Lammhults inleder förhandlingar om förvärv av Gärsnäs

Lammhults inleder förhandlingar om förvärv av Gärsnäs Expandas dotterbolag Lammhults Möbel AB och ägarna till branschkollegan Gärsnäs AB har undertecknat en avsiktsförklaring och inlett förhandlingar syftande till Lammhults förvärv av 100 procent av aktierna i Gärsnäs. Lammhults och Gärsnäs är två av Skandinaviens absolut ledande designmöbelföretag, där Lammhults har kommit att förknippas med stålrörsmöbler och Gärsnäs med trämöbler. Båda företagen har under många år arbetat med några av Skandinaviens ledande formgivare och möbler har sålts till offentliga miljöer över hela världen. Bland formgivarna kan nämnas Åke Axelsson, Thomas Sandell, Gunilla Allard, Love Arbén, Björn Hultén och Anja Sebton. Marcus Larsson VD på Lammhults säger: "De båda företagen kompletterar varandra perfekt marknadsmässigt, produktmässigt och profilmässigt. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda det absolut bästa som finns av Skandinaviska designmöbler." Leif H. Hjärre, VD och ägare till Gärsnäs sedan många år: "Jag ser i Lammhults den perfekta partnern som på bästa sätt kan förvalta och vidareutveckla vårt mer än hundra år gamla familjeföretag." Lammhults Möbel AB beräknas under 1999 omsätta cirka 145 mkr med ett resultat på 18 mkr, medan motsvarande siffror för Gärsnäs AB är drygt 40 mkr med ett överskott på 1 mkr. Avsikten är att förhandlingarna skall kunna slutföras under januari, då mer information om den tänkta affären kommer att lämnas. Växjö den 17 december 1999 Expanda AB Jan Ove Forsell Frågor besvaras av Expandas VD Jan Ove Forsell, tel 0470-727970, 070-5820828 eller Lammhults VD Marcus Larsson, tel 0472-269500, 070-6067075 Expandas affärside är att utveckla och långsiktigt äga en företagsgrupp med huvudsaklig inriktning mot produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential. Expandaaktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernomsättningen, proforma, för 1999 beräknas uppgå till 625 mkr med ett resultat före dispositioner och skatt på 60 mkr. Ambitionen är att Expanda Design Group inom en tvåårsperiod skall bestå av designföretag med en årsomsättning på minst 1 mdr kronor. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/17/19991217BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/17/19991217BIT00530/bit0002.pdf