Delårsrapport för perioden 2013-01-01 till 2013-03-31

• Nettoomsättningen för Q1 up  pgick till 2,5 MSEK  (2,6 MSEK).
  • EBITDA för Q1 uppgick till -5,1 MSEK (-4,5 MSEK).
  • Orderingång för Q1 uppgick till 5,0 MSEK (3,5 MSEK).
  • Orderbok per den siste mars uppgick till 3,3 MSEK (2,2 MSEK).
  • Resultat efter finansiella poster för Q1 uppgick till -9,8 MSEK (-9,0 MSEK).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten i Q1 uppgick till 1,0 MSEK (-5,8 MSEK).
  • Koncernens soliditet var vid utgången av Q1, inklusive utestående konvertibler, 14 %. Moderbolagets soliditet, exklusive konvertibler, uppgick till 38 % och inklusive konvertibler 62 %.
  • I Q1 har C2SAT säkrat en första order om ca 3 MSEK i utvecklingsprojekt med betydande framtida potential.
  • Stark försäljningstillväxt förväntas under resterande del av innevarande år. Detta som följd av ytterligare utvecklingsprojekt, ökade marknadsaktiviteter i Sydostasien, fortsatt ökad eftermarknadsförsäljning samt lansering av den nya antennen Ku 130.
  • Bolagets tillväxt hämmas fortsatt av begränsade finansiella resurser.
Nyckeltal, MSEK   Q1 2013 Q1 2012

helår 2012

helår 2011

Nettoomsättning   2,5 2,6 9,8 6,2
EBITDA   -5,1 -4,5 -24,8 -31,8
Resultat efter skatt   -9,8 -9,0 -43,4 -54,7
Likvida medel   0,9 0,8 0,3 3,6
Resultat per aktie, före utspädning   -0,58 -1,57 -3,48 -8,79
Resultat per aktie, efter utspädning   -0,58 -1,57 -3,48 -8,79
Orderingång, MSEK   5,0 3,5 10,6 8,2

Resultat och omsättning

Koncernens nettoomsättning för första kvartalet uppgick till 2,5 MSEK (2,6 MSEK). Omsättningen har påverkats negativt av valutakursförlust med cirka 4 %. Resultat efter finansiella intäkter uppgick till -9,8 MSEK (-9,0 MSEK). Rörelsekostnader uppgick till -7,6 MSEK (-7,1 MSEK). Ökningen beror framförallt på ökade konsultkostnader. EBITDA för första kvartalet uppgick till -5,1 MSEK (-4,5 MSEK). Av- och nedskrivningarna uppgick till -3,0 MSEK (-3,0 MSEK). Finansiella kostnader om -1,7 MSEK (-1,5 MEK) under kvartalet består huvudsakligen av räntor på konvertibellån samt en valutakursförlust om 0,2 MSEK.

Orderingång för kvartalet uppgick till 5,0 MSEK (3,5 MSEK). Orderboken per den siste mars uppgick till 3,3 MSEK (2,2 MSEK).

Fördelning försäljning (MSEK)

Q1 2013

Q1 2012 (%) Förändring helår 2012
Antenner, Kommersiella   0,5 0,2 173 4,0
Utvecklingsprojekt   1,4 1,3 9 1,3
Eftermarknadsförsäljning   0,4 0,1 685 0,5
AIMS   0,2 0,8 -76 2,4
Övrigt   0,0 0,3 n.a. 1,6
Totalt   2,5 2,6 -3 9,8

Väsentliga händelser under första kvartalet

I januari förföll bolagets första konvertibellån om 3,75 MSEK. Innehavarna valde att inte konvertera och överenskommelse nåddes om att ett nytt konvertibellån, som inklusive upplupen ränta uppgick till 4,1 MSEK, tecknades. I januari har C2SAT för första gången kunnat ta totalansvar för ett kundspecifikt utvecklingsprojekt där initialfasen säkrar intäkter om cirka 3 MSEK. Vid positivt utfall av den första utvecklingsfasen kommer projektet att kunna generera löpande intäkter under flera år.

I mars förföll bolagets andra konvertibellån om 3,5 MSEK. Innehavarna valde att inte konvertera och överenskommelse nåddes om att ett nytt konvertibellån tecknas.

Väsentliga händelser efter perioden

I april förföll bolagets tredje konvertibellån om 3,5 MSEK. Innehavarna valde att inte konvertera och överenskommelse nåddes om att ett nytt konvertibellån tecknas.

I april avslutades en företrädesrättsemission av konvertibellån om 7,5 MSEK. Emissionen fulltecknades varav 7 % genom företräde och 93 % genom kvittning utan företräde. Bolagets huvudägare tecknade 80 % och ledning och ledande befattningshavare 8 %.

Framtidsutsikter

För helåret 2013 väntas ExeoTech Invest AB (publ) kunna uppnå en markant försäljningsökning jämfört med 2012 och nå ett positivt EBITDA. Kassaflödet från den löpande verksamheten förväntas under 2013 vara neutral. Resultat efter finansiella kostnader förväntas dock vara negativt, men väsentligt mycket mindre än för 2012. Bolagets tillväxt hämmas fortsatt av begränsade finansiella resurser.

Investeringar

Investeringar i materiella anläggningstillgångar under första kvartalet uppgick till 0,0 MSEK (0,0 MSEK). Investeringar i forskning och utveckling för första kvartalet uppgår till 0,6 MSEK (0,6 MSEK).

Finansiell ställning

Likvida medel uppgick till 0,9 MSEK (0,8 MSEK) per den siste mars. Räntebärande skulder uppgick vid samma tidpunkt till 53,3 MSEK (54,3 MSEK). I detta ingår reverslån från bolagets huvudägare, Gestrike Invest AB och Hevonen Invest AB, om totalt cirka 19 MSEK.

Koncernens soliditet per den siste mars var negativ. Samtidigt var moderbolagets soliditet cirka 38 %. Inkluderas utestående konvertibellån om 21,4 MSEK uppgår koncernens soliditet till 14 %. Hänsyn har då inte tagits till den i april genomförda konvertibelemissionen om 7,5 MSEK som nu är under registrering. Målsättningen är att koncernen över tiden skall ha en synlig soliditet på över 20 %. Bolaget arbetar därför på åtgärder för att förstärka både soliditeten och likviditeten.

Moderbolagets resultat

Moderbolagets intäkter uppgick under det första kvartalet till 0,0 MSEK (0,0 MSEK) och kvartalets resultat uppgick till -2,7 MSEK (-1,4 MSEK).

Nästa rapporttillfälle

Rapport för andra kvartalet 2013 kommer att lämnas fredagen den 30 augusti 2013.

Fredrik Gisle, t.f.VD, 08-705 95 00, fredrik.gisle@exeotech.se

Fredrik Nygren, styrelseordförande, 08-705 95 00, fredrik.nygren@exeotech.se

För att erhålla ExeoTech Invests pressreleaser och rapporter skicka ett e-mail till info@exeotech.se, skriv Önskar pressrelease, alternativt anmäl Dig på www.exeotech.se/investerare.

Allmän information

Moderbolagets, ExeoTech Invest AB (publ), 556536-0954, affärsidé är att förvärva och utveckla mindre teknikorienterade bolag med en stark produktidé som baseras på egenutvecklad teknik och där utmaningen är att etablera kommersiell produktion och distribution. ExeoTech bedömer detta segment som mycket intressant då bankfinansiering sällan är tillgänglig för denna typ av bolag och intresset begränsat från både riskkapital och kapitalmarknad. ExeoTech kan stärka dessa bolag genom att tillföra management resurser, administrativa resurser och stark teknisk kompetens.

I ExeoTech ingår de helägda dotterbolagen C2SAT communications AB, C2SAT Asia Pacific (Pte.) Ltd, AIMS AB samt FMC Renewable Technologies AB. Därtill har ExeoTech Invest en ägarandel om 20 % i MRT Wind GmbH, ett bolag fokuserat på minivindkraftverk verksamt framförallt i Europa.

C2SAT communications AB utvecklar, tillverkar och säljer innovativa 4-axliga stabiliserade VSAT antenner för framförallt marina installationer. C2SAT Asia Pacific ansvarar för försäljningen, att bygga upp, koordinera och stödja nätverk av distributörer och service- och installationspartners i Sydostasien, baserat på lokal produktion i Singapore. AIMS AB utvecklar och säljer IMU:er. FMC Renewable Technologies AB, har exklusiva rättigheter till att distribuera, sälja och tillverka produkten minivindkraftverket WG 100 och dess efterföljare, på följande geografiska marknader; Sydostasien, Sydkorea, Japan, Kina, Taiwan, Australien och Nya Zeeland.

Moderbolagets adress är Dalvägen 16, 169 56 Solna. Bolagets säte är i Stockholm.

Transaktioner med närstående

Bolaget har under 2013 genomfört emissioner av konvertibellån som tecknats av Gestrike Invest AB, som representeras i ExeoTechs styrelse av ledamoten Jan-Axel Näsman, och Hevonen Invest AB som representeras i ExeoTechs styrelse av ledamoten Henrik von Essen.

Vid utgången av första kvartalet hade bolaget reverslån från bolagets huvudägare, Gestrike Invest AB och Hevonen Invest AB, om totalt cirka 19 MSEK.

Redovisningsprinciper

Samma redovisningsprinciper och beräkningar har använts som i årsredovisningen för 2012.

Styrelsens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat.

Stockholm, den 29:e maj 2013

Fredrik Gisle,  t.f. VD

Styrelsen i ExeoTech Invest AB (publ)

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.