Bologna, kulturhuvudstad 2000, väljer BTJ Produkter AB för att inreda sitt huvudbibliotek. I konkurrens med Europas ledande leverantörer av inredning för bibliotek har BTJ Produkter vunnit anbudstävlingen till det nya biblioteket i Bologna, Italien, ordersumman är 4,5 miljoner kronor. Biblioteket är en vacker anrik byggnad som är byggt på ett ännu äldre romerskt forum och det kommer att bli ett av de mest spektakulära biblioteken som inreds i år. Inredningsförslaget har gjorts i samarbete mellan BTJ Produkter, ABACO Forniture S.r.l. och den Italienske arkitektfirman LLAABA. Att få uppdraget att inreda detta mycket prestigefyllda projekt befäster BTJ Produkters position som den ledande inredningsleverantören för bibliotek i Europa. Bolaget har 35 anställda och en omsättning på 110 mkr. Huvudkontoret finns i Lund och dotterbolag i Belgien. BTJ Produkter ingår sedan 1 juni 2000 i Expanda Design Group. Exempel på andra viktiga projekt som BTJ Produkter har levererat eller kommer att leverera inredning till under året är NTNU Trondheim Norge, ENS Lyon Frankrike, Dubai Municipality Public Library UAE, Braine l'Alleud Belgien, Esbjerg och Holmsland Danmark, Eslövs och Hässleholms kulturhus. Växjö den 16 augusti 2000 BTJ PRODUKTER AB Thomas Johannesson Frågor besvaras av Expandas VD Jan Ove Forsell, tel 0470-72 79 70, 070-582 08 28 eller BTJ Produkters VD Thomas Johannesson, tel 046-31 18 00, 070-2140 350 Expandas affärsidé är att utveckla och långsiktigt äga en grupp av företag med huvudsaklig inriktning på produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential. Dotterbolagen Abstracta, BTJ Produkter, Gärsnäs, Lammhults och Skaga är sådana bolag med klar designprofil. Expandaaktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Ambitionen är att Expanda Design Group under 2001 skall bestå av designföretag med en samlad årsomsättning på minst 1 mdr kr. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/16/20000816BIT00660/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/16/20000816BIT00660/bit0002.pdf