GEM tecknar 6 miljoner aktier och tillför ExeoTech cirka 0,6 MSEK

KALMAR, SVERIGE, 14 juli 2016 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

GEM Global Yield Fund (”GEM”) har i enlighet med det finansieringsavtal som ingicks i februari 2016 där GEM förbinder sig att teckna upp till 45 MSEK i ExeoTech under kommande 3 år, som resultat av ExeoTechs begäran om en andra utbetalning tecknat 6 miljoner aktier i ExeoTech till kurs 0,101 kr, vilket motsvarar 90 % av den genomsnittliga stängningskursen under senaste 15 handelsdagar. ExeoTech tillförs härigenom en emissionslikvid om cirka 0,6 MSEK.

Med hänsyn till den riktade emissionen till GEM kommer antalet aktier i ExeoTech att uppgå till 464 955 644.

I en kommentar säger ExeoTechs verkställande direktör Jesper Birgemo ”Vid varje avrop från GEM fastställer vi en för oss acceptabel minimum kurs för aktieteckning, en kurs som man har rätt att justera under perioden om behov föreligger. Den svaga kursutvecklingen under de 15 handelsdagar efter det att vi avropade teckning av 15 miljoner aktier har inneburit att antalet handelsdagar under perioden som omfattats av teckning med hänsyn till av oss fastställd minimum teckningskurs endast varit fyra. Mot bakgrund av detta motsvara de 6 miljoner aktier GEM tecknat 150 % av deras åtagande. Vi har med detta återigen definitivt påvisat att det finansieringsavtal vi ingått med GEM fungerar och kommer framöver endast att utnyttja denna facilitet med GEM i samband med konkreta och presenterade förvärv och investeringar.”

Om GEM Global Yield Fund

Global Emerging Markets (”GEM”), www.gemny.com, grundades 1991. GEM är en 3,4 miljarder USD investeringsgrupp som har genomfört 365 transaktioner i 65 länder. Företaget är en alternativ investeringsgrupp som hantera en mängd olika investeringsinstrument över hela världen. GEM:s fonder inkluderar: CITIC-GEM Fund, Kinderhook, GEM Global Yield Fund, GEM India och VC Bank/GEM Mena Fund*.

*GEM lämnade både sina LP (Limited Partnership) och GP(General Partnership)-andelar under Q1 2010.

Om ExeoTech Invest

ExeoTech Invest AB (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN)

För mer information kontakta:

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Jesper Birgemo, VD/CEO, jesper.birgemo@exeotech.se

ExeoTech Invest AB (publ)