ExeoTech förvärv försenas av tvist med Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB

STOCKHOLM, SVERIGE, 10 juni 2015 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ)

ExeoTech Invest AB (publ) har under en längre tid sökt efter nya verksamheter som kan förvärvas och som kännetecknas av stabila kassaflöden, begränsat investeringsbehov och tillväxtmöjligheter främst genom konsolidering. ExeoTech är nu i slutförhandlingar om förvärv av ett antal verksamheter som uppfyller dessa kriterier och där dessa verksamheter är inom livsmedelssektorn. Avsikten är att förvärv skall ske genom riktade nyemissioner. En förutsättning är dock att ExeoTech ingått överenskommelse med bolagets största fordringsägare om antingen kvittning mot aktier alternativt överenskomna betalningsplaner.

ExeoTech har uppnått uppgörelse med alla större fordringsägare med ett undantag, Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB. ExeoTech och Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB har haft en långdragen tvist kring arvodering i samband med en transaktion där kostnaden för ExeoTech slutade på mer än 200 % över ursprungligt indikerat belopp av Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB. ExeoTech har per idag betalt cirka 150 % av ursprungligt överenskommet beloppet. Detta har dock inte accepterats av Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB som valt att driva frågan vidare.

I samband med ovan beskrivna förvärvstransaktion har ExeoTech sökt nå uppgörelse med Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB baserat på deras fordran men utifrån en betalningsplan. Alla förslag har förkastats och istället har Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB valt att nu lämna in en konkursansökan mot bolaget.

Bolaget kommer nu att hantera uppkommen situation och reglera utestående till Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB. Detta medför dock att den affär som bolaget hade hoppats kunna presentera denna vecka kommer inte kunna vara på plats förrän tidigast i början på nästa vecka.

I en kommentar säger ExeoTechs ordförande Fredrik Nygren ” Det hela är en trist historia som inte hade behövt uppstå. Det har överhuvudtaget inte funnits någon vilja från Advokatfirman Glimstedt Jönköping AB att diskutera skäligheten i deras fakturering. Vi reder nu ut det hela även om det blir en belastning och försenar samt fördyrar vår affär”.

Allmän information

ExeoTech Invest ABs (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik. Konkurrenskraftig avkastning uppnås genom att ExeoTech såsom aktiv ägare tillför kunskap och resurser som möjliggör en snabbare och säkrare värdeskapande utveckling.

Med konkurrenskraftig avkastning avses en genomsnittlig absolut totalavkastning, d v s tillväxt i substansvärde med hänsyn till utdelningar, om minst 10 % per år, över en konjunkturcykel. ExeoTech skall dela ut minst 50 % av uppnådd avkastning i samband med avyttringar.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN) med Mangold som likviditetsgarant (market maker).

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Henrik von Essen, VD/CEO, henrik.vonessen@exeotech.se