Expandas dotterbolag Andersson & Callenberg förvärvar aktier i USA samt etablerar verksamhet i Singapore Andersson & Callenberg Invest AB i Uddevalla utför konstruktioner, konsulttjänster, elektriska installationer och service, främst till den marina sektorn. Callenberg-koncernens omsättning uppgår till drygt 200 mkr med ett resultat före skatt och minoritet på drygt 20 mkr. Cirka hälften av omsättningen kommen från det amerikanska dotterbolaget Callenberg Engineering Inc i Miami, som utför service och har leveranser till en stor del av kryssningsfartygen i USA och Karibien. Callenberg Engineering Inc. har hittills ägts till 63 procent av moderbolaget. Del av minoritetsposten, som ägs av anställda i det amerikanska dotterbolaget, har nu förvärvats, varefter moderbolagets andel uppgår till 80 procent. För att ta tillvara marknadspotentialen i Fjärran Östern på den marina sidan har Callenberg-koncernen också etablerat ett eget helägt dotterbolag i Singapore. Växjö 1999-10-08 Eventuella frågor besvaras av: Jan Ove Forsell, verkställande direktör Expanda, tel 0470-727970, 070-5820828 Lars-Marcusson, verkställande direktör Andersson & Callenberg, tel 0522-686800, 0709-445100 Expanda AB är noterat på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernen, Expanda Design Group, innehåller bolag vars verksamhet inriktas mot produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential. Lammhults Möbel, Abstracta och Skaga är exempel på sådana bolag som har en klar designprofil och som utgör grunder för koncernens tillväxt inom designområdet. I gruppen ingår även konsult- och serviceföretaget Andersson & Callenberg, som avses med tiden kunna utvecklas till ett självständigt börsbolag. Expanda Design Group beräknas 1999 nå en omsättning proforma på drygt 600 mkr med ett resultat proforma före skatt på 58 mkr. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/08/19991008BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/08/19991008BIT00170/bit0002.pdf