ExeoTech Invest stärker sin kapitalbas

STOCKHOLM, SVERIGE, 16 september 2013 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

Den sedan årsskiftet implementerade strategin för att inom två år uppnå positivt resultat och kassaflöde har redan demonstrerat att den är kommersiellt framgångsrik. En orderingång om cirka 3,6 MUSD i augusti och en orderbok om cirka 4,3 MUSD per den sista augusti är tydligt bevis på att strategin med att ta totalansvar för kundspecifika utvecklingsprojekt, fått positivt genomslag.

En förutsättning för att Bolaget framgångsrikt skall kunna genomföra redan ingångna utvecklingsprojekt samt konkurrera om ytterligare utvecklingsprojekt är att bolagets finansiella ställning stärks. Det är avgörande att Bolaget upplevs som en stark, stabil och långsiktig partner.

Styrelsen har därför som mål att koncernen skall ha en synlig soliditet om minst 35 % och en disponibel likviditet om minst 15 MSEK. Om inte så är det svårt för Bolaget att vinna förtroende hos kunder och leverantörer samt att säkerställa det långsiktiga utvecklingsarbetet.

Vid utgången av andra kvartalet var koncernens synliga soliditet negativ, även om moderbolagets soliditet var positiv. Det finns även ett behov av att väsentligt stärka bolagets likviditet.

Av tidigare kommunikation har det framgått att Bolaget arbetar med att stärka kapitalbasen. Gestrike Invest AB (”Gestrike”) och Hevonen Invest AB (”Hevonen”) har därför som en första åtgärd påkallat konvertering av tre (3) konvertibellån om totalt cirka 11,1 MSEK med konverteringskurs 4,85 kr, motsvarande cirka 2,3 miljoner aktier. Med detta stärks eget kapital med motsvarande belopp, d v s 11,1 MSEK.

I anslutning till detta har styrelsen också beslutat genomföra en riktad emission av aktier om totalt cirka 1,3 miljoner aktier för reglering av upplupna räntor och fordringar om totalt cirka 6,5 MSEK. Kursen per aktie är 4,85 kr.

Ovanstående åtgärder stärker eget kapital med totalt cirka 17,6 MSEK, vilket reducerar löpande räntekostnader per år med cirka 1,1 MSEK. Åtgärderna ger dock ingen förstärkning av likviditeten. Antalet aktier kommer att öka från 16 971 648 till 20 596 102 och Gestrikes ägarandel kommer att uppgå till 29,99 % och Hevonens till 15,5 %.

Avsikten är därför att inom kort kunna presentera ytterligare åtgärder för att stärka koncernens eget kapital, men framförallt likviditeten. Målsättningen är att detta skall kunna genomföras inom en snar framtid.

Om ExeoTech Invest AB

I ExeoTech ingår de helägda dotterbolagen C2SAT communications AB, C2SAT Asia Pacific (Pte.) Ltd, AIMS AB samt FMC Renewable Technologies AB. Därtill har ExeoTech Invest en ägarandel om 20 % i MRT Wind GmbH, ett bolag fokuserat på minivindkraftverk verksamt framförallt i Europa.

C2SAT communications AB utvecklar, tillverkar och säljer innovativa 4-axliga stabiliserade VSAT antenner för framförallt marina installationer. C2SAT Asia Pacific ansvarar för försäljningen, att bygga upp, koordinera och stödja nätverk av distributörer och service- och installationspartners i Sydostasien, baserat på lokal produktion i Singapore. AIMS AB utvecklar och säljer IMU:er. FMC Renewable Technologies AB, har exklusiva rättigheter till att distribuera, sälja och tillverka produkten minivindkraftverket WG 100 och dess efterföljare, på följande geografiska marknader; Sydostasien, Sydkorea, Japan, Kina, Taiwan, Australien och Nya Zeeland.

Bolagets säte är i Stockholm. ExeoTech Invest AB (publ) är noterat på NGM-MTF (ETIN) med Mangold som likviditetsgarant (market maker).

Fredrik Nygren, Styrelseordförande

ExeoTech Invest AB