Svenska Experthandlarna svarade ja

Report this content

På fredagseftermiddagen svarade aktieägarna i svenska Expert Invest AB ja till budet från norska Expert ASA tidigare i veckan. Under förutsättning att konkurrensverket godkänner affären, ingår svenska Expert nu i en av Nordens ledande hemelektronikkedjor. Inom fokusområdena foto, tv och telekom blir man den största aktören. Betydligt större inköpsvolymer och samordningsvinster, som till exempel ett mer effektivt logistikupplägg, blir positivt för både lokala handlare och konsumenter. Redan till sommaren kan Experts kunder förvänta sig mer konkurrenskraftiga erbjudanden och ett bredare sortiment.

Expert i Sverige blir nu en del av den näst största aktören inom hemelektronik på den nordiska marknaden med ca 1000 butiker i Sverige, Norge, Danmark och Estland. Det möjliggör samordning av såväl inköp, sortiment, logistik som marknadsföring. – Den kortsiktiga vinsten är att de svenska butikerna får en betydligt starkare ekonomisk grund, som möjliggör ytterligare investeringar. Den största vinsten är dock mer långsiktig och handlar om att vi tillsammans blir konkurrenskraftigare. Till exempel får vi en betydligt större inköpskraft genom en mångdubblad volym, något som är av stor betydelse i dagens hårda konkurrensläge, säger Björn Abild, Vd Expert Invest AB. Bättre priser och utökat sortiment – Självklart är det positivt med det ekonomiska tillskottet, men framför allt känns det som en spännande utveckling att bli del av en nordisk organisation. Min bedömning är att affären möjliggör mycket positiva spin-off effekter, vilket kommer att gagna våra kunder. Jag hoppas att vi redan till sommaren kan ha ännu bättre erbjudanden och ett utökat sortiment i våra butiker, säger Thomas Nordlund, som äger flera Expertbutiker i Småland. Mycket att lära av varandra Även den norska köparen Expert ASA är mycket nöjd med de svenska aktieägarnas ja till budet. – Vi har länge haft ögonen på den svenska Expertkedjan, som har utvecklats väl. Det senaste årets förändringsarbete, med nytt affärskoncept och ny butiksdesign, är mycket intressant. Det arbetet kommer att fortsätta och jag är övertygad om att vi har mycket att lära av varandra, säger Trygve Holtskog, koncernchef Expert ASA.