ExeoTech säkerställer finansieringsavtal på 45 MSEK

KALMAR, SVERIGE, 16 februari 2016 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

ExeoTech Invest AB (”ExeoTech”) och GEM Global Yield Fund (”GEM”) har ingått avtal där GEM förbinder sig att investera upp till 45 MSEK i ExeoTech under kommande 3 år.

Avtalet ger ExeoTech möjlighet att påkalla teckning av nya aktier i ExeoTech från GEM genom riktade nyemissioner. Storleken på en enskild nyemission, som sker endast efter påkallande av ExeoTech, baseras på den genomsnittliga handelsvolymen i ExeoTech-aktien under en period av 15 handelsdagar före påkallandet.

Emissionskursen per aktie bestäms vid varje tillfälle till 90 % av den genomsnittliga stängningskursen under en period av 15 handelsdagar efter det att påkallande har skett. Antalet nyemissioner som kan ske är inte begränsat.

ExeoTech kommer därtill att vederlagsfritt till GEM ställa ut 45 miljoner teckningsoptioner med treårs löptid och teckningskurs 0,18 SEK.

I en kommentar säger ExeoTechs verkställande direktör Jesper Birgemo ”Avtalet med GEM innebär att ExeoTech nu har en garanterad finansiering i botten som säkerställer pågående expansion. Det ger oss arbetsro och möjlighet att fokusera på att utveckla verksamheten. Det stärker också vår förhandlingsposition gentemot andra finansiärer och finansieringsalternativ. ”

Om GEM Global Yield Fund

Global Emerging Markets (”GEM”), www.gemny.com, grundades 1991. GEM är en 3,4 miljarder USD investeringsgrupp som har genomfört 365 transaktioner i 65 länder. Företaget är en alternativ investeringsgrupp som hantera en mängd olika investeringsinstrument över hela världen. GEM:s fonder inkluderar: CITIC-GEM Fund, Kinderhook, GEM Global Yield Fund, GEM India och VC Bank/GEM Mena Fund*.

*GEM lämnade både sina LP (Limited Partnership) och GP(General Partnership)-andelar under Q1 2010.

Om ExeoTech Invest

ExeoTech Invest AB (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN)

För mer information kontakta:

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Jesper Birgemo, VD/CEO, jesper.birgemo@exeotech.se

ExeoTech Invest AB (publ)