ExeoTech har idag begärt en andra utbetalning från GEM

KALMAR, SVERIGE, 20 juni 2016 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

ExeoTech Invest AB (”ExeoTech”) styrelse har idag begärt en andra utbetalning från GEM Global Yield Fund (”GEM”) i enlighet med det finansieringsavtal som ingicks med GEM i februari 2016 där GEM förbinder sig att teckna upp till 45 MSEK i ExeoTech under kommande 3 år, varav 3,5 MSEK tecknades i början av maj.

GEM har bekräftat att begäran accepterats och att teckning av nya aktier kommer att ske. Antalet aktier som ExeoTechs begäran omfattar är 15 000 000 aktier. Det slutliga antalet aktier som GEM kommer att teckna liksom priset per aktie avgörs av handeln under de nästkommande 15 handelsdagarna. Priset per aktie är definierat som 90 % av den genomsnittliga stängningskursen under en period av 15 handelsdagar efter det att påkallande har skett.

I en kommentar säger ExeoTechs verkställande direktör Jesper Birgemo ”Med detta avrop hoppas jag att vi kan en gång för alla bevisa för skeptiker att det finansieringsavtal vi ingått med GEM fungerar och att ExeoTech med detta avtal har en fullgod finansiering.”

Om GEM Global Yield Fund

Global Emerging Markets (”GEM”), www.gemny.com, grundades 1991. GEM är en 3,4 miljarder USD investeringsgrupp som har genomfört 365 transaktioner i 65 länder. Företaget är en alternativ investeringsgrupp som hantera en mängd olika investeringsinstrument över hela världen. GEM:s fonder inkluderar: CITIC-GEM Fund, Kinderhook, GEM Global Yield Fund, GEM India och VC Bank/GEM Mena Fund*.

*GEM lämnade både sina LP (Limited Partnership) och GP(General Partnership)-andelar under Q1 2010.

Om ExeoTech Invest

ExeoTech Invest AB (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN)

För mer information kontakta:

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Jesper Birgemo, VD/CEO, jesper.birgemo@exeotech.se

ExeoTech Invest AB (publ)