Extrastämma godkände förvärvet av Sameffet genom apportemission

KALMAR, SVERIGE, 27 juni 2016 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

Dagens extra bolagsstämma godkännande i enlighet med styrelsens förslag i efterhand styrelsens beslut från den 10 september 2015 om apportemission av aktier för förvärv av Sameffekt AB.

I en kommentar säger ExeoTechs ordförande Fredrik Nygren ”Förvärvet av Sameffekt AB, som genomfördes i september 2015, är i linje med vår strategi för affärsområdet ExeoTech Ventures som skall företa opportunistiska investeringar i mindre hel eller delägda bolag verksamma inom områden där kunskap, erfarenhet och nätverk inom vår huvudverksamhet, catering och livsmedelsproduktion och handel, bedöms kunna bidra positivt. Kriterier för ExeoTech Ventures investeringar är ett bestämmande inflytande, att bolaget skall ha en färdig produkt eller tjänst och att det inte skall finnas behov av ytterligare investeringar i teknikutveckling. Utan strategiskt fokus skall ligga på att expandera säljkanaler.

Sameffekt, ett Kalmarbaserat konsultbolag, fokuserat på kvalitetssäkring och certifiering av verksamheter, och vars kunder återfinns främst inom livsmedels- och byggrelaterade verksamheter, visar idag inga tecken på avmattning i den starka tillväxt bolaget uppvisar. Tillväxten drivs dels av nya arbetsmiljöregler, dels att en ny försäljningsmodell implementerats sedan årsskiftet. Nettoomsättningen under årets fem första månader 2016 nådde cirka 1,3 MSEK, en ökning med 101 % jämfört med samma period 2015. EBIT marginalen uppgick samtidigt till cirka 26 %, en kraftig förbättring från föregående års nivå. För innevarande år förväntas Sameffekt kunna uppnå en omsättning om cirka 4 MSEK, vilket kan ställas i relation till att vi förvärvade bolaget för 0,75 MSEK.”

Om ExeoTech Invest

ExeoTech Invest AB (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN)

För mer information kontakta:

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Jesper Birgemo, VD/CEO, jesper.birgemo@exeotech.se

ExeoTech Invest AB (publ)