Utdelningen återupptas och föreslås bli 1,50 kr per aktie

Report this content

Utdelningen återupptas och föreslås bli 1,50 kr per aktie Styrelsen för Expanda AB har beslutat föreslå bolagsstämman att utdelningen återupptas för verksamhetsåret 1999. Redovisat resultat efter verklig skatt för 1999 beräknas enligt tidigare lämnad prognos uppgå till cirka 8 kr per aktie, 3,50 kr härrör ur rörelsen och 4,50 kr är engångsvinster till följd av årets omstrukturering av koncernen. 1998 var redovisat resultat efter verklig skatt 2,82 kr/aktie. Ordinarie utdelning förslås bli 1,00 kr per aktie, vilket är i linje med bolagets policy om en utdelningsandel på 30 procent. Till följd av engångsvinsten kommer styrelsen dessutom att föreslå att ytterligare 0,50 kr delas ut i form av en bonus. Växjö den 7 december 1999 Expanda AB Styrelsen Frågor besvaras av Expandas VD Jan Ove Forsell, tel 0470-727970, 070-5820828 Expandas affärside är att utveckla och långsiktigt äga en företagsgrupp med huvudsaklig inriktning mot produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential. Expandaaktien är noterad på Stockholms Fondbörs O-lista. Koncernomsättningen, proforma, för 1999 beräknas uppgå till 625 mkr med ett resultat före dispositioner och skatt på 60 mkr. Ambitionen är att Expanda Design Group inom en tvåårsperiod skall bestå av designföretag med en årsomsättning på minst 1 mdr kronor. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/07/19991207BIT00270/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/07/19991207BIT00270/bit0002.pdf