Exide sponsrar racingteamet Intact GP under Moto2-säsongen 2019

Exide Technologies (www.exide.nu/), en global leverantör av lagringslösningar för elenergi för transport- och industrimarknaderna, har meddelat att företaget kommer att sponsra Intact GP under Moto2 Grand Prix-säsongen. Detta motorcykelmästerskap är attraktivt och varje event lockar stor publik via tv, radio och online-kanaler.

I år ingår Marcel Schrötter i Intact GP-teamet. Denna spännande, unga tyska förare var bland de 10 främsta i förra årets VM, innan en skada tillfälligt stoppade framgångarna. I teamet ingår även Tom Lüthi, den erfarna schweiziska föraren som blev en av världens yngsta världsmästare år 2005.

MotoGP-säsongen 2019 inleddes med Qatar Grand Prix den 10 mars. Mästerskapet kommer att ha världsomspännande mediatäckning under de 19 internationella tävlingarna, bland annat på Eurosport och Servus TV. I tävlingarna testas många prototypcyklar som ger en fingervisning om framtida utveckling, och de är därför välbesökta av såväl fans som tillverkare. Exides logotyp kommer att visas på Intact GP:s motorcyklar, på förarnas dräkter, på teamets klädsel och på olika platser i arenan.

Exides sponsring täcker även Intact GP:s engagemang i den nya MotoE-klassen för eldrivna motorcyklar, som nu inleder sin första säsong. Här ska den schweiziske föraren Jesko Raffin tävla för Intact GP. Han blev den yngsta Yamaha Cup-mästaren någonsin vid 15 års ålder och har åtskilliga års erfarenhet inom Moto2.

Exides Motorbike & Sport-batterisortiment inkluderar Exide Li-Ion, GEL, AGM Ready, AGM och Conventional, var och en framtagen för olika typer av användning. Exide Li-Ion är upp till 80 % lättare än ett vanligt MC-batteri, vilket tillåter snabbare acceleration, mer responsiv bromsning och bättre kontroll över maskinen. Batteriet är underhållsfritt, laddas exceptionellt snabbt och erbjuder enastående säkerhetsfunktioner.
– Vi är mycket glada att ha Exide som sponsor, säger Marcel Schrötter vid Intact GP. Företaget har ett marknadsledande utbud av motorcykelbatterier, ett avundsvärt rykte om tillförlitlighet och några av de mest avancerade tekniska lösningarna i branschen. Exide erbjuder det allra bästa av prestanda, från den ultralätta konstruktionen hos Exide Li-Ion till det exceptionella djupurladdningsskyddet i Exide Gel.

Inför 2019 års säsong övergick tävlingsklassen Moto2 till trecylindriga 765 cc-motorer från Triumph. Den nya motortypen levererar mer än 138 hästkrafter och förväntas leda till stora omvälvningar i resultatlistorna efter en lång period där Hondas 600 cc-motorer använts. Intact GP:s cyklar kommer att ha chassin från Kalex Engineering och hjulupphängning från Öhlins.

För ytterligare information kontakta:
Tor Enlid, marketing manager Exide Technologies Norden, tfn: +46 10 888 62 17, e-post: tor.enlid@exide.com

Om Exide Technologies
Exide Technologies är en global leverantör av energilagringslösningar för transport- och industrimarknaderna. Exides 130 år av teknisk innovation, i kombination med verksamhet i mer än 80 länder, tillåter företaget att leverera övertygande lösningar för världens nuvarande och framtida energibehov. Exide producerar och återvinner ett brett sortiment av produkter, och förser segmenten Transportation, Network Power och Motive Power med batteri- och energilagringssystem samt specialapplikationer för vitt skilda branscher. Här kan nämnas lantbruk, bilar, industritransportfordon, gaffeltruckar och rengöringsmaskiner, marin framdrivning, materialhantering, militär teknik, gruvdrift, motorsport, järnväg, säkerhet, telekommunikation, energiproduktion och avbrottsfri kraft (UPS), bland andra. Exides motto är Powering the World Forward. Företagets historia och storlek gör, tillsammans med en stark entreprenörsanda, Exide till det rätta valet för kunder som vill ha mer än bara en batterileverantör.

Taggar: