Strukturåtgärder börjar ge resultat

Pressmeddelande från Expanda AB ( publ ), 556541-2094 Delårsrapport januari-juni 2003 (distribueras som en del av detta pressmeddelande) Strukturåtgärder börjar ge resultat · Omsättning 331.7 mkr ( 346.2 ) · Rörelseresultat 7.3 mkr ( 14.8 ) · Resultat efter finansiella poster 1.0 mkr ( 10.0 ) Årets första sex månader har kännetecknats av ett forsatt kärvt konjunkturläge även om vi upplever att botten nåtts och att utsikter till en förbättring kan skönjas. Koncernen har under första halvåret fortsatt att anpassa sin kostnadsstruktur till rådande efterfrågan och ledstjärnor har varit att minska produktionskostnader och volymexponering genom att lägga ut tillverkning på underleverantörer. T.ex har Skaga, som byter namn till Scandinavian Eyewear i augusti, flyttat större delen av produktionen till Kina och Atran arbetar för närvarande med att flytta produktion till Polen. Detta arbete parat med avyttringen av Gärsnäs samt fortlöpande kostnadsanpassningar har sänkt koncernens break-even nivå avsevärt och redan i juni månad sågs klara effekter av detta arbete i vårt resultat. Vi har nu en kostnadsstruktur som är väl avstämd mot rådande efterfrågan samtidigt som koncernen kan hantera avsevärda volymökningar utan att behöva investera ytterligare. Under hösten kommer därför strategier att bli mer tillväxt orienterade. Under perioden har koncernen avyttrat vissa engagemang för att stärka likviditet och konkurrenskraft på kort och lång sikt. BCI:s dotterbolag i USA avyttrades till Demco, den dominerande aktören inom bibliotek i USA, vilket stärkte kassan samtidigt som försäljningspotentialen flerfaldigades. Andelen i Design House avyttrades och i juni avyttrades Gärsnäs till Galleri Stolen. Som likvid erhölls 49 % av aktierna i det nya sammanslagna bolaget med option för Expanda att senare förvärva resterande aktier. Växjö 2003-08-13 Marcus Larsson, VD Telefon 0470-26 96 71, 070-606 70 75 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/13/20030813BIT00440/wkr0001.doc Hela rapporten http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/13/20030813BIT00440/wkr0002.pdf Hela rapporten