MRT Wind har erhållit sin hittills enskilt största order

STOCKHOLM, SVERIGE, 25 juni 2013 – (NGM MTF, ETIN). ExeoTech Invest AB (publ).

Sedan de initiala problemen med styrelektroniken i vindgeneratorn WG 100 lösts i april, har MRT Wind GmbH’s orderingång och försäljning stadigt accelererat. Framförallt har den ökat i Tyskland där orderingången sedan april nu motsvarar en årstakt om mer än 200 enheter.

Förra veckan erhöll dessutom MRT Wind sin hittills enskilt största order, en order om 24 enheter till ett värde om cirka MSEK 1,2. Ordern kommer från bolagets distributör i Latinamerika och enheterna är avsedda för provinstallationer tillsammans med ett antal hotell och en snabbmatskedja, där samtliga avser att använda WG 100, både som reklambärare och för energigenerering, framförallt för belysning.

ExeoTech Invest äger 20 % av MRT Wind samt har genom det helägda dotterbolag FMC exklusiva rättigheter till MRT Winds produkter i Sydostasien och Oceanien. Såsom tidigare meddelats inleds nu arbetet med en fokuserad lansering i utvalda länder i Sydostasien och Oceanien.

Om ExeoTech Invest AB

ExeoTech Invest AB:s (”ExeoTech”) affärsidé är att förvärva och utveckla mindre teknikorienterade bolag med en stark produktidé som baseras på egenutvecklad teknik och där utmaningen är att etablera kommersiell produktion och distribution. ExeoTech bedömer detta segment som mycket intressant då bankfinansiering sällan är tillgänglig för denna typ av bolag och intresset begränsat från både riskkapital och kapitalmarknad. ExeoTech kan stärka dessa bolag genom att tillföra management resurser, administrativa resurser och stark teknisk kompetens. I ExeoTech ingår idag de helägda dotterbolagen C2SAT Communications AB, som utvecklar, tillverkar och säljer innovativa 4-axliga stabiliserade VSAT antenner för framförallt marina installationer, och AIMS AB, som utvecklar och säljer IMU:er, FMC Renewable Technologies AB, som har exklusiva rättigheter till att distribuera, sälja och tillverka produkten minivindkraftverket WG 100 och dess efterföljare, på följande geografiska marknader; Sydostasien, Sydkorea, Japan, Kina, Taiwan, Australien och Nya Zeeland. Därtill har ExeoTech Invest en ägarandel om 20 % i MRT Wind GmbH, ett bolag fokuserat på minivindkraftverk verksamt framförallt i Europa.

ExeoTech Invest AB (publ) är noterat på NGM-MTF (ETIN) med Mangold som likviditetsgarant (market maker).(www.exeotech.se)

För mer information, kontakta:

Fredrik Nygren, Styrelseordförande

ExeoTech Invest