Delårsrapport för perioden 2013-04-01 till 2013-06-30

• Nettoomsättningen för Q2 uppgick till 2,4 MSEK (3,1 MSEK).
  • EBITDA för Q2 uppgick till -6,5 MSEK (-6,9 MSEK).
  • Orderingång för Q2 uppgick till 3,9 MSEK (2,4 MSEK).
  • Orderbok per den siste juni uppgick till 7,0 MSEK (1,5 MSEK).
  • Resultat efter finansiella poster för Q2 uppgick till -11,2 MSEK (-11,4 MSEK).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten under Q2 uppgick till -0,5 MSEK (-0,7 MSEK).
  • Koncernens soliditet var vid utgången av Q2, inklusive utestående konvertibler, 8 %. Moderbolagets soliditet, exklusive konvertibler, uppgick till 36 % och inklusive konvertibler 69 %.
  • Den vid årsskiftet fastslagna strategin ger redan märkbart resultat. Orderingången under augusti om cirka 3,6 MUSD är ett tydligt bevis på detta. Bolagets tillväxt hämmas dock fortsatt av begränsade finansiella resurser.
  • Bolaget arbetar med att stärka dess kapitalbas med begränsad utspädning för befintliga aktieägare.

Nyckeltal, MSEK

Q2 2013

Q2 2012

jan-jun 2013

jan-jun 2012

helår 2012

Nettoomsättning

EBITDA

Resultat efter skatt

Likvida medel

0,3

Resultat per aktie, före utspädning, SEK

Resultat per aktie, efter utspädning, SEK

Orderingång, MSEK

3,9

8,9

5,9

10,6

Resultat och omsättning

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet uppgick till 2,4 MSEK (3,1 MSEK) och resultat efter finansiella intäkter till –11,2 MSEK (-11,4 MSEK). Rörelsekostnader uppgick till –9,1 MSEK (-10,3 MSEK). EBITDA för andra kvartalet uppgick till –6,5 MSEK (-6,9 MSEK). Av- och nedskrivningarna uppgick till –3,1 MSEK (-3,1 MSEK). Finansiella kostnader om –1,6 MSEK (-1,5 MSEK) under kvartalet består till största delen av räntor på konvertibellån. Orderingång för kvartalet uppgick till 3,9 MSEK (2,4 MSEK). Orderboken per den siste juni uppgick till 7,0 MSEK (1,5 MSEK).

Koncernens nettoomsättning för första halvåret uppgick till 4,9 MSEK (5,7 MSEK) och resultat efter finansiella intäkter till –21,0 MSEK (-20,4 MSEK). Rörelsekostnader uppgick till –16,7 MSEK (-17,4 MSEK. EBITDA för första halvåret uppgick till –11,6 MSEK (-11,3 MSEK). Av- och nedskrivningarna till uppgick till –6,1 MSEK (-6,1 MSEK). Finansiella poster om –3,3 MSEK (-3,0 MSEK) har under första halvåret påverkats negativt av räntor på konvertibellån samt på övrig kort- och långfristig upplåning.

Kassaflöde från den löpande verksamheten under andra kvartalet uppgick till -0,5 MSEK (-0,7 MSEK) och för första halvåret till 0,5 MSEK (-6,5 MSEK).

Fördelning försäljning (MSEK)

0,9

0,2

9,8

Väsentliga händelser under andra kvartalet

I april förföll Bolagets tredje konvertibellån om 3,5 MSEK. Innehavarna valde att inte konvertera och överenskommelse nåddes om att ett nytt konvertibellån tecknas.

I april avslutades en företrädesrättsemission av konvertibellån om 7,5 MSEK. Emissionen fulltecknades varav 7 % genom företräde och 93 % genom kvittning utan företräde. Bolagets huvudägare tecknade 80 % och ledning och ledande befattningshavare 8 %.

Vid ordinarie bolagsstämma den 29 maj omvaldes styrelseledamöterna Carl-Otto Dahlberg, Jan-Axel Näsman, Olof Stjernberg samt Henrik von Essen. Fredrik Nygren omvaldes till styrelseordförande.

Vid ordinarie bolagsstämma den 29 maj 2013 beslutades att emittera 800 000 teckningsoptioner som endast kunde tecknas av personal, konsulter och andra nyckelpersoner knutna till ExeoTech. Teckningsoptionerna löper i två (2) år, d v s till och med juni 2015, och ger innehavaren rätt att för varje teckningsoption teckna en ny aktie till kurs 4,71 kr. I juni tecknade personal, konsulter och andra nyckelpersoner knutna till ExeoTech 640 000 teckningsoptioner av totalt erbjudet 800 000, d.v.s en anslutning om 80 %.

Väsentliga händelser efter perioden

I juli förföll ett konvertibellån om MSEK 5.3 till återbetalning, ett lån med konverteringskurs SEK 8,0. Konvertibelägarna, Gestrike Invest AB och Hevonen Invest AB valde att inte konvertera. Bolaget erbjöd därför Gestrike och Hevonen ett nytt konvertibellån om MSEK 5,3 till samma villkor, d v s med en konverteringskurs om SEK 8,0 vilket accepterades.

Bolaget har i augusti framgångsrikt vunnit två utvecklingsprojekt samt erhållit ytterligare order på kommersiella antenner. Augusti månad uppvisar därför den bästa orderingången någonsin om cirka 3,6 MUSD.

Framtidsutsikter

Den vid årsskiftet fastslagna strategin ger redan märkbart positivt resultat. Bolaget har framgångsrikt säkrat ytterligare utvecklingsprojekt under tredje kvartalet, orderingången för kommersiella antenner, både C- och Ku, förbättrats kontinuerligt och ett stort intresse har noterats inför lanseringen av Ku 130, baserat på miniroboten. Eftermarknadsförsäljningen ökar också markant. Orderingången under augusti, om cirka 3,6 MUSD, är ett tydligt bevis på att Bolaget är på rätt väg.

För helåret 2013 väntas ExeoTech Invest AB (publ) fortsatt kunna uppnå en markant försäljningsökning jämfört med 2012 och nå ett positivt EBITDA. Kassaflödet från den löpande verksamheten förväntas under 2013 vara neutral. Resultat efter finansiella kostnader förväntas dock vara negativt, men väsentligt mycket mindre än för 2012. Bolagets tillväxt hämmas fortsatt av begränsade finansiella resurser.

Investeringar

Investeringar i materiella anläggningstillgångar under andra kvartalet uppgick till 0,0 MSEK (0,2 MSEK). Investeringar i forskning och utveckling för andra kvartalet uppgår till 0,1 MSEK (0,7 MSEK).

Investeringar i materiella anläggningstillgångar under första halvåret uppgick till 0,2 MSEK (0,2 MSEK). Investeringar i forskning och utveckling för första halvåret uppgår till 0,8 MSEK (1,3 MSEK).

Finansiell ställning

Likvida medel uppgick till 0,1 MSEK (0,8 MSEK) per den siste juni. Räntebärande skulder uppgick vid samma tidpunkt till 57,3 MSEK (59,8 MSEK). I detta ingår reverslån från Bolagets huvudägare, Gestrike Invest AB och Hevonen Invest AB, om totalt cirka 16 MSEK.

Andra kvartalets förlust har medfört att koncerns soliditet per den siste juni var negativ. Samtidigt var moderbolagets soliditet 36 %. Bolaget har som mål att kunna uppvisa en synlig soliditet om minst 35 % samt ha en disponibel likviditet om minst 15 MSEK.

Moderbolagets resultat

Moderbolagets intäkter uppgick under det andra kvartalet till 0,0 MSEK (0,1 MSEK) och kvartalets resultat uppgick till –1,9 MSEK (-1,5 MSEK).

Moderbolagets intäkter uppgick under första halvåret till 0,0 MSEK (0,1 MSEK) och resultat uppgick till -4,2 MSEK (-2,9 MSEK).

Nästa rapporttillfälle

Rapport för tredje kvartalet 2013 kommer att lämnas fredagen den 29 november 2013.

Fredrik Gisle, t.f.VD, 08-705 95 00, fredrik.gisle@exeotech.se

Fredrik Nygren, styrelseordförande, 08-705 95 00, fredrik.nygren@exeotech.se

För att erhålla Exeotech Invests pressreleaser och rapporter skicka ett e-mail till info@exeotech.se, skriv Önskar pressrelease, alternativt anmäl Dig på www.exeotech.se/investerare.

Allmän information

Moderbolagets, ExeoTech Invest AB (publ), 556536-0954, affärsidé är att förvärva och utveckla mindre teknikorienterade bolag med en stark produktidé som baseras på egenutvecklad teknik och där utmaningen är att etablera kommersiell produktion och distribution. ExeoTech bedömer detta segment som mycket intressant då bankfinansiering sällan är tillgänglig för denna typ av bolag och intresset begränsat från både riskkapital och kapitalmarknad. ExeoTech kan stärka dessa bolag genom att tillföra management resurser, administrativa resurser och stark teknisk kompetens.

I ExeoTech ingår de helägda dotterbolagen C2SAT communications AB, C2SAT Asia Pacific (Pte.) Ltd, AIMS AB samt FMC Renewable Technologies AB. Därtill har ExeoTech Invest en ägarandel om 20 % i MRT Wind GmbH, ett bolag fokuserat på minivindkraftverk verksamt framförallt i Europa.

C2SAT communications AB utvecklar, tillverkar och säljer innovativa 4-axliga stabiliserade VSAT antenner för framförallt marina installationer. C2SAT Asia Pacific ansvarar för försäljningen, att bygga upp, koordinera och stödja nätverk av distributörer och service- och installationspartners i Sydostasien, baserat på lokal produktion i Singapore. AIMS AB utvecklar och säljer IMU:er. FMC Renewable Technologies AB, har exklusiva rättigheter till att distribuera, sälja och tillverka produkten minivindkraftverket WG 100 och dess efterföljare, på följande geografiska marknader; Sydostasien, Sydkorea, Japan, Kina, Taiwan, Australien och Nya Zeeland.

Moderbolagets adress är Dalvägen 16, 169 56 Solna. Bolagets säte är i Stockholm.

Transaktioner med närstående

Bolaget har under 2013 genomfört emissioner av konvertibellån som tecknats av Gestrike Invest AB, som representeras i ExeoTechs styrelse av ledamoten Jan-Axel Näsman, och Hevonen Invest AB som representeras i ExeoTechs styrelse av ledamoten Henrik von Essen.

Vid utgången av andra kvartalet hade Bolaget reverslån från Bolagets huvudägare, Gestrike Invest AB och Hevonen Invest AB, om totalt cirka 16 MSEK.

Redovisningsprinciper

Samma redovisningsprinciper och beräkningar har använts som i årsredovisningen för 2012.

Styrelsens försäkran

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat.

Stockholm, den 30:e augusti 2013

Fredrik Gisle,  t.f. VD

Styrelsen i ExeoTech Invest AB (publ)

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av Bolagets revisorer.