Fortsatt förstärkning av balansräkning – Kvittningsemission om 2 MSEK

STOCKHOLM, SVERIGE, 16 september 2015 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ)

ExeoTechs styrelse har utifrån det bemyndigande som gavs vid årsstämman den 30 juli genomfört en riktad kvittningsemission om 2 MSEK. Emissionen har riktats till långivare. 25 000 000 aktier emitteras till kurs 0,08 kr per aktie.

Emissionen innebär att bolaget ytterligare reducerar skuldsättningen. Sedan början av augusti har skulderna kunnat minskas med totalt 10,5 MSEK genom kvittning. Samtidigt har eget kapital stärkts med cirka 11,9 MSEK då förvärvet av Sameffekt sker genom en apportemission om cirka 1,4 MSEK.

Antal utgivna aktier före emissionen var 77 569 848. Därtill tillkommer 9 513 333 aktier i pågående apportemission avseende förvärvet av Sameffekt AB. Efter emissionen samt att apportemissionen för Sameffekt registrerats kommer det att finnas 112 083 181 aktier. ExeoTechs aktiekapital ökar från 1 856 195,55 kronor till 2 681 343,37 kronor.

I en kommentar säger VD Jesper Birgemo ”Med detta fortsätter vi att städa i balansräkningen, minska skulderna, återställa det egna kapitalet och skapa förutsättningarna att säkerställa det långsiktiga kapitalbehovet. Ytterligare åtgärder kommer dock att krävas men närmast till hands ligger nu för oss att slutföra det planerade förvärvet av cateringsverksamheten samt att skapa förutsättningarna för att Sameffekt AB kan realisera tillväxtpotentialen och att vi säkerställa lansering av La Petite Epecierie de Saigons produkter i Sverige och sedan i Nord Europa.”

Om ExeoTech Invest:

ExeoTech Invest AB (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel. ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN)

För mer information kontakta:

Fredrik Nygren, Styreleordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Jesper Birgemo, VD/CEO, jesper.birgemo@exeotech.se