Dotterbolaget Abstracta lägger grunden för fortsatt expansion

Report this content

Dotterbolaget Abstracta lägger grunden för fortsatt expansion. Förvärvar fastighet om 14.000 kvm i Lammhult Abstracta AB, som ingår i Expanda Design Group, utvecklar, producerar och marknadsför inredningsprodukter med högt designvärde för kontor, skola och offentlig miljö. Bolaget har verksamheter i Lammhult och Perstorp. Abstracta har expanderat kraftigt under senare år och beräknas under 1999 omsätta drygt 100 mkr med god lönsamhet. Siktet är inställt på att omsättningen inom 2-3 år skall vara 150 mkr. Under 1999 har ett flertal nya produkter lanserats, bl a en mobil och kompakt konferensmöbel VIDI (design Anders Ekengren), vilken belönades med designpriset Silver Award vid den stora Neocommässan i Chicago i somras. Marknadssidan har byggts ut under året, bl a med ett nytt säljbolag i England. I Lammhult är verksamheten i dag spridd på 3 olika platser. Dessutom är lokalerna för små. För att säkra fortsatt expansion och dessutom kraftigt rationalisera verksamheten har Abstracta förvärvat KF:s centrala lagerfastighet i Lammhult, vilken skall byggas om och anpassas till Abstractas behov. Fastigheten är på 14.000 kvm. I mitten av 2001 beräknas all Abstractas verksamhet i Lammhult vara samlad under ett tak. Den totala investeringen utspridd på 2 år beräknas bli cirka 30-35 mkr. Den pressinformation som lämnats av Abstracta AB bifogas. Växjö den 2 december 1999 Expanda AB Jan Ove Forsell Frågor besvaras av Expandas VD Jan Ove Forsell, tel 0470-727970, 070-5820828 och av Abstractas VD Carl-Johan Hedberg, tel 0472-269600, 070-6705288 ******************************** ABSTRACTA I LAMMHULT KÖPER FASTIGHET AV KF Abstracta AB har förvärvat KF:s lagerfastighet i centrala Lammhult, av KF Fastigheter. Tillträde sker per den 1 januari år 2000. Under en två-årsperiod kommer sedan en omfattande renovering att ske; innebärande en total investering för Abstracta om 30 - 35 miljoner SEK. Fastigheten som byggdes 1969 har varit lager för KF-Interiör. Den har en total yta av hela 14.000 kvm som nu kommer att få en omfattande renovering och anpassning för Abstractas behov som huvudkontor, produktionslokaler och lager. Abstracta tillverkar och marknadsför inredningsprodukter för kontor, utbildning och konferens. tillväxttakt. Tillverkningen Abstracta satsar på kvalitet och design, och har under de senaste åren haft en hög i Lammhult omfattar huvudsakligen sammansättning av produkter i trä, glas textil och aluminium. Man har också en stor snickeriproduktion förlagd till Heljalt, Perstorp. Fastighetsköpet innebär för Abstracta att lokalbehovet för den fortsatta expansionen är säkrat. Nyanställningar planeras under den närmaste 3-årsperioden av mer än 10 personer i Lammhult. Abstracta ingår i Expanda Design Group, noterade på börsens O-lista. Där ingår bland andra även Lammhults Möbel AB och Skaga AB, samtliga mycket framgångsrika tillverkningsföretag av designade produkter. En informationsträff för ägarna till de närliggande fastigheterna håller Abstracta kvällen den 2 december. Där medverkar förutom Abstracta och KF Fastigheter även representanter från Kommunen. " Det känns skönt att ha behovet av lokaler tryggat" säger Carl-Johan Hedberg, VD i Abstracta AB." Under nästa år har vi ett stort antal produktlanseringar framför oss. Vi har sedan flera år ett dotterbolag i Norge och har i år startat ett säljbolag även i England. Det innebär att vi expanderar kraftigt både på den inhemska och på exportmarknaden. Vi har sedan 1975 haft vårt huvudkontor och tillverkning här i Lammhult. Under de senaste 10 åren har vi haft en genomsnittlig tillväxt på mer än 10 % per år. Vår omsättning i fjol var 100 miljoner med ett resultat på 13,9 miljoner. I våra framtidsplaner räknar vi med en fortsatt mycket hög tillväxt och de nya lokalerna blir anpassade för en omsättning på upp mot 200 miljoner kronor. De nyanställnings-behov vi ser under de närmaste åren tycker jag att vi också skall klara här i Lammhult där det finns gammal hantverkstradition och känsla för design och kvalitet. En annan fördel med Lammhult är närheten till Växjö som utbildnings- och universitetsstad" För mer information kontakta: Carl-Johan Hedberg, VD Abstracta AB TEL 0472-2696 00 Sven Hedenberg. KF Fastigheter TEL 08-743 25 27 Roland Johansson Näringslivsintendent Växjö Kommun TEL 0470-415 87 Expandas affärside´är att utveckla och långsiktigt äga en företagsgrupp med huvudsaklig inriktning mot produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential. Expandaaktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernomsättningen, proforma, för 1999 beräknas uppgå till 625 mkr med ett resultat före dispositioner och skatt på 60 mkr. Ambitionen är att Expanda Design Group inom en tvåårsperiod skall bestå av designföretag med en årsomsättning på minst 1 mdr kronor. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/02/19991202BIT00240/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/02/19991202BIT00240/bit0002.pdf