LOI ingått om förvärv av verksamheter inom catering och kvalitetscertifiering.

STOCKHOLM, SVERIGE, 25 juni 2015 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

ExeoTech Invest AB (publ) (”ExeoTech”) har ingått ett intentionsavtal om att förvärva Idemo Holding AB, ett Jönköpingsbaserat bolag, som genom dotterbolag bedriver cateringverksamhet framförallt till skolor i smålandsregionen. Verksamheten omsätter idag cirka 11 MSEK, uppvisar ett positivt resultat och sysselsätter 10-tal personer. Verksamheten bedöms ha stor tillväxtpotential både för befintlig verksamhet men framförallt genom kompletterande förvärv.

Därutöver har ett intentionsavtal (LOI) ingåtts om att förvärva SAMEFFEKT AB, ett Växjöbaserat konsultbolag, fokuserat på kvalitetssäkring och certifiering av verksamheter. Bolagets kunder återfinns främst inom livsmedelsrelaterade verksamheter. Bolaget har idag fyra anställda, omsätter cirka 2 MSEK, och uppvisar positivt resultat.

Ovanstående förvärv värderas tillsammans till cirka 11 MSEK och köpeskilling kommer att erläggas med cirka 73 miljoner nyemitterade ExeoTech aktier. I tillägg avser ExeoTech genomföra en kvittningsemission för reglera en stor del av bolagets befintliga skulder.

Avsikten är att ovanstående förvärv samt avtal om kvittning skall vara slutfört senast den siste juli. Detta förutsätter båda bolagsstämmogodkännande och bolagsordningsändring. Därför har styrelsen beslutat att ställa in bolagsstämman den 30 juni och kalla till ny bolagsstämma torsdagen den 30 juli.

Nytt publicerings datum  för årsredovisning är torsdagen den 16 juli 2015.

I en kommentar säger ExeoTech VD Henrik von Essen ”Vi är ännu inte helt i mål men vi har nu tagit ett stort steg framåt till att skapa en stabil verksamhet med stor tillväxt potential orienterad mot livsmedelssektorn”.

Allmän information

ExeoTech Invest ABs (publ), (”ExeoTech”) 556536-0954, affärsidé är att bereda sina aktieägare en konkurrenskraftig avkastning genom att förvärva, utveckla, och avyttra rörelsedrivande bolag.  ExeoTech skall i första hand investera i hel- eller delägda rörelsedrivande bolag, både noterade och onoterade, inom tillverkning, handel och logistik. Konkurrenskraftig avkastning uppnås genom att ExeoTech såsom aktiv ägare tillför kunskap och resurser som möjliggör en snabbare och säkrare värdeskapande utveckling. Med konkurrenskraftig avkastning avses en genomsnittlig absolut totalavkastning, d v s tillväxt i substansvärde med hänsyn till utdelningar, om minst 10 % per år, över en konjunkturcykel. ExeoTech skall dela ut minst 50 % av uppnådd avkastning i samband med avyttringar.

ExeoTech är noterat på NGM-MTF (ETIN).

För mer information, kontakta:

Fredrik Nygren, Styrelseordförande, fredrik.nygren@exeotech.se

Henrik von Essen, VD/CEO, henrik.vonessen@exeotech.se