• Expedia/

EXPEDIA AFFILIATE NETWORK NOTERAR EN ÖKAD EFTERFRÅGAN FRÅN POTENTIELLA SAMARBETSPARTNERS - 50 % ökning av nya affärskontakter som ser vinstpotential på nätet

Report this content

Expedia Affiliate Network (EAN) rapporterar en 50 % ökning av efterfrågan från nya potentiella samarbetspartners, både i form av systerbolag och i andra former, inom EMEA, under det första kvartalet 2009 jämfört med samma period 2008.

EAN tolkar det ökade intresset som en följd av de ekonomiska förhållandena vilka fortsätter att sätta press på företag i hela Europa och kräver en optimering av alla möjliga intäktskällor. Många företag har ännu inte utforskat internets fulla potential och möjligheterna till online-intäkter.

Tamer Tamar, vice president och VD EMEA på EAN säger i en kommentar:
”I det här ekonomiska klimatet är det viktigare än någonsin för företag att se över effektiviteten och lönsamheten på sina online-erbjudanden. Att ingå partnerskap med online experter, som vi själva inom resebranschen, är ett sätt för företagen att se till att öka värdet på sina hemsidor med endast en liten eller ingen ytterligare investering”.

”Eftersom vi har ett brett erbjudande kan vi skräddarsy lösningar för att uppfylla företagens behov. Vår arbetsgrupp kan arbeta med enskilda organisationer för att förvissa sig om att deras viktigaste affärskrav uppfylls. Den teknik vi använder gör att det går snabbt och effektivt att sätta igång och de senaste resultaten från våra befintliga partners talar verkligen sitt tydliga språk”.

Norwegian Air Shuttle har nyligen förnyat sitt samarbetsavtal med EAN efter tre år i följd med tillväxt. Samarbetsavtalet som undertecknades 2005, har varit mycket framgångsrikt och lett till att hotellbokningarna ökat med 40 % varje år under de senaste tre åren*. Bmi ökade sina hotellbokningar och intäkter via webbplatsen trefaldigt ** under de tre första månaderna efter undertecknandet av ett så kallat Whitel label partnerskap med Expedia Affiliates Network i mars 2008.

Expedia Partners Network är global marknadsledare inom olika former av samarbeten inom resebranschen och erbjuder lösningar med 90 000 hotell världen över med konkurrenskraftiga priser och stor tillgänglighet.

För närvarande arbetar EAN med mer än 10 000 privata partners över hela världen, som exempelvis Eurostar, Lonely Planet, Formula1, fish4 och Sky liksom 19 flygbolagspartners i hela EMEA, t ex Pegasus Airlines, Norwegian Air Shuttle, SAS och bmi. Den miljövänliga webbportalen Click4Carbon.com är ett av de senaste inleddda samarbetena vilket ytterligare utvidgar EAN:s växande antal partners utanför resebranschen.

För ytterligare information, kontakta:

Kate Hopcraft, Expedia
0044 (0) 7019 2165
khopcraft@expedia.com

Emily Enright/Fiona Reece, FRPR
0044 (0)117 330 7282
emaily@fionareece.com

Ina Zackari-Näär, JMW
08-53 48 07 56
Ina.zackar-naar@jmw.se

* 40 % ökning varje år från oktober 2005 till oktober 2008

** Den trefaldiga ökningen av både bokningar och inkomster bygger på 3 hela månader av handel för mars, april och maj 2008. Varje enskild månad visar en tre gånger så stor ökning av både bokningar och intäkter jämfört med föregående år.

Taggar: