därigenom höja bolagets profil inom ett prioriterat marknadsområde. C2SAT har nyligen även deltagit i marknadsaktiviteter i Sydamerika tillsammans med flertal andra svenska bolag.

Vad beträffar bolagets organisation är kompetensstrukturen etablerad enligt de strategiska målsättningar som fastställdes i samband med bolagsstämmorna 2009 och 2010. Bolaget bedöms i dagsläget ha den funktionella bemanning som krävs, jämte ett grundläggande installations- och distributörsnätverk, för att bolaget skall anses kunna agera som en seriös aktör på marknaden. Den organisatoriska expansionen är därmed avslutad och personalkostnaderna förväntas stabiliseras på dagens nivå.

Bolaget bedöms nu istället gå in i en fas av utvärdering, effektivisering och rationalisering av befintliga personalresurser. På motsvarande sätt har bolaget påbörjat en översyn av övriga omkostnader, syftande till att öka bolagets totala lönsamhet och påskynda utvecklingen mot ett positivt kassaflöde. Detta rationaliseringsprogram pågår och har delvis redan gett effekt under det 3:e kvartalet. De fulla effekterna av bolagets effektiviseringsprogram förväntas att slå igenom 2011.

En starkt bidragande orsak till att bolaget är fortsatt positivt inställt till marknadsläget i Sydostasien är det faktum att bolaget etablerat en produktionsenhet i Singapore vilket ger närhet till marknaden och säkerställer kortare leveranstider. Produktionsenheten invigdes formellt under oktober månad med närvaro av såväl den svenska ambassadören som ett flertal av bolagets distributörer och potentiella kunder. Leveranstider och logistik är av stor betydelse för att kunna sälja på opportunistisk basis, där försäljningsfönstret är tidsbegränsat. Exempel på sådana projekt är ”oplanerade” uppgraderingar av kommunikationsutrustning, då fartyg med kort varsel anlöper exempelvis Singapore i samband med andra serviceåtgärder.

Samarbetet med Orange har hittills inte genererat det utfall vi hoppades på vid årets ingång. De leveranser som skedde under det 1:a kvartalet är nu installerade och operationella. Orange har uttalat att produktområdet marin kommunikation är ett prioriterat område som är under etablering och att Orange även fortsättningsvis skall utgöra en viktig partner för C2SAT.

Sammantaget är C2SAT nu i det närmaste att betrakta som ett helt nytt företag. Vi har, i och med lanseringen av Ku II, samt den uppgraderade C-bandsantennen, för första gången produkter med konkurrenskraftig prestanda och som uppfyller kraven för certifiering.

I kombination med ett växande nätverk av distributörer, en utökad och effektivare produktion, utökad förmåga att hantera service och installation så är C2SAT mer välrustat än någonsin, även om bolaget under det gångna kvartalet upplevt ett tillfälligt tekniskt bakslag som resultat av historiskt begångna misstag.

Stockholm den 23:e november 2010

Fredrik Nygren, VD

(för komplett delårsrapport, se bifogad fil)