Delårsrapporten för perioden 1 januari - 30 juni 2000

Pressmeddelande från Expanda AB (publ), 556541-2094 Delårsrapporten för perioden 1 januari - 30 juni 2000 distribueras som en del av detta pressmeddelande Några väsentliga punkter * Koncernomsättningen steg med 66 procent till 392 mkr * Koncernens rörelseresultat (exkl jämförelsestörande poster) ökade 70 procent till 32,8 mkr; inkl jämförelsestörande poster blev rörelseresultatet 49,7 mkr * Resultatet efter finansiella poster blev 47,1 mkr, vilket motsvarar 3.76 kr per aktie * Tre företag , Gärsnäs AB, BTJ Produkter AB och Diafax AB, har förvärvats under första halvåret i linje med koncernens förvärvsstrategi * Rekordhög orderstock hos dotterbolaget Lammhults * Nyförvärvade Gärsnäs visar överskott andra kvartalet * Koncernomsättningen för helår beräknas nå cirka 850 mkr * Rörelseresultatet för helår beräknas uppgå till 85 - 90 mkr inklusive jämförelsestörande poster * Helårsresultatet efter finansnetto beräknas uppgå till 75-80 mkr, vilket motsvarar en vinst per aktie på cirka 6,50 kr Växjö den 15 augusti 2000 Expanda AB Jan Ove Forsell Frågor besvaras av Expandas VD Jan Ove Forsell, tel 0470-727970, 070-5820828 Expandas affärsidé är att utveckla och långsiktigt äga en grupp av företag med huvudsaklig inriktning på produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential. Dotterbolagen Abstracta, BTJ Produkter, Gärsnäs, Lammhults och Skaga är sådana bolag med klar designprofil. Expandaaktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Ambitionen är att Expanda Design Group under 2001 skall bestå av designföretag med en samlad årsomsättning på minst 1 mdr kr. Expanda AB (publ), org nr 556541-2094 Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2000 * Omsättning 392,4 mkr (237,0 mkr) * Rörelseresultat 49,7 mkr (19,3 mkr) * Resultatet efter finansiella poster 47,1 mkr (60,1 mkr) * Resultatet efter schablonskatt och minoritetsandel per aktie 3,76 kr (6,00 kr) * Eget kapital 225,4 mkr (186,6 mkr) * Eget kapital per aktie 26,72 kr (22,44 kr) * Soliditet är 36 % (27 %) Omsättning och resultat Koncernens omsättning uppgick till 392,4 mkr (237,0 mkr) och rörelseresultatet till 49,7 mkr (19,3 mkr). I rörelseresultatet ingår jämförelsestörande poster på 16,9 mkr, varav 3,3 mkr utgör återbetalning av del av tidigare infriad borgen och 13,6 mkr utgör till koncernens bolag allokerade överskottsmedel i SPP diskonterade till nuvärde. Resultatet efter finansiella poster blev 47,1 mkr (60,1 mkr). I jämförelsesiffran för 1999 ingår reavinst vid avyttring av dotterbolag med 42,4 mkr. Exklusive jämförelsestörande poster uppgick ökningen av rörelseresultatet till 70 procent medan omsättningen steg med 66 procent Första kvartalet omsatte koncernen 191,4 mkr med ett rörelseresultat före jämförelsestörande poster på 19,3 mkr, andra kvartalet blev omsättningen 201,0 mkr med ett motsvarande rörelseresultat på 13,5 mkr. Det finns en betydande säsongsvariation i resultatet främst genom att Skaga når sin högsta omsättning och sitt bästa resultat under första och tredje kvartalen, då nya kollektioner presenteras. Aktiedata och nyckeltal Resultatet per aktie efter schablonskatt och minoritetsposter uppgick till 3,76 kr (6,00 kr) och synligt eget kapital per aktie till 26,72 kr (22,44 kr). Soliditeten uppgick till 36 procent (27 procent). Företagsförvärv under året Tre företag har förvärvats under första halvåret i linje med koncernens förvärvsstrategi. De designföretag som vid halvårsskiftet ingår i Expanda Design Group har en proforma årsomsättning på drygt 600 mkr, jämfört med proforma 350 mkr för ett år sedan. Vår ambition är att under loppet av år 2001 ha designföretag i gruppen med en samlad årsomsättning på 1 miljard kronor. De företag som förvärvats hittills i år är Gärsnäs AB, BTJ Produkter AB och Diafax AB. Gärsnäs I januari förvärvade Lammhults Möbel AB 100 procent av aktierna i branschkollegan Gärsnäs AB. Gärsnäs har under senare år haft en stagnerande volym och bristande lönsamhet men designmässigt förstklassig kollektion. Omsättningen 1999 uppgick till 43 mkr och resultatet var negativt före extraordinära intäkter. Lammhults och Gärsnäs kompletterar varandra profil-, material- och produktionsmässigt. Förutom en potential för ökad försäljning på exportmarknaderna är företagen tillsammans dubbelt så stora som den störste konkurrenten inom bolagens segment på den svenska marknaden. De två starka varumärkena, Lammhults och Gärsnäs, skall behållas var för sig och vidareutvecklas. BTJ Produkter Expanda övertog den 1 juni från Bibliotekstjänst AB samtliga aktier i design- och inredningsföretaget BTJ Produkter AB. BTJ Produkter planerar, inreder och utrustar miljöer för information och utbildning. Verksamheten bedrivs i två produktområden, dels projektförsäljning av inredningsprodukter via återförsäljare, dels direktförsäljning av inredningsprodukter och materiel via katalog och e-commerce. Omsättningen 1999 uppgick till 109 mkr varav, cirka 70 procent på export. Rörelseresultatet var 6,4 mkr. Avsevärda synergier finns mellan BTJ Produkter och Abstracta och Lammhults inom såväl produktutveckling, marknadsföring som administration. Diafax Abstracta förvärvade med tillträde den 1 juli Diafax AB. Bolaget, som finns i Hallsberg, omsatte förra året 30 mkr med ett positivt resultat. Bolaget har 14 anställda. Diafax har sedan mer än 25 år utvecklat och sålt AV- och konferensinredningsprodukter av hög kvalitet och högt designvärde. Abstracta och Diafax, som redan nu har ett samarbete på produktionssidan, kompletterar varanda väl och synergier finns inom ett flertal områden. Dotterbolagens utveckling Lammhults/Gärsnäs Bolagen utvecklar, tillverkar och marknadsför funktionella möbler för offentliga miljöer. Produkterna har högt designvärde. Lammhults visar fortsatt stabil utveckling med en omsättning på 78,6 mkr, vilket är 7 procent mer än föregående år. Rörelseresultatet har också ökat och uppgår till 9,3 mkr. Den svaga euron har varit till nackdel för bolaget. Lammhults har under våren haft en mycket kraftig orderingång från framför allt den svenska marknaden. Orderstocken den 30 juni uppgår till 30 mkr vilket är "all-time high" för bolaget. Gärsnäs omsatte under perioden 21,3 mkr med en rörelseförlust på 1,2 mkr. Andra kvartalet har gått med vinst. Det omfattande förändringsarbete som initierades i Gärsnäs i samband med förvärvet för att tillvarata de synergier som finns har börjat synas i resultatet. Orderingången har vänt uppåt och orderstocken vid utgången av juni var drygt 11 mkr. Arbetet med att föra ut Gärsnäs produkter via Lammhults agentnät fick sitt första betydande genombrott under juli med en större leverans till Japan. Abstracta Abstracta utvecklar, tillverkar och marknadsför kontorsinredningsprodukter med högt designvärde. Omsättningen blev 57,1 mkr, 5 procent mer än i fjol. Rörelseresultatet blev 6,6 mkr, vilket också överstiger resultatet för motsvarande period i fjol. Abstracta övertog vid årsskiftet KF:s centrala lagerfastighet i Lammhult, vilken skall byggas om och anpassas till Abstractas behov. Projekteringsarbetet har igångsatts. Fastigheten är på 14.000 kvm. I mitten av 2001 skall all Abstractas verksamhet i Lammhult vara samlad under ett tak. Den totala investeringen fördelad på två år beräknas bli i nivån 35 mkr. Diafax har inte påverkat siffrorna eftersom övertagandet skett den 1 juli. BTJ Produkter BTJ Produkter planerar, inreder och utrustar miljöer för information och utbildning. Omsättningen under första halvåret var 51,9 mkr. Bolaget ingår i Expandakoncernens redovisning för juni med en omsättning på 7,2 mkr och ett nollresultat. Under juli månad flyttar BTJ Produkter till nya lokaler i Lund. Verksamheten har hittills bedrivits som en integrerad del av Bibliotekstjänstkoncernen. Väsentliga kostnadsbesparingar kommer att uppnås redan under hösten. Skaga Skaga formger, producerar och marknadsför glasögonbågar under egna varumärken. Bolaget omsatte 52,7 mkr, vilket är något över fjolårets nivå. Skaga fortsätter att visa utomordentligt god lönsamhet med ett rörelseresultat på 11,0. Skaga når sina bästa resultat under första och tredje kvartalen. R-man/Ätran Verksamheten är baserad huvudsakligen på rör- och trådbockning samt svetsning. R-man i Värnamo arbetar som underleverantör till svensk verkstadsindustri, R- mans omsättning uppgick till 35,1 mkr, 6 procent högre än i fjol. Rörelseresultatet blev 3,2 mkr, vilket också överstiger fjolårets nivå. I dotterbolaget Ätran Form pågår ett intensivt förändringsarbete för att förvandla bolaget från ett traditionellt verkstadsföretag till ett varumärkesföretag med egna produkter. Ätran Forms omsättning uppgick till 19,1 mkr med ett negativt resultat på 1,2 mkr. Till detta skall läggas marknadssatsningar i dotterbolaget L-Form på 1,2 mkr. Satsningarna kommer att fortsätta under resten av året. I Ätran Form skapas två helt nya områden för designade produkter (lastbärare för tvåhjulingar, produkter för butikslogistik), som vi bedömer har en god tillväxtpotential. Andersson & Callenberg Andersson & Callenberg är ett konstruktions-, konsult- och serviceföretag inom marin el och elektronik, framför allt gentemot den expanderande marknaden för kryssningsfartyg. Koncernens omsättning uppgick till 121,2 mkr, vilket är en ökning med 18 procent. Mer än hälften av omsättningen genereras i USA- verksamheten. Rörelseresultatet blev 12,3 mkr, vilket också är 18 procent mer än i fjol. Vid årsskiftet tecknade dotterbolaget Callenberg Engineering AB order med Guangzhou Shipyard i Kina. Ordern, som uppgår till 65 mkr, gäller konstruktions- och materialleveranser av el- , navigations- och kommunikationsutrustning för två Ro/Pax-fartyg för Gotlandsbolaget. Bl a till följd av denna order är beläggningen i Uddevallabolaget mycket hög för närvarande. Investeringar Koncernens investeringar i produktions- och IT-utrustning uppgick till 11,8 mkr och investeringarna i byggnader till 15,3 mkr. Likviditet och finansiering Likvida medel, inklusive outnyttjade checkkrediter och kreditlöften, uppgick den 30 juni till 55,6 mkr (vid årsskiftet 109,9 mkr). Moderbolaget Moderbolagets verksamhet omfattar koncernledning, vissa koncerngemensamma funktioner och förvärvsfinansiering. Omsättningen uppgick till 2,9 mkr med ett negativt resultat efter finansiella poster på 2,1 mkr, till största delen hänförligt till räntekostnader. Investeringarna uppgick till 0 mkr (0). Likvida medel, inklusive outnyttjade checkkrediter och kreditlöften var 35,4 mkr (vid årsskiftet 90,3 mkr). Prognos Vi räknar med en fortsatt god utveckling under andra halvåret. Inredningsföretagen visar normalt högre omsättning och vinster under andra halvåret och detta byggs under av den goda orderstock bolagen hade vid halvårsskiftet. Skaga förväntas visa fortsatt hög lönsamhet även om vinsten beräknas bli något lägre än fjolårets rekordresultat. Satsningarna i Ätran Form beräknas medföra ett underskott även under andra halvåret. Andersson & Callenberg förväntas fortsätta sin stabila utveckling. Sammantaget betyder detta att vi beräknar att årets koncernomsättning kommer att nå cirka 850 mkr och rörelseresultatet uppgå till 85 - 90 mkr, inkluderande jämförelsestörande poster på 17 mkr. Resultatet efter finansnetto beräknas uppgå till 75-80 mkr, vilket motsvarar en vinst per aktie på cirka 6,50 kr. Växjö den 15 augusti 2000 Jan Ove Forsell Denna rapport har översiktligt VD granskats av bolagets revisor. [REMOVED GRAPHICS] [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/15/20000815BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/15/20000815BIT00590/bit0002.pdf