Facile visar en försäljningsökning med 105 % till och med augusti

KALMAR, SVERIGE, 6 september 2016 – (NGM MTF, ETIN). Exeotech Invest AB (publ).

Augusti var fortsatt en framgång för Noble Selected ljus rom, som säljs av Facile, intressebolag till ExeoTech med 26-% ägarandel. Närmare 3 249 flaskor har sålts av Systembolaget i augusti, 37 % färre än i juli, men med bibehållen marknadsandel. Detta innebär att totalt 12 804 flaskor sålts av Systembolaget sedan lanseringen i juni 2016, vilket innebär att Noble Selected ljus rom fortsatt är den fjärde mest sålda ljusa rom på Systembolaget.

Noble Selected ljus roms framgångar ger nu ett tydligt positivt avtryck i Faciles finansiella utveckling. I den försäljningsrapport för perioden januari till augusti 2016 som publiceras av Facile idag rapporteras en 105 % försäljningsökning till 1,226 MSEK (f.å. 0,599 MSEK), uteslutande ett resultat av att Noble Selected ljus rom ingår under tre månader.

Facile är leverantör till Systembolaget och Faciles produkter distribueras i Sverige även av Menigo, Vin & Spritlagret, Svensk Cater och Mårdskog & Lindkvist. I Sydostasien, Kina och Mellan Östern distribueras Faciles produkter av ExeoTech som även har de exklusiva rättigheterna att tillverka, marknadsföra och sälja Seriously Vodka i Sydostasien, Kina och Mellan Östern och då framförallt med fokus på Vietnam, en av de snabbast växande vodkamarknaderna i världen. Facile har utvecklat och äger varumärken Seriously vodka, Imagin gin, Noble Selected rom, Facile punsch, Trosa punsch och Ostindia 1733 arrak.

I en kommentar säger ExeoTechs VD Jesper Birgemo ”Med Noble Selected ljus roms framgång har Facile omvandlats till ett tillväxtbolag, en utveckling som vi räknar med kommer att fortsätta under en längre tid, dels som resultat av fortsatta framgångar för Noble Selected ljus rom, dels som resultat av våra försäljningsinsatser i Sydost Asien. Facile är intressebolag till ExeoTech vilket innebär att vi konsoliderar vår andel av Faciles resultat i vår resultaträkning.”

Noble Selected ljus rom, 70 cl, 37,5 %, pris 239 kr, artikel nr 707-01, finns i samtliga Systembolagsbutiker och finns även att beställa hos Menigo med artikelnummer 721323. Besök gärna Facile på deras hemsida: www.facile.se eller på facebook ”Noble Selected Caribbean Rum”

Om ExeoTech Invest

ExeoTech Invest AB (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN)

För mer information kontakta:

Jesper Birgemo, VD/CEO, jesper.birgemo@exeotech.se

ExeoTech Invest AB (publ)

Hans-Eric Waborg, VD/CEO, hewaborg@facile.se

Facile & Co AB (publ)