Rörelsemarginalen uppgick till 8.4 % under tredje kvartalet

Pressmeddelande från Expanda AB ( publ ) , 556541-2094 (Delårsrapport januari-september 2004 distribueras som en del av detta pressmeddelande) Rörelsemarginalen uppgick till 8.4 % under tredje kvartalet ·Försäljningen ökade med 6 % under tredje kvartalet jämfört med föregående år. ·Orderingången ökade med 11 % under tredje kvartalet jämfört med föregående år. ·Resultatet efter finansiella poster var 84 % högre i kvartalet jämfört med föregående år. Den positiva bild som antyddes i föregående delårsrapport har förstärkts ytterligare under tredje kvartalet och vi tycker oss se ett trendbrott. Lammhults orderingång var cirka 40 % högre i det tredje kvartalet i år och även Eurobib/BCI ser en stabil ökning av orderingången. Det förbättrade affärsklimatet är inte begränsat till några enskilda marknader. De långsiktiga satsningarna på marknader utanför Västeuropa börjar nu att bära frukt. De strukturförändringar och kostnadsrationaliseringar som genomförts under senare år gör att hävstångseffekten på lönsamheten blir avsevärd när volymerna vänder uppåt. Effekten av ökade volymer på lönsamheten motsvarar våra förväntningar. Kapaciteten i våra egna, och våra leverantörers, fabriker är inte fullt utnyttjad vilket innebär att en ökning av efterfrågan varken kommer att leda till leveransproblem eller vara kapitalkrävande. Under årets första nio månader har vi avyttrat tillgångar för cirka 15 mkr och bedömningen är cirka 5 mkr kommer att frigöras under resten av året. Avyttringarna är följder av omstruktureringen av Atran samt avvecklingen av Multiplan. Avtal har träffats om försäljning av Multiplans fastighet i Perstorp under perioden och försäljning sker till bokförda värden. Koncernens finansiella ställning förbättras kontinuerligt. Skuldsättningsgraden är 0.85 (1.04), soliditeten 42 % (40) och kassaflödena fortsätter att utvecklas positivt. Den ökande orderingången i kombination med ovan nämnda avyttringar av anläggningstillgångar, förväntas leda till fortsatta förbättringar av våra nyckeltal framöver. Den organiska tillväxten har högsta prioritet och i bolagen tillförs nu resurser för att säkerställa detta. En prioritering av den organiska tillväxten utesluter ej ytterligare förvärv om rätt tillfälle yppas. Fjärde kvartalet förväntas ge ett positivt resultat som en följd av den starka orderingången. Lammhult 2004-10-27 Expanda AB Marcus Larsson, VD Telefon 0472-26 96 71, 070-606 70 75 Expandas affärsidé är att utveckla och långsiktigt äga en grupp av företag med huvudsaklig inriktning mot produkter med tydligt inslag av design, starka varumärken och god exportpotential. Designmanagement skall utgöra ett centralt begrepp i den verksamhet som bedrivs i koncernen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/27/20041027BIT00160/wkr0001.pdf Hela rapporten