Undvik batteriproblem med arbetsmaskinen efter vintern – Exide och Tudor ger praktiska tips inför våren

Batterier till jordbruks- och arbetsmaskiner utvecklas hela tiden för att klara de allt högre krav och påfrestningar som batterierna utsätts för, som starka vibrationer och långa perioder utan användning. Exide är en global producent av batterier till alla typer av fordon, även traktorer, lastare och grävmaskiner. Här är några värdefulla tips för att undvika urladdade eller förstörda batterier med förlorad tid och pengar som följd.

–Jordbruks- och arbetsmaskiner utsätts för väldigt tuffa påfrestningar och det gäller även batterierna. Batterierna är gjorda för att klara av dessa påfrestningar men de behöver undersökas med jämna mellanrum. Många hör av sig om frågor kring urladdade batterier och det visar sig ofta att man glömt bort det över vintern, därför har vi sammanställt de här tipsen. Det handlar om enkla saker som att undersöka batteriet efter skador och kontrollera laddningen, säger Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Norden.

Att undersöka batteriet i sin arbetsmaskin innan man sätter igång att arbeta med den efter vintern är en investering i såväl tid som pengar och naturen omkring dig. Ett startbatteri som inte används under en lång period riskerar att gå sönder i förtid om det inte sköts korrekt. Även om du förberett ditt batteri bra inför vinterförvaringen finns det dock fortfarande saker att tänka på när den ska användas igen på våren.

Att låta ett batteri förstöras i förtid är kostsamt både för plånbok och miljö och upptar även onödig tid och energi från annat.

Exides batteritips för din arbetsmaskin efter vinterförvaring:

• Undersök om batteriet har några synliga skador, har det bildats fukt eller kondens kan polerna oxidera. Rengör batteriet med en fuktig trasa och smörj in polerna med fett för att skydda mot oxidering.
  • Kontrollera att batteriet är fulladdat. Det gör du lättast med en voltmätare eller batteritestare som visar om batteriet behöver laddas eller om det är dags att investera i ett nytt.
  • Om batteriet laddat ur kan en sulfatering göra batteriet svårladdat. I värsta fall kan batteriets plasthölje ha fryst sönder och syra läckt ut. Då ska batteriet bytas.
  • Köp en bra laddare som är anpassad för ditt batteri och som har automatisk temperaturkompensering.
  • För öppningsbara batterier bör syranivån kontrolleras, fyll på med batterivatten vid behov.

Fakta: Startbatterier till arbetsmaskiner har en livslängd på flera år under förutsättning att batteriet används och sköts på rätt sätt. Alla batterier självurladdar lite grann och då sjunker succesivt vilospänningen. Om batterier inte hålls fulladdade så finns det risk att de sulfaterar, vilket minskar kapaciteten. Om vilospänningen hamnar under 12,4 V så ska batteriet laddas. Ett urladdat batteri kan även frysa sönder vid normala vintertemperaturer.

Exide Technologies är en av världens största tillverkare av batterier med tillbehör till fordonsbranschen. I Sverige säljs produkter även under varumärket Tudor. Exides batterier och laddare finns att köpa hos återförsäljare av blybatterier till fordon.

Hitta mer om urladdning här: https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/

För ytterligare information, kontakta:
Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Norden, tfn: +46 706 37 07 63, e-post: tor.enlid@exide.com
Viktor Ekermo, Product Manager/OE Project Manager EU, Exide Technologies Norden, tfn: +46(0)706-37 58 75, e-post: viktor.ekermo@exide.com

www.exide.nu/ eller www.tudor.se

Om Exide Technologies
Exide Technologies är en global leverantör av energilagringslösningar för transport- och industrimarknaderna. Exides 130 år av teknisk innovation, i kombination med verksamhet i mer än 80 länder, tillåter företaget att leverera övertygande lösningar för världens nuvarande och framtida energibehov. Exide producerar och återvinner ett brett sortiment av produkter, och förser segmenten Transportation, Network Power och Motive Power med batteri- och energilagringssystem samt specialapplikationer för vitt skilda branscher. Här kan nämnas lantbruk, bilar, elverk, transport- och speditionsfirmor, båtar, materialhantering, försvaret, gruvdrift, försörjningsföretag och UPS-anläggningar m.m. Exides motto är Powering the World Forward. Företagets historia och storlek gör, tillsammans med en stark entreprenörsanda, Exide till det rätta valet för kunder som vill ha mer än bara en batterileverantör.

Taggar:

Citat

Tor Enlid, Marketing Manager, Exide Technologies Norden.