KOMMUNIKÉ FÖR ANDRA KVARTALET 2016

(För fullständig rapport, ink tabell se befigad fil)

• Nettoomsättning i Q2 uppgick till 2,8 MSEK (0,3 MSEK) och för H1 3,8 MSEK (0,5 MSEK).
  • EBITDA i Q2 uppgick till -3,1 MSEK (-0,9 MSEK) och för H1 -5,6 MSEK (-1,8 MSEK).
  • EBIT i Q2 uppgick till -3,4 MSEK (-0,9 MSEK) och för H1 -6,1 MSEK (-1,8 MSEK).
  • EBT i Q2 uppgick till -0,5 MSEK (-5,2 MSEK) och för H1 -3,4 MSEK (-10,3 MSEK)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick i Q2 till -0,0 MSEK och för H1 -2,7 MSEK (-2,7 MSEK).
  • Avkastning på Eget Kapital var för perioden negativ (neg)
  • Likvida medel per siste juni uppgick till cirka 0,5 MSEK (0,0 MSEK).
  • Koncernens eget kapital uppgick per den siste juni till 7,1 MSEK (-23,5 MSEK).
  • Räntebärande skulder uppgick per siste juni till 3,0 MSEK (14,6 MSEK).
  • Koncernens soliditet var 41 % och moderbolagets soliditet 18 %.

VD KOMMENTAR

Om jag skall ta tillfället i akt och kort sammanfatta läget för ExeoTech idag så kan jag konstatera att vi har fått ordning på bolagets balansräkning och säkerställt finansieringen. Vi har påbörjat bygget av en ny företagsgrupp med tonvikt på livsmedel, kombinerat med mer opportunistiska investeringar inom andra sektorer. Vi har sedan april, då vi lagt kontrollbalansräkningsproblematiken bakom oss och för första gången använt oss av det finansieringsavtal vi sedan tidigare ingått med GEM, kunnat lägga vårt fokus på att utveckla våra verksamheter, få en organisation, struktur och rutiner på plats för att hantera och utveckla våra verksamheter samt skapa kapacitet, både finansiellt och personellt, för att genomföra kompletterande förvärv.

Kostnaderna under första halvåret har varit exceptionellt höga då vi belastats med kostnader relaterade till externa rådgivare, förvärv, emissioner, tvister, men även ett utdömt vite av NGMs disciplinnämnd. Detta i kombination med att flera av våra befintliga verksamheter varit i uppstartsfas och att gjorda förvärv först ingår under andra kvartalet gör att den redovisade omsättning och resultatet för första halvåret inte ger en helt rättvisande bild av den underliggande utvecklingen.  Avslutningsvis därför lite kort orientering om våra olika verksamheter och hur de utvecklas.

La Petite Epicerie Saigon Ltd (LPES”), ett intressebolag sedan april med en ägarandel om 40 %, fortsätter att uppvisa extremt stark tillväxt. LPES har under perioden fortsatt ingå större leveransavtal med hotell i Vietnam och Kambodja och har per idag ingått leveransavtal för sylt, men nu även för honung och juice, med ett 30-tal hotell. Varje månad tillkommer nu ett 20-tal butiker, framförallt i södra Vietnam, som försäljningspunkter och antalet försäljningspunkter i Vietnam är nu cirka 300. Ett eget säljkontor har etablerats i Phnom Penh, Kambodja, och en intensiv bearbetning av denna marknad pågår. Nya distributörer har adderats i Frankrike och Belgien och provlansering som genomfördes med Globus i Schweiz har resulterat i att LPES sylt ingår i deras sortiment från och med 2017. Just nu lanseras torkad frukt i Vietnam och det ser redan nu ut som detta blir bolagets största produkt. Lansering av juice till hotell och restauranger i Vietnam har även påbörjats och även detta blir en betydande produkt. Exceptionell tillväxt kan förväntas under överskådlig framtid.

LPE Saigon AB (www.lpes.se) har etablerat LPES sylt i ett 20-tal butiker i Sverige. Försäljningen utvecklas enligt plan och förberedelser för lansering på ytterligare marknader pågår och då i första hand Danmark, Finland, Norge och Storbritannien. Inom kort utökas produktutbudet med bl.a. honung, te och torkad frukt, både frystorkad och soltorkad, vilket stärker bolagets attraktionskraft som leverantör.

The LPES Trading Company Pte Ltd (”LPES Trading”) (www.lpes-trading.com) har tagit fram en egen serie ekologiska tesorter från Vietnam och en egen serie frystorkad exotisk frukt som båda lanserats under La Petite Epicerie Saigon’s varumärke. Lanseringen blev något försenad men kommer att få betydande genomslag på både omsättning och resultat under andra halvåret. Ytterligare produkter lanseras under andra halvåret.

Facile & Co AB (www.facile.se), intressebolag sedan april med en ägarandel om cirka 26 %, lanserade den 1 juni nya Noble Selected ljus rom, Faciles enskilt största lansering någonsin. Noble Selected ljus rom kan redan idag konstateras vara en stor framgång och är nu den 4:e mest sålda ljusa rom på Systembolaget.

MBN Trading AB (www.mbntrading.se), ingår sedan april och är verksamt med import och försäljning av högkvalitativa kolonialvaror från Grekland och Ungern på den svenska marknaden, uppvisade initialt lägre omsättningen än beräknat då mer resurser behövts läggas på integration med vår verksamhet. Under sommaren har ett antal butiksdemonstrationer genomförts med gott resultat och kundbasen utökats med ytterligare butiker. I augusti har KIWA certifiering som leverantör av ekologiska produkter erhållits. Sedan augusti uppvisar åter bolaget försäljningstillväxt.

Österhagenprodukter AB (www.osterhagenglass.se), ingår sedan april och har initialt fokuserat på det egna nyöppnade glasskaféet i Hjo och leveranser till butiker i närområdet. Förnyade leveranser till Stockholm och Göteborg har först skett i början av augusti. Bolagets leveranskapacitet har förbättrats genom inköp av nytt distributionsfordon. Nya etiketter samt en helt nedbrytbar glassförpackning har tagits fram och lanseras under hösten med ny grafisk profil. Bolaget har även genomfört första leveranser till Jönköping där bearbetning av ett antal butiker påbörjats. Sedan juli uppvisar åter bolaget försäljningstillväxt.

Sameffekt AB (www.sameffekt.se) växer kraftigt och resultatutveckling är positiv. Idag finns inga tecken på avmattning. Tillväxten drivs bl.a. av nya arbetsmiljöregler.

Oak Event AB, verksamheten i Kalmar utvecklas enligt plan. Juni har påverkats av sommarlov och verksamheten har varit stängd i juli och öppnade åter i mitten av augusti. Volymerna ökar under hösten, dels som resultat av utökade avtal med befintliga skolkunder, dels ökat antal s.k. drop-in kunder. Uppstarten av verksamheten i Gävleborgs län, där avtal ingåtts avseende catering baserat på konceptet Måltid till en operatör av asylboende, är fortsatt försenat.

Vi har således nu på plats embryot till en ny företagsgrupp som kännetecknas av stark tillväxt, stabila kassaflöden och positivt resultat något som kommer att bli att mer tydligt under kommande kvartal.

VD, Jesper Birgemo

RESULTAT OCH KASSAFLÖDE

Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till cirka 2,8 MSEK (0,3 MSEK). EBITDA uppgick till cirka -3,1 MSEK (-0,9 MSEK). EBIT uppgick till cirka -3,4 MSEK (-0,9 MSEK). Av- och nedskrivningarna var cirka -0,3 MSEK (-0,0 MSEK) och finansnetto uppgick till cirka 2,7 MSEK (-4,3 MSEK). EBT uppgick till cirka -0,5 MSEK (-5,2 MSEK). Kassaflödet från den löpande verksamheten var 0,0 MSEK.

Nettoomsättningen för första halvåret uppgick till cirka 3,8 MSEK (0,5 MSEK). EBITDA uppgick till cirka -5,6 MSEK (-1,8 MSEK). EBIT uppgick till cirka -6,1 MSEK (-1,8 MSEK). Av- och nedskrivningarna var cirka -0,5 MSEK (-0,0 MSEK) och finansnetto uppgick till cirka 2,6 MSEK (-8,5 MSEK). EBT uppgick till cirka -3,4 MSEK (-10,3 MSEK). Kassaflödet från den löpande verksamheten var -2,7 MSEK (-2,7 MSEK).

FINANSIELL STÄLLNING

Likvida medel uppgick per den siste juni till cirka 0,5 MSEK (0,0 MSEK) och räntebärande skulder uppgick till cirka 3,0 MSEK (14,6 MSEK). Koncernens eget kapital uppgick till cirka 7,1 MSEK (-23,5 MSEK). Soliditeten i koncernen var 41 % och 18 % i moderbolaget.

INVESTERINGAR

Investeringar i materiella och immateriella anläggningstillgångar i andra kvartalet var 7,1 MSEK (0,0 MSEK) och för första halvåret 10,9 MSEK (0,0 MSEK).

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• I april ingicks avtal med övriga ägare i La Petite Epicerie International Pte Ltd, Singapore, ägare till La Petite Epicerie Saigon i Vietnam, att ExeoTech ökar sin ägarandel i bolaget från 10 % till 40 %, dels genom en nyemission som tillför verksamheten 210 000 USD i nytt kapital, dels genom förvärv av 3 % av befintliga aktier från övriga ägare för en summa om 13 500 USD.
  • I april avslutades avtalet med Mangold Fondkommission avseende likviditetsgarant.
  • I april meddelades att en första utbetalning från GEM i enlighet med det finansieringsavtal som ingicks i februari begärts och att GEM bekräftat att begäran accepterats.
  • I april invaldes Henrik von Essen i Faciles styrelse såsom representant för ExeoTech.
  • I maj avgick Jan-Axel Näsman på egen begäran ur ExeoTechs styrelse.
  • I maj tecknade GEM 21 miljoner aktier till kurs 0,166 kr vilket tillförde cirka 3,5 MSEK.
  • I juni lanserades nya Noble Selected ljus rom i samtliga Systembolagets ca 435 butiker. Detta är Faciles, sedan april intressebolag till ExeoTech med en ägarandel om cirka 26 %, största lansering någonsin.
  • I juni genomfördes en riktad emission om total 39,3 miljoner aktier som tillförde cirka 6,6 MSEK. Emissionskursen var 0,168 kr per aktie.
  • I juni meddelades att en andra utbetalning från GEM i enlighet med det finansieringsavtal som ingicks i februari begärts och att GEM har bekräftat att begäran accepterats.
  • Vid en extra bolagsstämma i juni godkändes styrelsens förslag att i efterhand godkänna styrelsens beslut om apportemission av aktier för förvärv av Sameffekt AB.
  • Den 29 juni offentliggjordes årsredovisning för 2015 med förtydligande av upplysning av särskild betydelse i revisionsberättelsen och grund för uttalande med avvikande mening
  • Vid ordinarie årsstämma den 30 juni fastställdes resultat- och balansräkningen samt koncernresultat- och balansräkningen för verksamhetsåret 2015 och att årets förlust överförs i ny räkning och att ingen utdelning utgår för räkenskapsåret 2015. Årsstämman beviljade envar av styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret och omvalde, intill nästa årsstämma, till styrelsen Henrik von Essen, Fredrik Nygren och Jesper Birgemo. Fredrik Nygren valdes till styrelsens ordförande. Årsstämman beslutade även att bemyndiga styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier, emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

• I juli meddelades att juni varit en stor framgång för Nobel Selected ljus rom. Närmare 4 400 flaskor har sålts vilket placerar Noble Selected ljus rom som den fjärde mest sålda ljusa rom på Systembolaget i juni och då endast passerad av kända och sedan länge etablerade märken såsom Bacardi, Havana Club och Barracuda Rum.
  • I juli tecknade GEM 6 miljoner aktier till kurs 0,101 kr, vilket tillförde en emissionslikvid om cirka 0,6 MSEK.
  • I augusti meddelades att juli har varit ännu en stor framgång för Noble Selected ljus rom. Närmare 5 155 flaskor har sålts av Systembolaget i juli, 17 % fler än i juni, och innebär att totalt 9 555 flaskor sålts sedan lanseringen i juni.
  • I augusti har Annelie Sparring anställts, på konsultbasis, som CFO och tillträder sin tjänst den 1 september 2016.
  • I augusti tecknades Letter of Intent (”LOI”) med ägarna av Restaurang EKO AB (”REKO”) i Växjö om att förvärva verksamheten senast den 15 september 2016. REKO omsätter cirka 2,1 MSEK, sysselsätter två personer och uppvisar svagt positivt resultat. Det totala förvärvspriset uppgår till cirka 0,7 MSEK. Därutöver tillkommer en kapitalisering om cirka 2 MSEK som görs för att tillföra verksamheten nödvändiga finansiella resurser för att kunna verkställa den nya affärsplanen som innebär att ett duplicerbart koncept tas fram baserat på en vidareutveckling av befintlig verksamhet och att med detta som bas etableras på fler orter i Sverige.

FRAMTIDSUTSIKTER

Samtliga av våra verksamheter uppvisar fortsatt stark tillväxt och under andra halvåret förväntas framförallt LPES Trading bidra med väsentligt större omsättning, ett resultat av gjorda produktlansering, men även verksamheten inom Oak Event förväntas ge väsentligt större bidrag då nya kundkontrakt och utökad verksamhet får genomslag. Därtill har under året förvärvade verksamheter såsom Österhagens glass och MBN Trading tillkommit först under andra kvartalet och kommer således att ge ett större bidrag under resten av året.

Därtill befinner vi oss i slutskedet av förhandlingar om förvärv av verksamheter inom EFV och Oak Event som tillför både väsentlig omsättning och resultat. Detta innebär att en större andel av årets omsättningsmål om 26 MSEK, varav 7 MSEK ursprungligen antogs komma från förvärv.

Därför finns det idag inte något som föranleder någon förändring av tidigare uttalade finansiella mål för innevarande år och vi räknar således fortsatt med att nå en omsättning om cirka 26 MSEK och EBITDA om cirka 3 MSEK, exklusive moderbolaget. Vårt mål avseende balansräkningen vid utgången av 2016 har redan uppnåtts då vi nu redovisar en soliditet på cirka 41 % och ett synligt eget kapital om cirka 7,1 MSEK, där ytterligare två emissioner genomförts och registrerats i juli som tillsammans tillför ytterligare cirka 6,7 MSEK i eget kapital och likvida medel.

NÄSTA RAPPORTTILLFÄLLE

Rapport för tredje kvartalet 2016 kommer att lämnas måndagen den 28 november 2016.

KONTAKTINFORMATION

Jesper Birgemo, VD                         070 - 895 39 34, jesper.birgemo@exeotech.se

Fredrik Nygren, styrelseordförande  070 - 428 35 10, fredrik.nygren@exeotech.se

För att erhålla ExeoTech Invests pressreleaser och rapporter skicka ett e-mail till info@exeotech.se, skriv ”Önskar pressrelease”.

ALLMÄN INFORMATION

ExeoTech Invest AB (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag. ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik och med tonvikt på livsmedel.

Visionen är att skapa en snabbväxande, lönsam och kassaflödespositiv företagsgrupp med en stabil bas i livsmedelssektorn som möjliggör mer opportunistiska investeringar i andra sektorer och att denna kombination säkerställer en kontinuerligt konkurrenskraftig avkastning,

Målet är att kontinuerligt uppnå en konkurrenskraftig avkastning. Med konkurrenskraftig avkastning avses en genomsnittlig absolut totalavkastning, d v s tillväxt i substansvärde med hänsyn till utdelningar, om minst 10 % per år, över en konjunkturcykel. ExeoTech skall dela ut minst 50 % av uppnådd avkastning i samband med avyttringar.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN).

Moderbolagets adress är Norra Vägen 18, 392 34 Kalmar. Bolagets säte är Kalmar.

TRANSAKTIONER MED NÄRSTÅENDE UNDER ANDRA KVARTALET

Den siste juni hade ExeoTech med dotterbolag reverslån om cirka 0,18 MSEK från Swedish Lloyd Ltd, som ägs av Fredrik Nygren, ordförande i styrelsen . Därutöver har bolaget under perioden på marknadsmässiga villkor köpt konsulttjänster från Swedish Lloyd Ltd, som ägs av Fredrik Nygren, för cirka 0,25 MSEK och från AICE AB för cirka 0,26 MSEK, som delägs av Jesper Birgemo, och för cirka 0,24 MSEK från Hevonen Invest AB, som ägs av Henrik von Essen.

REDOVISNINGSPRINCIPER

ExeoTech Invest tillämpar från årsskiftet K3-reglerna i sin koncern- och årsredovisning i enlighet med

BFNAR 2012:1 (K3).

Kalmar den 30 augusti 2016

Styrelsen i ExeoTech Invest AB (publ)

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av Bolagets revisorer.