ExeoTech genomför riktad emission om cirka 5 MSEK

KALMAR, SVERIGE, 7 september 2016 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

ExeoTech Invest AB (”ExeoTech”) genomför en riktad emission om totalt 58,9 miljoner aktier till en extern investerare som tillför ExeoTech cirka 5 MSEK. Emissionskursen är 0,085 kr per aktie, vilket motsvarar 90 % av 15 dagars volymviktade genomsnittlig aktiekurs till och med fredagen den 2 september 2016. Antalet aktier uppgår efter emissionen till 523 864 416. Emissionen genomförs för att möjliggöra investeringar och förvärv utan att dessa belastar befintlig likviditet.

Styrelsen har beslutat att tillsammans med La Petite Epicerie Saigon (”LPES”) gemensamt (50% ägande) bilda ett fristående distributionsbolag för livsmedelsprodukter i Vietnam och Kambodja. Avsikten är att bygga vidare på den distributionsverksamhet som redan idag finns inom LPES. Bildandet av ett fristående bolag kommer att påskynda tillväxten och möjliggör för verksamheten att snabbare kunna addera nya produkter från externa leverantörer. ExeoTechs kapitalinsats bedöms uppgå till cirka 2 MSEK.

Därtill har styrelsen beslutat tillföra LPES Trading ytterligare rörelsekapital. LPES Trading har under en tid provlanserat bolagets egen framtagna produkter, ekologiskt te och frystorkad frukt, samt har nu även ytterligare ett antal nya produkter klara för lansering. Bolagets produkter, men även de grekiska leverantörer bolaget företräder och inte minst Faciles produkter, har genomgående mötts av ett mycket positivt gensvar, vilket inte minst bekräftades vid förra veckans deltagande i NOPA 2016 matmässan i Hong Kong. Styrelsens bedömning är därför att LPES Trading behöver ett väsentligt större rörelsekapital för att fullt ut kunna utnyttja den potential som nu finns. ExeoTech avser därför tillföra verksamheten cirka 1,5 MSEK i ytterligare rörelsekapital.

ExeoTech har nu nått en överenskommelse med ägaren av en svensk livsmedelsdistributionsverksamhet, fokuserad på produkter från medelhavsområdet, om att senast den 1 oktober förvärva verksamhet som i år förväntas omsätta minst 8 MSEK och nå ett svagt positivt resultat. Produktmässigt och geografiskt komplettera denna verksamhet MBN Trading AB och förväntas även ge synergier med verksamheten inom LPE Saigon AB.

I en kommentar säger ExeoTechs verkställande direktör Jesper Birgemo ”Vi kan nu leverera på vad vi tidigare meddelat, d v s att vi inom kort  kommer att genomföra ett antal investeringar och förvärv. Nu aviserade investeringar och förvärv innebär att vi stärker upp befintliga verksamheter. Vi skulle t ex idag kunna sälja all ekologisk frystorkad frukt vi kan producera men ledtiderna är långa och bara behovet av rörelsekapital begränsar tillväxten.”

Om ExeoTech Invest

ExeoTech Invest AB (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN)

För mer information kontakta:

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Jesper Birgemo, VD/CEO, jesper.birgemo@exeotech.se

ExeoTech Invest AB (publ)