Expanda inleder förhandlingar om förvärv av BTJ Produkter AB

Report this content

Expanda inleder förhandlingar om förvärv av BTJ Produkter AB Expanda och Bibliotekstjänst AB har undertecknat en avsiktsförklaring och inlett förhandlingar syftande till Expandas förvärv av samtliga aktier i Bibliotekstjänsts design- och inredningsföretag BTJ Produkter AB. BTJ Produkter planerar, inreder och utrustar miljöer för information och utbildning. Verksamheten bedrivs i två produktområden Projektförsäljning, via återförsäljare, av inredningsprodukter i Europa, Nordamerika och Asien Direktförsäljning av inredningsprodukter och materiel via katalog och e-commerce på flertalet västeuropeiska marknader. Omsättningen 1999 uppgick till 109 mkr med ett rörelseresultat på 6,4 mkr. Jan Ove Forsell, VD i Expanda säger: "Ett förvärv av BTJ Produkter ligger väl i linje med Expandas strategi att växa inom området designorienterade bolag. Vi bedömer att avsevärda synergier finns mellan BTJ Produkter och våra bolag Abstracta och Lammhults inom såväl produktutveckling, marknadsföring som administration." Avsikten är att slutligt avtal om affären skall kunna tecknas under maj månad för övertagande i början av juni 2000. Växjö den 3 maj 2000 Expanda AB Jan Ove Forsell Frågor besvaras av Expandas VD Jan Ove Forsell, tel 0470-727970, 070- 5820828 Expandas affärsidé är att utveckla och långsiktigt äga en grupp av företag med huvudsaklig inriktning på produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential. Dotterbolagen Abstracta, Gärsnäs, Lammhults och Skaga är sådana bolag med klar designprofil. Expandaaktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Ambitionen är att Expanda Design Group inom en tvåårsperiod skall bestå av designföretag med en samlad årsomsättning på minst 1 mdr kr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00760/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/03/20000503BIT00760/bit0002.pdf