• EXPANDA/

Pressmeddelande från Expanda AB (publ), 556541-2094 BCI/Eurobib i utökat samarbete med världens största katalogföretag för bibliotek Demco Inc, Madison, USA är världens ledande katalogföretag till bibliotekssektorn. Expandas dotterbolag BCI/Eurobib har en världsledande roll vad gäller inredningar för bibliotek. Demcos brittiska organisation är i dag en av BCI/Eurobib:s största kunder. Demco och BCI/Eurobib tecknade i december ett Letter of Intent syftande till ett utökat samarbete bolagen emellan också i USA. Detta genomföres nu genom att Demco övertar och vidareutvecklar BCIs amerikanska försäljningsorganisation och marknadsför inte bara produkter från BCI och Eurobib utan också från andra Expandabolag. BCIs amerikanska omsättning uppgick 2002 till 1,5 mUSD, en volym som bedöms öka väsentligt genom det nya samarbetet. BCI/Eurobibs inredningar har valts till ny skolbiblioteksstandard i Abu Dabi BCI/Eurobib har vunnit en upphandling i Förenade Arabemiraten omfattande ombyggnad av 15 skolbibliotek i Abu Dabi. Ordersumma drygt 2 mkr. Lösningen har valts till den nya standarden för skolbibliotek i Abu Dabi. BCI/Eurobib är den ledande leverantören av biblioteksinredningar i området och har valts för sin unika kompetens och sitt utbud av unika produkter. Biblioteken ska levereras under 2003. Lammhults får stororder från Chicago Bears Lammhults Möbel AB kommer i ett första skede att leverera 400 Cinemafåtöljer till Chicago Bears. Fåtöljerna kommer att finnas i VIP- loungerna på Chicago Bears arena när den amerikanska fotbollssäsongen börjar i juli månad. Ordern är värd cirka 2 Mkr. och kan komma att följas av ytterligare beställningar. Cinema, som är formgiven av Gunilla Allard, är åtta år gammal men fortfarande en av Lammhults bäst säljande produkter och denna order är den största någonsin för Cinema. Växjö 2003-03-12 Jan Ove Forsell Verkställande direktör 0470-727971, 070-5820828 Önskas vidare information ring Marcus Larsson, vVD och tillträdande VD, 0472-269520, 070-6067075 Expandas affärsidé är att utveckla och långsiktigt äga en grupp av företag med huvudsaklig inriktning på produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god export-potential. Dotterbolagen Abstracta, BCI, Diafax, Eurobib, Gärsnäs, Lammhults, Skaga och Voice är sådana bolag med klar designprofil. Expandaaktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/12/20030312BIT00990/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/12/20030312BIT00990/wkr0002.pdf