• ExeoTech Invest/

ExeoTech offentliggör årsredovisning för 2014 med förtydligande av upplysning av särskild betydelse i revisionsberättelsen

STOCKHOLM, SVERIGE, 29 juli 2015 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

Styrelsen för ExeoTech Invest AB (publ)(”ExeoTech”) vill förtydliga, enligt noteringskravet, att det i revisionsberättelsen där revisorerna tillstyrker att årsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret för verksamhetsåret 2014 finns upplysning av särskild betydelse och anmärkningar enligt nedan.

Upplysning av särskild betydelse

Utan att det påverkar våra uttalanden ovan vill vi fästa uppmärksamhet på styrelsens och verkställande direktörens uttalande, i förvaltningsberättelsen under avsnittet ”väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer”, om bolagets finansieringssituation samt bolagets finansiella ställning.

Bolagets likvida medel var vid utgången av 2014 0,0 Mkr (0,3 Mkr) och de kortfristiga skulderna överstiger de kortfristiga fordringarna med 24,2 Mkr. För att hantera kortsiktiga behov av likviditet efter 2014 års förluster har styrelsen och VD för avsikt att dels reducera innehavet av aktier i ASTG AB (publ), genomföra kvittningsemission och nyemission. Det är också av väsentlig betydelse att de kortfristiga skulder, vilka vid utgången av 2014 uppgick till 24,6  Mkr, antingen förlängs eller konverteras till aktier. Enligt vår bedömning är det av vikt att styrelsens planerade åtgärder avseende finansieringen, vid behov, genomförs för att säkerställa bolagets rörelsekapitalfinansiering och fortsatta drift.

Av förvaltningsberättelse och moderbolages finansiella ställning framgår även att det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen har bedömt att det föreligger skäl att upprätta kontrollbalansräkning enligt 25 kap. 13 § ABL och lägga fram den på en bolagsstämma för att ta ställning till frågan om moderbolaget skall träda i likvidation. Att moderbolagets egna kapital understiger de lagstadgade kapitaltäckningsgränserna enligt 25 kap 13§ aktiebolagen utgör ytterligare en osäkerhetsfaktor för den fortsatta driften.

Förhållandena ovan tyder på att det finns en betydande osäkerhet om bolagets förmåga att fortsätta verksamheten och det är enligt vår bedömning av vikt att de planerade åtgärderna avseende finansieringen och kapitaltäckningen kan genomföras för att säkerställa bolagets rörelsekapitalfinansiering och fortsatta drift.

Anmärkningar

Utan att det påverkar våra uttalanden ovan vill vi anmärka på att bolagets styrelse och VD brustit i att organisera den interna kontrollen över redovisningen på ett betryggande sätt, vilket innebär en överträdelse av 8 kap. 4 § aktiebolagslagen. Detta har medfört att årsredovisning ej kunnat avlämnas inom lagstadgad tid samt att årsstämman 2015 inte kunnat avhållas inom lagstadgad tid

Vi vill också anmärka på att skatter och avgifter inte betalats i rätt tid. Bolaget har även restförda skatter hos Kronofogdemyndigheten. Försummelsen har inte medfört någon skada för bolaget utöver dröjsmålsräntor.

Allmän information

ExeoTech Invest ABs (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik. Konkurrenskraftig avkastning uppnås genom att ExeoTech såsom aktiv ägare tillför kunskap och resurser som möjliggör en snabbare och säkrare värdeskapande utveckling.

Med konkurrenskraftig avkastning avses en genomsnittlig absolut totalavkastning, d v s tillväxt i substansvärde med hänsyn till utdelningar, om minst 10 % per år, över en konjunkturcykel. ExeoTech skall dela ut minst 50 % av uppnådd avkastning i samband med avyttringar.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN) med Mangold som likviditetsgarant (market maker).

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Henrik von Essen, VD/CEO, henrik.vonessen@exeotech.se