Exide lanserar nytt innovativt VRLA GEL-batteri för batterikrävande fordon

Exide Technologies, världsledande på området lagrad energi, hjälper transportföretagen att hålla hjulen rullande med hjälp av VRLA (Valve-Regulated Lead-Acid) GEL-batterier för lastbilar. En teknik som tar cykeltåligheten till nya nivåer. Det nya underhållsfria batteriet ger långt större cyklingstålighet än ett fritt ventilerat SHD-batteri (Super Heavy Duty) och AGM-batterier (Absorbent Glass Mat). Det gör det perfekt för energikrävande användning, såsom i långdistansfordon med bekvämlighetsutrustning ombord, och i nyttofordon som utför omfattande stadsleveranser. GEL-batteriet är det batteri som klarar den djupaste urladdningen, vilket förbättrar energitillgängligheten, och därmed batteriets livslängd.

Med konsumenter som förväntar sig allt snabbare och pålitligare leveranser, är det mer angeläget än någonsin tidigare för transportföretagen att se över sina totala ägandekostnader och minimera risken för driftstopp. När det gäller nyttofordon uppmanas återförsäljare och verkstäder att välja högkvalitativa batterier som kan möta de omfattande kraven på cykling, startförmåga och vibrationstålighet.

Som svar på de växande behoven lanserar Exide nu Endurance+PRO GEL. Ett banbrytande, nytt VRLA-batteri, baserat på GEL-teknik som ger såväl transportföretag som verkstäder konkurrenskraftiga fördelar. Bakom GEL-batteritekniken står Sonnenschein®, ett av Exides varumärken. Ett GEL-batteri ger extrem cyklingstålighet och en imponerande energigenomströmning under hela sin livslängd. GEL-tekniken är underhållsfri och synnerligen tålig vad gäller djupurladdningar, samtidigt som den bidrar till en säker och tillförlitlig start. Det handlar om en beprövad teknik som används i ytterst krävande och kritiska applikationer.

– Transportföretagen och deras chaufförer är beroende av att batterierna gör sitt jobb utan avbrott, dag som natt. Kraven på cyklingstålighet för långdistansfordon och lastbilar har ökat markant. Det räcker inte med att fokusera på batteriernas startkraft. Därför är vi mycket glada över att kunna presentera våra nya VRLA GEL-batterier för energikrävande fordon. Nu slipper företagen oroa sig för att batterierna inte fungerar som de ska, säger Michael Geiger, VP Sales & Marketing – EMEA på Exide Technologies.

Exide – ledande tillverkare av OE- och eftermarknadsbatterier för fordonsindustrin och industriverksamheter i stort – erbjuder ett brett spektrum av ersättningsbatterier för nyttofordon. Förutom EndurancePRO-serien har bolaget fyra andra batteriserier för nyttofordon, utvecklade för att möta olika behov: StrongPRO som har nästa generations höga vibrationstålighet och levereras med Carbon Boost-teknik (Exides smarta elektrokemiska lösning för längre hållbarhet och snabbare återuppladdning) samt PowerPRO; PowerPRO Agri & Construction och StartPRO. Varje batteri har en unik kombination av egenskaper som bidrar till att de, vart och ett, lever upp till nyttofordonens specifika krav på vibrations- och cyklingstålighet samt startkraft.

Lanseringen innebär också att Exide nu kan erbjuda transportföretag, reservdelsdistributörer och verkstäder ett komplett urval av batterier för alla behov.
– Med Endurance+PRO GEL är vårt utbud av nyttofordonsbatterier större än någonsin. Tack vare våra erfarenheter från andra krävande sektorer, som industrisektorn, den marina sektorn och motorsportbranschen, är vi väl rustade att möta framtiden med löpande förbättringar av batteritekniken för nyttofordon, säger Michael Geiger.

För ytterligare information kontakta:
Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Nordic Tlf.: +46 (0) 888 62 17, e-post: tor.enlid@exide.com

www.exide.nu eller www.tudor.se

Varumärken
Exide, HVR och Carbon Boost är registrerade varumärken som tillhör Exide Technologies.

Exide Technologies är en global leverantör av energilagringslösningar för transport- och industrimarknaderna. Exides 130 år av teknisk innovation, i kombination med verksamhet i mer än 80 länder, tillåter företaget att leverera övertygande lösningar för världens nuvarande och framtida energibehov. Exide producerar och återvinner ett brett sortiment av produkter, och förser segmenten Transportation, Network Power och Motive Power med batteri- och energilagringssystem samt specialapplikationer för vitt skilda branscher. Här kan nämnas lantbruk, bilar, elverk, transport- och speditionsfirmor, båtar, materialhantering, försvaret, gruvdrift, försörjningsföretag och UPS-anläggningar m.m. Exides motto är Powering the World Forward. Företagets historia och storlek gör, tillsammans med en stark entreprenörsanda, Exide till det rätta valet för kunder som vill ha mer än bara en batterileverantör.

Taggar: