• ExeoTech Invest/

ExeoTech förvärvar 5 % av Facile & Co. AB med option att förvärva ytterligare 5 % och erhålla exklusiva distributionsrättigheter för Sydostasien

STOCKHOLM, SVERIGE, 26 februari 2015 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ)

ExeoTech Invest AB (publ) (”ExeoTech”) har förvärvat 5 % av aktierna i den svenska sprittillverkaren Facile & Co AB (”Facile”) (www.facile.se). ExeoTech har option fram till och med juni 2015 att förvärva ytterligare 5 % av Facile och har även ingått avtal med Facile som innebär att ExeoTech vid ett 10 %-igt ägande erhåller exklusiva distributionsrättigheter till Faciles produkter i Sydostasien.

ExeoTech har för avsikt att förvärva upp till 10 % i Facile samt att i samarbete med lokala intressenter i Sydostasien etablera Faciles produkter på utvalda marknader. Initialt kommer fokus vara på Vietnam, Thailand och Kambodja med inriktning på lokal marknadsbearbetning av större städer samt utvalda turistorter. En initial analys har visat att det redan vid mycket små marknadsandelar uppnås tillräcklig volym för att ge positivt resultat förutsatt att lansering baseras på lokal ”gerillamarknadsföring”.

Facile, som idag är mest känt för sin punsch, Facile Punsch, har dessutom ett produktsortiment bestående av Seriously Vodka, Imagin Gin och sedan september 2014 en mörk rom, Noble Selected. De produkter som kommer att lanseras i Sydostasien är Seriously Vodka, Imagin Gin och Noble Selected. Facile är varumärkesägare till alla sina produkter och har idag ca 450 aktieägare.

Noble Selected erhöll nyligen guldmedalj i the ”Rum Masters 2015” som just avhållits i London och arrangeras av tidskriften The Spirits Business. Även Seriously Vodka har tidigare vunnit guldmedalj i ”Vodka Masters” arrangerat av The Spirits Business.

Idag sker nästan all försäljning av Faciles produkter i Sverige. För 2014 omsatte Facile 1 048 TSEK, en ökning med 14 %. Faciles produkter säljs framförallt via Systembolaget, men även via grossisterna Martin Servera och Menigo Foodservice.

I en kommentar säger ExeoTechs Verkställande Direktör Henrik von Essen ”Vi har nu möjlighet att ta en svensk produkt med erkänd hög kvalité och etablera produkten på stora snabbväxande marknader där lönsamhet uppnås med relativt små marknadsandelar. Det nätverk som vi etablerat i samband med La Petite Epicerie Saigon kommer att vara till stor fördel för oss även i denna process.

ExeoTech Invest ABs (publ) Bokslutskommuniké för 2014 kommer att offentliggöras måndagen den 2 mars istället för som tidigare annonserats den 27 februari.

Allmän information

ExeoTech Invest ABs (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik. Konkurrenskraftig avkastning uppnås genom att ExeoTech såsom aktiv ägare tillför kunskap och resurser som möjliggör en snabbare och säkrare värdeskapande utveckling. Med konkurrenskraftig avkastning avses en genomsnittlig absolut totalavkastning, d v s tillväxt i substansvärde med hänsyn till utdelningar, om minst 10 % per år, över en konjunkturcykel. ExeoTech skall dela ut minst 50 % av uppnådd avkastning i samband med avyttringar.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN) med Mangold som likviditetsgarant (market maker).

För mer information, kontakta:

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Henrik von Essen, VD/CEO, henrik.vonessen@exeotech.se