EBA presenterar en ny rapport om internationellt bistånd till politiska partier

Report this content

Årligen kanaliseras ca 80 mkr från den svenska biståndsbudgeten via svenska partianknutna organisationer (PAO). Insatserna syftar till att bidra till demokratisk utveckling och ökad respekt för mänskliga rättigheter i utvecklingländer. Det svenska partistödet är i hög grad inriktat på samarbete med systerpartier.

Strategin som reglerar stödet löper ut under 2015 och regeringen ser för närvarande över biståndformen. I ljuset av detta har EBA bett professor Lars Svåsand, Bergens Universitet, att sammanfatta kunskapsläget vad gäller internationellt bistånd till politiska partier: Vad vet vi om effekterna? Finns det lärdomar som motiverar att man förändrar det svenska stödet?

Lars Svåsand presenterar sin rapport ”International party assistance – what do we know about the effects” under seminariet. En av hans slutsatser är att stödets effekter bedöms vara begränsade och att det finns stora utmaningar och risker med bistånd till politiska partier i nya demokratier. Det finns stora skillnader i länders förutsättningar och författaren lyfter bl.a. fram betydelsen av god förståelse för kontexten för att denna typ av bistånd ska ha en positiv effekt..

- Partibistånd är kontroversiellt och det är svårt att påvisa positiva effekter. Samtidigt är stabila och välfungerande politiska partier och partisystem av betydelse för en demokratisk utveckling och det finns inga egentliga alternativ som kan fylla deras funktion.

- Partier samspelar med många andra institutioner och är beroende av att dessa fungerar, vilket motiverar en bredare ansats och större samordning mellan partibistånd och annat demokratibistånd, säger professor Lars Svåsand.

På seminariet presenteras även erfarenheter från aktuella utvärderingar av svenskt, norskt och holländskt partibistånd. Därtill ges en beskrivning och analys av utvecklingen för politiska partier i nya demokratier.

Taggar:

Citat