Exigen Services köper kinesisk programvarujätte inom outsourcing

Report this content

Affären ökar den globala skalbarheten, vidgar erbjudandet och erbjuder tjänster till nordiska företag som verkar på den asiatiska marknaden.

Exigen Services, det ryska bolaget inom applikationsoutsourcing, köper den kinesiska programvarutillverkaren Taihoo Technologies. På det här viset vill Exigen Services, som idag är ledande inom agile-utveckling, skapa ett mer skalbart och högkvalitativt erbjudande för de västerländska företag som söker en partner för it-tjänster på plats på den asiatiska marknaden. Förvärvet kommer också att expandera Services globala kapacitetsleverans genom att företaget nu kommer att kunna leverera tjänster under dygnets alla timmar. – Förvärvet av Taihoo möjliggör nya unika och konkurrenskraftiga erbjudanden till våra kunder i Sverige och övriga Norden. Taihoos starka kompetens inom den mobila sektorn öppnar upp nya marknadsnöjligheter för oss på den nordiska marknaden. Allt eftersom våra kunder ökar kraven på "time-to-market" kan vi nu erbjuda nya lösningar som ökar takten genom att utnyttja dygnets alla timmar, säger Anders Ingerstedt, Nordenchef på Exigen Services. Samtidigt som man förser den kinesiska marknaden med expertis inom programvaruutveckling finansiella tjänster, media och telekom, kommer Exigen Services erbjudanden nu även att innefatta Taihoos spetskompetens inom mobil data, produktcykelhantering (PLM), inbäddad utveckling och kvalitetssäkring. – Att ta ansvar för kundens it-projekt på det sättet, att minska riskerna och öka de ekonomiska förutsättningarna, har varit Exigens ledstjärna sedan bolaget uppstod, säger Alec Miloslavsky, CEO på Exigen Services. Genom köpet av Taihoo, så kan vi förse kunderna med ökad skalbarhet utan att för den sakens skull behöva ge avkall på den kvalitet som vi är kända för. Speciellt för kunder som vill närma sig Kina kan vi nu erbjuda lokal utveckling genom en pålitlig partner. – Vår kombinerade erfarenhet och expertis inom innovativa tekniker och metoder blir till resultat för våra kunder som söker skalbara lösningar, säger Qili Zhang, CEO och grundare av Taihoo Technologies. Exigen Services’ förmåga att förutsägbart kunna leverera högskaliga projekt inom it-outsourcing möjliggör för partnerskap gentemot kinesiska kunder som söker implementera integrerade system genom en lokalt baserad leverantör. Exigen Services Kina kommer att ledas av Taihoos grundare, Qili Zhang, som därmed tar positionen som General Manager. Innan han grundade Taihoo Technology, har Mr Zhang varit med och grundat ett flertal teknikföretag däribland Prisma Software, Starfics Software, Jiexun Technology och Suzsoft International. Han har också innehaft ett flertal ledande positioner på Borland Software och Vox Technologies.